Blogul, un nou trend în arta conversaţiei

Oana Nistor, 01 Noiembrie 2007

▲ Moda jurnalelor online a prins foarte tare şi în România - vedete, politicieni sau oameni simpli, toţi înghesuindu-se să „bloggerească“ ▲ În topul celor mai vizitate bloguri, potrivit trafic.ro, se situează cele cu temă sportivă şi ponturi din mass-media ▲ Blogul poate fi privit şi ca o modalitate de a face bani sau capital politic ▲ Interactiv, dar şi discret, blogul poate fi mult mai prietenos şi mai uşor de utilizat decât un site ▲

Foi îngălbenite, mâzgălite în grabă sau scrise cu migală şi răbdare de fier, introduse într-o scoarţă de lemn şi ascunse în cele mai întunecate unghere. Un jurnal intim scris în trecut de domniţe înflăcărate sau domni nostalgici. Tehnologia a avansat, scrisul cu peniţa sau chiar stiloul cu rezervă a devenit învechit şi tot mai mulţi, de la copii de şcoală primară şi până la adolescenţi, au fost prinşi de moda jurnalelor online, a blog-urilor, locuri virtuale unde unii îşi exprimă frustrările din cele mai diverse, iar alţii găsesc o modalitate de a-şi exprima o opinie poate mult mai pertinentă decât a multor altor persoane, care îşi dau cu părerea pe sticlă.

Ce este blogul

Un blog (prescurtarea de la web log) este o publicaţie web ce conţine articole periodice, ce au de obicei caracter personal (asemenea unui jurnal), afişate în ordine cronologică inversă.

Blogurile nu au ca scop doar înşiruirea de gânduri personale, asemenea jurnalelor intime, ci pot fi folosite şi ca arme adiacente în campanii electorale (vezi blogul special creat pe site-ul preşedintelui Traian Băsescu - http://www.basescu.ro/blog.php - în plină campanie electorală pentru referendumul de demitere a şefului statului).

De asemenea, foarte mulţi jurnalişti şi-au creat bloguri care au link-uri pe site-urile trusturilor media la care sunt înregimentaţi, ocazie cu care împărtăşesc, împreună cu cititorii şi comentatorii, mult mai multe idei şi controverse care, de altfel, nu ar putea fi aprofundate în alte locuri. Cele mai multe dintre aceste webloguri permit vizitatorilor să lase comentarii publice, creându-se astfel o comunitate de cititori centrată în jurul blogului.

Totalitatea weblogurilor şi a autorilor de bloguri a fost denumită blogosferă.

Moda a prins şi printre politicieni, care se înghesuie să-şi facă un blog. Fostul prim-ministru din guvernarea PSD, Adrian Năstase, este unul dintre cei mai activi bloggeri dintre politicieni, aceasta şi datorită faptului că, în ultima perioadă, a devenit destul de marginalizat în partid. Aproape zilnic, bloggerul Adrian Năstase, ajuns politician în linia a doua din cauza problemelor cu justiţia, postează comentarii, unele dintre ele detaşându-se prin ironia la adresa unor colegi de partid.

Pe blog, însă, nu se scriu doar gânduri sau se comentează la grămadă chestiuni de interes public sau intimităţi din lumea vedetelor, bloggerii cei mai eficienţi ajung să câştige bani buni din administrarea paginii de web.

Principalele portaluri care găzduiesc pagini personale trasează zilnic sau săptămânal un clasament cu cele mai vizitate bloguri, cele mai accesate având posibilitatea postării de reclame contra cost.

Diferenţa între site şi blog

Foarte mulţi spun că nu există nici o diferenţă între noţiunea de blog şi site, în afara faptului că blogul poate fi mai limitat, iar utilizatorul trebuie să scrie periodic ceva pentru ca pagina să rămână activă.

O diferenţă între cele două noţiuni este legată de transparenţă, blogul putând fi în totalitate personal, fără ca userii fără parolă să aibă acces.

Potrivit unui utilizator de weblog - Kelu, „nu este nevoie de un întreg site ca să scriu despre ce-am mâncat la micul dejun“.

O altă diferenţă între blog şi site este, deci, şi una de conţinut, pe un blog se vor întâlni aproape întodeauna şi anumite prostioare scrise din plictiseală. În plus, nu orice utilizator de internet are cunoştinţe de webdesign, astfel încât să-şi realizeze un cât mai „cool“ blog din blogosferă.

De asemenea, blogul este interactiv, cititorii având posibilitatea să posteze comentarii cu privire la tema dată, administratorul blogului realizând un feed-back prin transmiterea răspunsurilor la comentarii.

Cu toate acestea, blogul este mult mai util şi mai uşor de folosit decât un site, chiar şi fără animaţii, mulţi profesori evaluându-şi studenţii prin intermediul blogului.

Top 10 Blog

Potrivit trafic.ro, site ce se ocupă cu analiza site-urilor din punct de vedere al numărului de vizitatori, cele mai multe poziţii în Top 10 Blog sunt ocupate de blogurile pe teme sportive.

Primul loc este ocupat de www.blosport.ro, cu 68.000 de vizitatori, unde o echipă de ziarişti sportivi din România, comentează non stop sportul, împreună cu cititorii revistei „Gazeta Sporturilor“.

Locul al doilea în ultima săptămână din punct de vedere al accesărilor, cu peste 54.000 de vizitatori, îl ocupă blogul jurnalistului sportiv Cătălin Tolontan, un blog interactiv cu ştiri din mass-media şi comentarii pe teme sportive.

Un alt blog foarte bine clasat este cel al iubitorilor de seriale tv, în ultima săptămână peste 19.000 de vizitatori au accesat blogul, cea mai frecventă căutare fiind „Prison Break“, un nume de serial tv ajuns la seria III peste hotare, şi care a făcut furori şi în România de când a început să fie transmis în această toamnă.

Festival al blogurilor

Vara aceasta, mai mulţi tineri cu iniţiativă au organizat un festival al blogurilor, desfăşurat la Cluj Napoca, în concurs intrând cele mai nominalizate bloguri de către participanţi, după care clasamentul s-a realizat pe mai multe categorii în parte.

Au fost clasificate bloguri pe teme culturale, sportive sau de afaceri, pe teme generale, unde s-au punctat design-ul şi conţinutul informaţiei.

Clasamentul de la festivalul amintit arată însă şi faptul că blogurile cu teme „uşoare“ sunt mult asimilate în blogosferă decât cele cu teme culturale.

Cele mai căutate bloguri cu service în limba română sunt HaiPa.ro, ABlog.ro, EBlogs.ro, MyBlog.ro, WeBlog.ro, BlogHost.ro, iar cu service în limba engleză, Blogger, LiveJournal şi WordPress oferă cele mai bune oportunităţi de realizare a unei pagini personale.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!