Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Catehezele mistagogice din Săptămâna Luminată la Ierusalim

Catehezele mistagogice din Săptămâna Luminată la Ierusalim

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Pr. prof. univ. dr. Daniel Benga - 07 Mai 2013

Două documente foarte importante din secolul al IV-lea permit reconstituirea botezului catehumenilor din noaptea Învierii, aşa cum se petrecea la Ierusalim, dar şi a modului în care aceştia petreceau Săptămâna Luminată. Este vorba de Catehezele mistagogice ale Sfântului Chiril şi de Jurnalul pelerinei Egeria.

În Noaptea Învierii a­vea loc Botezul, despre al cărui ritual aflăm de la Sfântul Chiril. Ege­ria este însă cea care ne po­ves­teş­te ce se întâmpla mai de­par­te cu neofiţii în săptă­mâna de du­pă Paşte:

„Când au venit zilele de Paş­te, se merge în opt zile, de la Paşte până în a opta zi, după slo­bozirea din Biserică, cu im­ne în Anastasis. Acolo se ros­teş­te o rugăciune, iar credincio­şii sunt binecuvântaţi. Apoi e­pis­copul stă sprijinit de grilajul in­terior, care se găseşte în gro­ta din Anastasis şi explică tot ce­ea ce s-a întâmplat la botez.

La acea oră nu are nici un ca­tehumen acces în Anastasis; nu­mai neofiţii (noii botezaţi, n.a.) şi credincioşii, care vor să au­dă despre misterii, intră în A­nastasis. Se închid chiar u­şi­le, pentru a nu intra vreun ca­te­humen. În timp ce episcopul po­vesteşte şi explică totul a­mă­nun­ţit, sunt vocile entuziaştilor as­cultători atât de tari, încât a­ces­tea pot fi auzite din afara bi­se­ricii. El le dezvăluie miste­re­le astfel încât nici unul nu pu­tea să rămână nemişcat, de ce­ea ce auzea explicându-se“.

Iniţierea creştină nu era în­che­­iată în Ierusalim odată cu Bo­­­tezul. În zilele de după Paş­te, în care era celebrată Sfânta Li­tur­ghie în Biserica cea Mare, ne­o­fiţii şi alţi credincioşi doritori se a­dunau după aceea în Bi­serica Sfân­tului Mormânt (A­nastasis) pen­tru a li se expli­ca semni­fi­ca­ţia ritualului pe ca­re l-au trăit per­sonal în noap­tea de Înviere. A­cum începea ros­tirea catehe­ze­lor mistagogi­ce, care erau în Ie­ru­­salim în nu­măr de cinci. A­ces­te catehe­ze erau rostite în A­nas­ta­sis, spre deosebire de catehe­ze­le pre­baptismale care erau ros­tite în Martyrium (Biserica cea Ma­re). Era şi acesta un semn al în­vi­erii. Topologia complexului ar­­hitectonic al Sfântului Mor­­mânt contribuia astfel la mai de­plina trăire a realităţii mor­­ţii şi învierii împreună cu Hris­­tos în Taina Botezului.

Prin aceste cateheze se ur­mă­rea ca neofiţii să înţeleagă în ce măsură au devenit nişte oa­meni noi. Nou-botezatul trebuia să afle în ce măsură s-a dez­brăcat de omul cel vechi şi s-a îmbrăcat în omul cel nou. Ca şi alegoria în exegeză, mis­ta­­gogia încearcă în cadrul li­tur­gic să descopere importanţa e­xistenţială a faptului că ges­tu­­rilor liturgice exteri­oa­re le co­­respund transfor­mări interi­oa­re profunde. Mis­ta­gogul se im­plică personal în explicarea tai­nelor la care neofiţii au luat par­te, încercând să-l abordeze di­rect pe fie­care dintre ei. Chiar la în­ce­pu­tul primei cate­he­­ze Sfântul Chiril  spunea: „Eu vreau să vă duc acum de mâ­nă spre li­va­­da luminoasă şi mi­rositoare a Paradisului“.

