Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Între Iuda și tâlharul de pe cruce

Între Iuda și tâlharul de pe cruce

Un articol de: Pr. Paul Siladi - 11 Iulie 2018

Întreaga viață este așezată sub semnul incertitudinii. Dar tocmai această nesigu­ranță este locul în care poate fi cultivată nădejdea. Avva Xanthias a rămas în amintirea monahilor din deșertul egiptean cu un gând din acest registru: „Tâlharul era pe cruce și a fost salvat de un singur cuvânt. Iuda s-a numărat printre apostoli, dar într-o singură noapte a pierdut tot rodul ostenelii și s-a coborât din cer în iad. Nimeni să nu se laude cu binele pe care-l face, fiindcă toți cei care s-au încrezut în ei înșiși au căzut”.

Un succes cât de mic ne poate înfierbânta până acolo încât ajungem să credem că ne-am înșurubat în bine pentru totdeauna. Un eșec temporar se întâmplă să ne arunce în deznădejde neagră și umbre grele cad de-a lungul întregului orizont. Iluzia fiecărei clipe stă în aparenta ei veșnicie. Și totuși, în realitate, fiecare clipă se deschide alteia, cu noi posibilități. Totul curge și nici o stare nu rămâne definitivă fără efort și fără susținere. Ba mai mult, așa cum un sunet pentru a fi auzit la aceeași intensitate trebuie să își mărească volumul, tot așa și noi, pentru a păstra binele în care ne găsim într-un anumit moment, trebuie să facem eforturi tot mai mari. O casă nu rămâne în picioare dacă nu este întreținută, credința dacă nu este cultivată se pierde, nădejdea se risipește, dragostea se răcește. Lupta se duce până în ultimul moment. Părinții deșertului pe patul de moarte cer timp pentru pocăință pentru că nu au nici măcar siguranța de a fi început lucrul.

Incertitudinea, nesiguranța aceasta, este spațiul în care se poate muta întreaga atenție către Dumnezeu. De unul singur nu poți menține nimic în viață, ci rămâi un spectator neputincios al decăderii și al destrucției. Încrederea, nădejdea în Dumnezeu într-o asemenea situație reprezintă dovada ultimă de realism și de luciditate.

Monahii sunt cel mai adesea discreți. Mânuiesc cu mare grație arta simultanei deschideri și apropieri, dar și a rezervei și a tăcerii aproape totale asupra mișcărilor adânci din inimă, care rămân închise într-o taină ce se dezvăluie doar Domnului. Oamenii aceștia obișnuiți să își cerceteze conștiința mereu au observat ceva ce a ajuns să fie definită chiar lege duhovnicească. De fiecare dată când, chiar din neatenție, te lauzi cu vreun bine pe care l-ai făcut, aproape inevitabil Dumnezeu te lasă să cazi în păcat. Când judeci cu inima împietrită căderea cuiva, ajungi să guști și tu din aceeași înfrângere. Știind asta, toți cei care cultivă viața duhovnicească se străduiesc să rămână în trezvie până în ultima clipă.

În cele mai întunecate clipe, salvarea este posibilă, asemenea tâlharului de pe cruce, în cele mai bune contexte, căderea nu este cu totul evitată. Avva Xanthias ne spune că până în ultima clipă este loc pentru ­nădejde, dar niciodată nu este loc pentru încrederea în sine și puterea proprie, aceasta fiind calea cea mai sigură către ­dezastru.