Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica În Biserică, viitorul aparţine schimbului dintre generaţii

În Biserică, viitorul aparţine schimbului dintre generaţii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Data: 22 Decembrie 2009

Sub acest titlu, cotidianul „La Croix“ ne prezintă un interviu realizat cu sora Nathalie Becquart, director adjunct al Serviciului naţional pentru evanghelizarea tinerilor, apărut pe 2 decembrie 2009, sub semnătura lui Bruno Bouvet şi a lui François-Xavier Maigre.

Despre cum se diferenţiază noile generaţii de cele precedente în raportul lor cu sacralitatea, despre modul de a fi al tinerilor, despre cum trebuie să îmbine Biserica aşteptările lor şi despre faptul că interiorizarea şi solidaritatea nu sunt în nici un caz singurele porţi spre sacru aflăm în acest interviu acordat de sora Nathalie Becquart.

„La Croix“: Cu ce se diferenţiază noile generaţii de cele precedente, în raportul lor cu sacralitatea?

Sora Nathalie Becquart: „Distincţia se face în mod esenţial între cei care au crescut în cultura tehnologiei digitale şi cei care nu s-au născut în această lume. Această tehnică antrenează o revoluţie culturală, antropologică şi ecleziologică, de a cărei profunzime nu suntem încă foarte conştienţi. În spatele acestei revoluţii se află raportarea individului la comunitatea în mişcare. Observăm la tineri un nou mod de a fi împreună şi în acelaşi timp o nouă raportare la simbolic, la spiritualitate. Societatea noastră modelează fiinţa umană printr-o abordare tehnico-ştiinţifică, astfel încât omul aşteaptă ca ştiinţa să explice totul. Or, sacrul nu se supune acestui limbaj matematic“.

„Nu mai este momentul opoziţiei între acţiunea socială şi viaţa spirituală“

„La Croix“: Putem să realizăm totuşi un portret-robot al tânărului credincios?

Sora Nathalie Becquart: „Tinerii sunt foarte diverşi, dar putem totuşi distinge două categorii. Primii se situează de partea pietăţii şi a unei nevoi vizibile de ceea ce este sfânt, care se exprimă sub forme de interiorizare uneori derutante pentru cei mai în vârstă. Este imposibil sa-i atragi pe aceşti tineri organizând o reuniune într-o sală polivalentă fără suflet! Aceştia sunt sensibili la cadru, la atmosferă…

Cea de-a doua categorie, mai numeroasă, dar mai puţin vizibilă, este formată din tineri care îşi aprofundează căutările interioare prin angajamente umanitare, prin iniţiative solidare. Drept dovadă: chiar şi universităţile propun acum filiere alternative. Aceşti tineri sunt animaţi de o dorinţă puternică de a-i ajuta pe ceilalţi, fără ca acest lucru să fie legat neapărat de un demers spiritual“.

„La Croix“: Cum trebuie să îmbine Biserica aceste două aşteptări?

Sora Nathalie Becquart: „Rolul nostru este de a arăta în ce măsură se poate lega această generozitate de convingerile spirituale şi că viaţa în rugăciune trebuie să tindă spre o implicare în lume. Sunt numeroşi tinerii care îşi doresc să asocieze aceste două dimensiuni. Nu mai este momentul opoziţiei între acţiunea socială şi viaţa spirituală, aşa cum se întâmpla altădată în Biserica din Franţa. Miza este să învăţăm să «ţinem» de ambele dimensiuni. Faţă de trecut, tinerii de azi sunt cu mult mai sensibili la etichete: ei trec de la o frază la alta fără nici un complex“.

„Noile generaţii sunt foarte ataşate de formă“

„La Croix“: Interiorizarea şi solidaritatea sunt singurele porţi spre sacru?

Sora Nathalie Becquart: „În nici un caz! Raportul cu sacrul se exprimă de asemenea foarte mult în jurul artei, al culturii şi al sportului. Noile generaţii sunt foarte ataşate de formă. Trebuie ca prin propunerile noastre să încercăm să ne alăturăm comportamentelor şi modurilor lor de comunicare, mai ales prin internet. În acest domeniu, evangheliştii sunt cu un pas în faţă: site-urile lor web sunt mult mai consultate decât cele ale catolicilor“.

