Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Autonomia este o libertate responsabilă“

„Autonomia este o libertate responsabilă“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 26 Aprilie 2013

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a întâlnit ieri, 26 aprilie, la Palatul Patriarhiei, cu consilierii şi inspectorii pe învăţământ din toate eparhiile Patriarhiei Române şi cu directorii seminariilor teologice din ţară, care au participat la Atelierul regional intitulat „Educaţie incluzivă pentru toţi“, organizat prin proiectul FORTE la Centrul Naţional pentru Formare Continuă „Dumitru Stăniloae“ al Patriarhiei Române.

Preafericirea Sa a arătat necesitatea întâlnirii cel puţin o dată pe an a reprezentanţilor diferitelor sectoare de activitate din eparhii cu Sectorul teologic-educaţional al Patriarhiei Române, după modelul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care se întruneşte de mai multe ori pe an. Patriarhul Bisericii noastre a mai arătat că aceste întruniri anuale conduc la o intensificare a colegialităţii şi a cooperării între eparhii.

De asemenea, Preafericitul Părinte Daniel a precizat că „Biserica Ortodoxă Română este printre Bisericile Ortodoxe din lume cu cel mai mare număr de şcoli, de facultăţi şi de seminarii teologice. Aceasta înseamnă continuarea unei tradiţii sănătoase, dar şi conştientizarea faptului că prin învăţământul teologic şi educaţional întărim credinţa şi sporim activitatea şi prezenţa Bisericii în societate. Cu alte cuvinte, slujirea de la altar se completează cu slujirea de la catedră şi astfel antrenăm în lucrarea misionară o mulţime de tineri care răspund chemării lui Hristos. Se observă o diferenţă de la o eparhie la alta şi prin faptul că autonomia eparhială este înţeleasă diferit. Dacă autonomia eparhială este autosuficienţă şi izolare, atunci ea distonează cu autonomia altor eparhii care înţeleg autonomia ca libertate de iniţiativă. Nu trebuie confundată autonomia cu delăsarea şi nici cu autosuficienţa. Autonomia este o libertate responsabilă, după cum spunea Sfântul Apostol Petru, «trăiţi ca oamenii liberi, dar nu ca şi când aţi avea libertatea drept acoperământ al răutăţii» (I Petru, 2, 16). Autonomia eparhială trebuie înţeleasă ca o responsabilitate sporită într-un cadru de libertate.

De asemenea, autonomia universitară trebuie înţeleasă ca o responsabilitate şi o disponibilitate a cooperării. Nu doar Senatul Universităţii are autonomie, ci şi Sfântul Sinod, iar autonomia cultelor religioase este menţionată în Constituţia României. Aceasta înseamnă că Biserica are responsabilitatea de a-şi forma slujitori atât clerici, cât şi laici“.