Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Acorduri de muzică veche la București

Acorduri de muzică veche la București

Galerie foto (4) Galerie foto (4) Cultură
Un articol de: Dan Cârlea - 15 Noiembrie 2016

Începând cu 1 noiembrie, iubitorii stilului muzical medieval sunt așteptați la cea de-a 11-a ediție a Festivalului de Muzică Veche, desfășurat la București, festival poziționat pe locul patru între cele mai frecvente evenimente de acest gen din Capitală. Până pe 28 noiembrie, în mai multe locuri de aici vor răsuna acordurile de muzică barocă, bizantină sau renascentistă.

Studiile Barometrului de consum cultural, pe anul 2014, realizat de Institutul Național pen­tru Cercetare și Formare Culturală, arată că Festivalul de Muzică Veche este cotat pe locul al patrulea între „cele mai frecventate festivaluri din București”. Anul trecut, evenimentul s-a înscris în Reţeaua Europeană de Muzică Veche (REMA). La ediţia din acest an sunt invitate nume importante ale muzicii europene vechi, precum: Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), Orchestra barocă „Il Gardellino” (Belgia), Marcel Ponseele (oboi baroc), Jan de Winne (flaut traversier), Xavier Diaz Latorre (lăută), Andrew Lawrence-King (harpe istorice), ansamblul de dansuri istorice Passeggio din Cluj, ansamblul Codex din Sfântul Gheorghe, formația de muzică veche românească Trei Parale din București. Festivalul este dedicat muzicii vechi, care se cânta pe teritoriul Europei, de la piese medievale până la muzica renascen­tistă, barocă, bizantină. Concer­tele festivalului sunt considerate evenimente culturale complexe, acestea nelimitându-se la muzică, fiind o îmbinare de muzical, vizual şi teatru, angrenând astfel publi­cul într-o serie de povești cultu­rale, născute din timpuri vechi.

Iată locurile unde se vor sus­ține, zilele următoare, câteva din­tre evenimentele mai sus amin­tite. La Studioul de Concerte al Societăţii Române de Radiodifu­ziune, joi, 17 noiembrie 2016, de la ora 19:00, poate fi ascultată Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), care va susţine concertul „The Birth of the Orchestra”. După cum ne infor­mează site-ul www.earlymusic.ro: „În perioada de început a barocului mu­zical, în Paris, Londra, Roma, Veneția, Bologna sau Sal­z­burg, cele mai răspândite ansambluri instrumentale aveau în compo­nență un număr mic de instru­men­tiști. Odată cu «intrarea în scenă» a celebrului Jean Baptiste Lully, ansamblul instrumental a căpătat noi valențe sonore. Crea­ția sa absolută în acest domeniu a fost ansamblul instrumental de la Curtea Fran­ței, care avea în componență nu mai puțin de 24 de violoniști. Lu­lly a implementat, astfel, un nou mod de abordare a muzicii instrumentale și o dis­ciplină de studiu în sine, cunos­cută astăzi sub denumirea de «cursuri de orches­tră». Acest an­samblu instrumental a fost de-a dreptul inspirator chiar și pentru dirijorul Archan­gelo Corelli, care a extins nu­mărul membrilor an­samblului «Congregazione di Santa Cecilia» la 150. Nașterea an­sam­blului orchestral a constituit «momentul-cheie» pentru unele dintre cele mai cunoscute lucrări ale compozitorilor de muzică ba­rocă. Cele mai frumoase lucrări auzite vreodată pe scenele din Paris și Londra, fie că au fost orchestrale sau Concerti grossi, cu tutti și soli (ansamblu și solist/ soliști), l-au determinat pe legendarul Corelli să tipărească, la vremea respectivă, o colecție de lucrări orchestrale”.

La Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti, luni, 21 noiembrie, de la ora 19:00, An­sam­blul de muzică veche Codex, împreună cu grupul de dansatori „Passeggio”, va susține spectacolul „Iter in tempore”. Regia spectacolului este semnată Tünde Kocsis, iar coregrafia, Csilla Juhász. Este o călătorie de descoperire, făcută de un personaj contemporan, călătorie, evident, prin muzi­că şi dans, de-a lungul secolelor XIII-XIV-lea. Acest scenariu re­pre­zintă o încercare de a demonstra că trecutul poate fi înţeles, atunci când ne eliberăm de pre­judecăţile contemporane. Călăto­ria se face înapoi, din aproape în aproape și cu paşi mărunţi - diferenţele dintre prezent şi trecut cresc, astfel, aproape inobservabil. Astfel, între cele două date-limită (prezentul şi epoca medievală) se poate observa că nu există o rup­tură, ci o continuitate în timp.

În Sufrageria Regală de la Mu­zeul Naţional de Artă al României, miercuri, 23 noiembrie 2016, de la ora 19:00, trupa Trei Parale va prezenta concertul „Balade vite­jești și alte cântări”, proiect în premieră. În program se vor afla: Taxîm, Cântecul lui Brâncoveanu, melodii de joc, două dansuri mun­tenești, trei dansuri moldovenesti şi alte cântări instrumentale. La Muzeul Naţional Cotroceni, vi­neri, 25 noiembrie 2016, de la ora 19:00, în Salonul Cherchez, muzicianul Xavier Diaz-Latorre, năs­cut la Barcelona, Spania, va susține concertul „Stolen Roses”. A cântat în majoritatea sălilor de concert importante ale lumii, între care pot fi amintite Carnegie Hall (New York), Covent Garden (Londra), Palau de la Música Catalana (Barcelona), Teatro Real (Madrid), Teatro Colón (Buenos Aires), Wiener Philarmonie (Vienna) sau Konzerthaus (Berlin). Xavier Díaz-Latorre a înregistrat peste 40 de albume audio, pentru diverse case internaţionale de discuri, iar între toate acestea, un loc aparte îl ocupă integrala lucră­rilor pentru chitară ale compozitorului Francisco Guerau.

Încheierea festivalului va avea loc la Muzeul Național de Artă al României, Sufrageria Regală, cu concertul „Sones de Palacio”, în interpretarea muzicienilor Xavier Diaz-Latorre și Andrew Lawrence King, eveniment programat luni, 28 noiembrie 2016, de la ora 19:00.