Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Iubirea: datorie şi act de libertate

Înţelepciune biblică: Iubirea: datorie şi act de libertate

Un articol de: Nicolae Drăgușin - 05 Ianuarie 2012

"Iar el răspunzând a zis: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din toată puterea ta şi din tot cugetul tău şi pe aproapele tău ca pe tine însuţi." (Luca 10, 27)

Acest verset aparţine pildei bunului samaritean (Luca 10, 25-37), mai precis primei părţi a acestei pilde, cea în care Iisus Hristos este întrebat de un "învăţător al Legii" ce să facă ca să moştenească viaţa veşnică.

Se întrevăd aici trei sensuri ale iubirii: de la Dumnezeu la om şi de la om la Dumnezeu, precum şi iubirea reciprocă între oameni. Versetul pune o problemă de fond: cum poate fi iubirea o datorie? De o parte în această discuţie este scribul care gândeşte, conform Legii mozaice, în termeni de poruncă, iar de cealaltă parte este Mântuitorul Care învaţă în termeni de libertate.

Or, trăsătura iubirii fiind gratuitatea, cum poate fi prezentată aceasta sub formă de poruncă? Un prim răspuns, conform exegeţilor, ar veni din distincţia între "agape"(iubirea ca datorie: de a face şi de a dori binele, de a te ruga pentru mântuirea aproapelui etc.)

şi "philia"(iubirea ca emoţie, precum cea pentru părinţi, rude, prieteni). Dar nici această distincţie nu lămureşte deplin, căci despre ce datorie poate fi vorba? Una scrisă care îşi revendică sancţiunea în cazul neîndeplinirii sau nescrisă? În lumina altor învăţături din Noul Testament, datoria trebuie înţeleasă fie drept comportament exterior, fie ca dispoziţie interioară.

În acest sens, iubirea ca datorie înseamnă o atitudine interioară apropiindu-se de dorinţă, de bunăvoinţă (ex. Mt. 5, 21-22). Astfel înţeleasă, iubirea este atât poruncă, cât şi act liber.