Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Casa Bisericii la începutul secolului al XX-lea

Casa Bisericii la începutul secolului al XX-lea

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Data: 27 Iunie 2011

Anticlericalismul manifestat de curentul paşoptist de sorginte republicană franceză s-a manifestat într-o formă accentuată începând din vremea lui Cuza, apoi continuând în prima parte a domniei lui Carol I. S-au urmat o serie de paşi, prin care mecanismul decizional de la vârful Bisericii a trecut în controlul nemijlocit al statului. Prin diferite norme adoptate de parlament, autorităţile statului puteau controla ce mai administra şi mai decidea Biserica spre sfârşitul sec. al XIX-lea. Instituirea acestor mecanisme riguroase de control a fost încununată prin înfiinţarea de către parlament, în 1901, a Casei Bisericii. Această structură era parte a Ministerului Cultelor şi Instrucţiunii Publice, al cărui ministru era Spiru Haret. În numai câţiva ani, Administraţia Casei Bisericii şi-a constituit o structură, pe birouri, cu următoarele atribuţiuni: să controleze administraţia tuturor bisericilor şi mănăstirilor, să controleze toate fondurile, donaţiile şi orice avere aparţinând unei instituţii bisericeşti, să coordoneze toate afacerile bisericeşti, numiri de personal clerical şi laic, să administreze toate ceremoniile religioase, să decidă asupra înfiinţării de parohii şi mănăstiri şi să asigure conservarea monumentelor considerate istorice sau de artă cu rol bisericesc. Practic, această structură a statului român controla întreaga organizare şi activitate a "bisericii dominante", aşa cum era considerată Biserica Ortodoxă din Vechiul Regat Român. (Adrian Nicolae Petcu)