„La Croix“: Ce poziţie trebuie să aibă adulţii faţă de aceste cereri?

Sora Nathalie Becquart: „În prezent, nici funcţia şi nici structura nu mai suscită adeziunea, ci forţa proiectelor. De unde, importanţa de a crea un cadru care să poată favoriza o experienţă spirituală, o iniţiere… În cultura noastră democratică, adulţii nu mai pot spera să transmită dorinţa de cunoaştere a sacrului dintr-o poziţie de învăţători ex cathedra, de unde şi miza unui mod de a se situa într-o atitudine de dialog şi de schimburi“.

Proiecte pentru responsabilizarea tinerilor

„La Croix“: Avem motive să fim optimişti?

Sora Nathalie Becquart: „Da, mai ales în privinţa ultimelor adunări ale tinerilor catolici, cum ar fi marele pelerinaj studenţesc în Ţara Sfântă, de vara trecută. Aceste proiecte au fost concepute pentru a-i responsabiliza pe tineri. Viitorul aparţine binomului juniori-seniori, care le permite tinerilor să se sprijine pe susţinerea şi pe experienţa adulţilor. Şi în parohii experienţa dovedeşte că acest pariu funcţionează. Mai este încă nevoie ca cei mai în vârstă să le facă loc şi tinerilor, fiind mai deschişi faţă de felul lor de a fi… trebuie să accepte să piardă din putere pentru a le lăsa tinerilor loc, să-şi schimbe felul de a vedea lucrurile şi să se lase transformaţi de aceştia.“

Întrunirea comisiei interortodoxe

Este titlul relatării apărute în ediţia electronică a Service Orthodoxe de Presse (SOP) în data de 12 decembrie a.c., care precizează că pe 10 decembrie 2009 s-a deschis o sesiune a comisiei interortodoxe, în cadrul Centrului Patriarhiei Ecumenice, la Chambesy, aproape de Geneva, iar lucrările acesteia s-au desfăşurat până pe 16 decembrie.

Sesiunea a fost condusă de Mitropolitul de Pergam, Ioan Zizioulas, la ea participând reprezentanţi ai tuturor Bisericilor locale (cu excepţia Bisericii din America, a celei din Japonia şi a celei din Estonia, al căror statut, acordat în 1970 de către Patriarhul Moscovei primelor două şi în 1996 de către Patriarhul Ecumenic celei de-a treia, nu a fost încă recunoscut de ansamblul Bisericilor Ortodoxe).

Pe ordinea de zi au figurat discutarea şi examinarea „dipticelor“ şi modul de a recunoaşte autocefalia sau autonomia unei Biserici locale.

Deschiderea lucrărilor conferinţei a fost precedată de săvârşirea unei slujbe, apoi preşedintele comisiei, Mitropolitul Ioan de Pergam, a dat lectură unui mesaj de binecuvântare şi salutărilor din partea Patriarhului Ecumenic Bartholomeu I. A urmat lectura mesajelor întâistătătorilor celorlalte Biserici şi o comunicare a Mitropolitului Ieremia al Elveţiei, responsabil al secretariatului pentru pregătirea Conciliului Panortodox. Revista SOP aminteşte că Biserica Ortodoxă Română a fost reprezentată de PS Ciprian Câmpineanu, Episcop- Vicar Patriarhal.

„Asimetrie“ în privinţa libertăţii religioase

Ediţia on-line a săptămânalului epd-Wochenspiegel informează că Arhiepiscopul catolic de Köln, Joachim Meißner, acuză o asimetrie în ceea ce priveşte libertatea religioasă. În alte regiuni ale lumii, creştinii sunt împiedicaţi să îşi desfăşoare propria viaţă religioasă, în timp ce în Europa a fost interzis, de către o instanţă judecătorească, purtatul însemnelor creştine, precum Sfânta Cruce. De asemenea, în Germania, a completat prelatul roman, şcolile de stat trebuie să amenajeze o cameră de rugăciune chiar în cazul în care există un singur elev musulman.

Traducerea şi adaptarea de Georgiana BÂRA