Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Început de an la şcoala mântuirii

Început de an la şcoala mântuirii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: † Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului - 31 August 2013

Făgăduinţa Mântuitorului, făcută Apostolilor: „Iată, Eu sunt cu voi până la sfârşitul veacurilor“ (Matei 28, 20) a fost împlinită liturgic de către Biserică, prin modul în care a întocmit anul bisericesc, cu sărbătorile comemorative prezente în cele patru subdiviziuni temporale ale sale: ziua, săptămâna, luna şi anul. Succederea sărbătorilor bisericeşti într-o anumită ordine anuală oferă posibilitatea comemorării momentelor marcante ale mântuirii, înscrise în marele timp hristic.

Ordinea des­fă­şu­ră­rii evenimentelor de-a lungul anului bi­sericesc începe la 1 septembrie, fiind asimilată de Biserică pe filiera tradiţiei mo­zaice, conform căreia la aceas­tă dată a avut loc o serie de e­venimente biblice, între ca­re a­min­tim: crearea lumii, re­tra­­ge­rea apelor Potopului, adu­ce­rea Ta­blelor Legii de către Moise şi in­trarea evreilor în Ca­naan. Pe de altă parte, moti­va­ţia alegerii acestei date, ca început al anului bisericesc, es­te dată în le­gă­tu­ră cu momentul începerii ac­ti­­vităţii publice a Mântui­to­ru­lui, atunci când în sinagoga din Na­zaret a citit cuvintele proro­cu­lui Isaia, anun­ţând „anul mi­lei Domnului“ (Lu­ca 4, 18-19). Cei 318 Sfinţi Pă­rinţi de la Si­no­dul I Ecumenic ofi­ciali­zează şi generalizează a­ceas­tă hotă­râ­­re, în conformitate cu prescripţiile calendarului iudaic, con­form căruia, după în­toar­­ce­rea din pustiul Ca­ran­ta­niei, Mân­tuitorul a intrat în sinago­ga din Nazaret în luna a VII-a, nu­mită Tişri (Septembrie).

Cu Naşterea Maicii Domnului începe timpul mântuirii

Fiecare început de an bise­ri­cesc ne deschide istoria mân­tu­­irii care este conţinută în cele trei perioade liturgice, Trio­dul, Pen­ticostarul şi Octoihul, şi ca­re, pentru creştini, reprezintă po­sibilitatea simţirii du­hov­ni­ceşti a prezenţei reale a eveni­men­­telor biblice, prin harul Du­hu­lui Sfânt, în fiecare zi a vieţii lor. Înşiruirea ciclului de să­r­bă­tori hristice de-a lungul unui an nu face altceva decât să re­ac­­tualizeze liturgic activitatea Sa mesianică, făcând, astfel, po­si­bilă experierea vieţii în Hris­tos, în timpul istoric actual, de că­tre fiecare persoană umană, ca fiind la fel de reală înlăuntrul trupului ecleziastic, aşa cum a fost în timpul biblic. De a­se­me­nea, durata unui an bise­ri­cesc, de la 1 septembrie până la 31 august, sintetizează întrea­ga lucrare soteriologică, de la crea­rea lumii şi până la Esha­ton. Ortodoxia identifică aceste tră­iri prin sărbătorile mariale, prăz­nuite la începutul şi sfâr­şi­tul anului.

Astfel, sărbătoarea închina­tă naşterii Maicii Domnului fa­ce începutul anului bisericesc, ca­re este şi începutul timpului mân­tuirii, deoarece „cea plină de dar“ a fost aleasă să poarte, în pântecele fecioresc, pe Răs­cum­părătorul şi Sfinţitorul tim­pului. Pe de altă parte, săr­bă­toarea închinată Adormirii Mai­cii Domnului încheie timpul liturgic anual, adunând, în si­ne, semnificaţiile liturgico-teo­lo­­gice sub imboldul materni­tă­ţii, care ocroteşte şi naşte. În ac­cep­­ţiunea teologică, moartea sem­nifică încetarea vieţii pă­mân­teşti şi naşterea în Împă­ră­ţia lui Dumnezeu. Tot astfel, aceas­tă sărbătoare ne duce cu gân­dul la încheierea anului bi­se­ricesc, care este şi o pregătire pen­tru începerea noului an, în­no­it şi binecuvântat, ca o nouă treap­tă ascendentă a unui timp ce epectatic se reîn­no­ieş­te, primind înăuntrul său pute­rea germinativă a maternităţii Mariei.

Aşezarea sărbătorii închina­te Înălţării Sfintei Cruci în pri­ma lună a anului bisericesc ne in­dică faptul că efortul nostru spi­ritual, în anul care a început, tre­buie să conţină implicit roa­de­le crucii şi că sensul înain­tă­rii spre îndumnezeire este asumarea crucii personale.

Ţelul: instruirea şi desăvârşirea

Luna septembrie nu repre­zin­tă doar începutul anului bi­se­­ricesc sau al Indictionului, ci, cu excepţia câtorva state euro­pe­ne, reprezintă începutul anului şcolar. Acest fapt nu este în­tâm­plător, ci demonstrează, cel pu­ţin în spaţiul românesc, uni­ta­­tea şi complementaritatea exis­tente între cele două insti­tu­ţii, Biserica şi Şcoala. Această com­plementaritate reiese din fap­tul că amândouă au ca obiec­­tiv formarea omului, Şcoa­la ocupându-se de instruirea, iar Biserica de mântuirea lui. Punc­tul comun între cele două in­stituţii reiese din faptul că Pe­dagogul prin excelenţă este Lo­gosul divin, iar câştigarea vie­ţii veşnice se realizează prin cu­noaşterea Adevăratului Dum­­nezeu (cf. Ioan 17, 3). Aşa­dar, iz­vorul cunoaşterii este Dum­nezeu Cuvântul. Chiar Hristos es­te Cel care încredinţează Apos­tolilor misiunea de a învăţa pe oameni.

Omul reprezintă temeiul fun­damental al simbiozei dintre cele două instituţii care consimt în efortul de a-l instrui şi de­săvârşi, transmiţându-i o cu­noaş­tere autentică ce îşi are ade­­văratul izvor în revelaţie şi îşi găseşte împlinirea în Dum­nezeu Cuvântul întrupat. Nu­mai înţelegerea lui Hristos ca axă a cunoaşterii, în jurul Că­ru­ia gravitează orice cu­noaş­te­re, poa­te genera tânărului o con­ş­ti­in­ţă echilibrată şi puterea în­ţe­le­gerii drepte şi corecte a lumii şi existenţei. Fără Dumnezeu, ori­ce act cognitiv rămâne in­com­­plet, fără sens şi forţă mo­ra­lă, o formă seacă incapabilă de a atinge o finalitate cu ade­vă­rat înălţătoare. Educaţia spi­ritului uman îşi găseşte e­chi­librul doar prin raportare la Hris­tos, de­oa­re­ce doar El are pu­terea conver­ti­rii spiritului u­man la adevă­ra­te­le valori spiri­tu­ale.

Autonomizarea şcolii în raport cu Biserica poate instrui tâ­nărul spre o cunoaştere a lumii exterioare, însă îl lasă ne­pu­tincios în faţa patimilor şi instinctelor, a forţelor iraţionale cu care se confruntă lumea sa in­terioară. De aceea spunem că îm­plinirea formării spirituale a poporului român este rezulta­tul complementarităţii celor do­uă instituţii de-a lungul istoriei, iar cooperarea dintre ele s-a fundamentat pe înţelegerea co­mună a omului, ca fiinţă crea­tă de Dumnezeu. Cele două in­sti­­tuţii au conlucrat dintotdea­u­na în ceea ce priveşte forma­rea omului, ca membru al socie­tă­ţii capabil să discearnă între bi­ne şi rău, păcat şi virtute, să se integreze în macrocosmos, gân­dind, în acelaşi timp, la ne­mu­­rire. Cooperarea dintre cele do­uă instituţii, precum şi naş­te­rea culturii din ritmul divin al cultului este răspunsul pentru care Biserica şi Şcoala încep ac­tivitatea în aceeaşi perioadă a anului, iar în satele ro­mâ­neşti îşi au edificiile întotdea­u­na unul lângă celălalt, pentru că amândouă sunt sedii ale spi­ri­tului şi ale credinţei. Şi de la am­von, ca şi de la catedră, lu­mi­­na cunoştinţei inundă min­ţi­le şi inimile ascultătorilor.

Confirmarea unităţii spirituale dintre Şcoală şi Biserică

Binecuvântarea începutului de an şcolar de către Bi­se­ri­că es­te confirmarea unităţii spi­ri­tu­­ale dintre cele două in­sti­­tuţii ca­re cultivă în sufle­te­le auditoriului, ca şi Se­mă­nă­to­rul din pa­ra­bo­lă, Cuvântul lui Dum­nezeu, ca­re germi­nea­ză năs­când Îm­pă­ră­ţia lui Dum­nezeu în­lăuntrul o­mului. Pe lângă a­ceas­ta, pro­iec­tele de­rulate de Bi­serică pe plan na­ţional („A­le­ge Şcoala!“ şi „Hristos îm­păr­tă­­şit copiilor“) au scopul întă­ri­rii le­găturii ti­ne­ri­lor cu parohia şi al inte­gră­rii lor în comu­ni­tatea e­cle­ziastică, ce are ca fundament iubirea aproa­pe­lui şi solidaritatea.

Depăşirea contextului secu­la­­rizant al societăţii actuale poa­­te fi realizată doar prin con­­lu­crarea asiduă dintre cele do­uă instituţii, în ceea ce priveşte pre­ocuparea comună majoră de e­­ducare a tânărului, având în ve­­dere faptul că viitorul socie­tă­­ţii este legat in­tim de calita­tea actului didactic.

Fiecare an şcolar este o treap­­tă ce înalţă tânărul spre ma­turizare şi integritate inte­lec­­tuală şi morală. Aşa cum fie­­ca­re an bisericesc reînno­ieş­­te în fiinţa creştinului me­sa­jul e­van­ghelic al vieţii în Hris­tos, tot aşa, fiecare an şco­­lar în­sea­m­nă un nou pas spre lumi­na în­ţe­le­ge­rii lumii, po­tenţând ca­pitalul in­telec­tu­al şi afectiv al fiecărui tâ­năr în parte, în perspectiva în­ţe­le­ge­rii şi respectului faţă de a­de­văratele valori fundamen­ta­­le ale umanităţii.