Ce li se spunea noilor bo­te­zaţi în aceste cateheze mistago­gi­ce? A­flăm de la Sfântul Chiril că di­na­­intea baptisteriului avea loc le­pă­darea de satana. Să ne i­ma­gi­năm atmosfera deosebită, lu­mâ­nă­rile care ard şi mul­ţi­mea de fo­tizomeni (catehumeni a­flaţi în tim­pul pregătirii finale pen­tru bo­tez) care aşteptau îm­pre­ună cu naşii lor momentul pen­tru ca­re se pregăteau de câ­ţi­va ani. Să nu uităm că în vi­zi­u­­nea biblică şi în mentalitatea creş­tinului antic noaptea şi în­tu­nericul erau tim­pul şi spaţiul în care aveau loc cu predilecţie teofaniile. Sfân­tul Chiril ne spu­ne că, în­torşi cu faţa către A­pus şi cu mâ­na întinsă, fotizo­me­nii se le­pă­dau de satana, ca şi cum acesta ar fi fost prezent. Ri­dicarea mâi­nii drepte apare pres­crisă pentru prima oară de că­tre Chiril al Ie­rusalimului. Mâ­na dreaptă ri­di­­cată este mâ­na pregătită pentru a lovi, semn şi gest simbolic ri­tual, ca­re exprimă lipsa de fri­că în faţa satanei.

Lepădării îi urma în mod ne­mijlocit unirea cu Hristos, ca­re avea loc în urma în­toar­ce­rii celui care urma să fie bo­te­zat spre est, „către ţinutul lu­mi­­nii“, şi a rostirii unei mici măr­turisiri de credinţă: „Cred în Tatăl, în Fiul şi în Sfântul Duh şi în botezul pocăinţei“. Ast­fel, Botezul este asemănat de Chiril cu ieşirea din robia e­gip­teană, care sfârşeşte pentru fo­tizomen prin înecarea dia­vo­lului în apa Botezului.

Aceste prime acte aveau loc în sala din faţa baptisteriului. Fo­tizomenul intra însă apoi în „Sfân­ta Sfintelor“, adică în bap­­tisteriu, pentru săvârşirea ri­­turilor care urmau. Bapti­s­te­riul era pentru Sfântul Chiril „Sfân­ta Sfintelor“, adică locul un­de se săvârşea misterul, dar şi „locul teologic“ unde misterul e­ra înţeles. Aici avea loc dez­bră­carea hainelor, imagine a  dez­brăcării omului vechi cu fap­tele lui. Un ritual simbolic ex­terior defineşte din nou un act interior transformator. O­mul a fost creat de către Dum­nezeu gol, neîmbrăcat. Haina es­te purtată abia de către omul cel căzut, ea exprimând starea de cădere. Cel ce îmbracă hai­na Botezului leapădă haina pur­tată ca urmare a căderii în pă­cat. Haina Botezului este îm­bră­carea în Hristos, iar a­ceas­tă îmbrăcare în Hristos ne re­dă din nou Raiul.

Dezbrăcării îi urma în mod ne­­mijlocit ungerea din cap pâ­nă în picioare cu untdelemn e­xor­­ci­zat, după care urma Bo­te­zul prin afundarea de trei ori în apă, un simbol al morţii şi al în­vierii îm­preună cu Hristos. Ce­ea ce ac­centuează mistagogul es­te tran­sformarea fiinţială ca­re are loc odată cu Botezul. Ime­diat du­pă ieşirea din apă se să­vârşea un­gerea postbaptis­ma­lă cu mir a celui abia bote­zat la frunte şi la celelalte sim­ţuri. Chiril în­cer­ca să-i facă con­­ştienţi pe cei nou bo­tezaţi de da­rurile primite: „Căci pe de o par­te este uns tru­pul cu mir vă­zut, iar pe de altă par­te este su­fletul sfinţit cu Du­hul Sfânt şi Dătător de Viaţă“.

Faptul că cei nou-botezaţi au în­viat pentru o viaţă nouă este mar­cat şi de deplasarea acestora împreună cu episcopul de la baptisteriul din curtea inte­ri­­oară până în Anastasis, locul un­de Mântuitorul Hristos a în­vi­at. Şi ei înviaseră cu puţin timp în urmă. Iar semnul că e­rau nişte oameni noi, fără nici o pa­tă, îl scoteau în evidenţă hai­ne­­le albe în care erau îm­bră­caţi. Botezaţi în Hristos erau a­poi îmbrăcaţi în Hristos (Gal. 3, 27). În Anastasis se cânta un imn, iar în final episcopul citea o rugăciune pentru neofiţi. Din A­nastasis se mergea în procesi­u­ne până în Martyrium, unde cei­lalţi credincioşi aşteptau ve­ni­­rea neofiţilor priveghind, pen­tru a participa împreună la Li­turghia euharistică din noap­tea de Înviere. Aici neo­fi­ţii rostesc pentru prima oară Cre­zul împreună cu întreaga co­mu­ni­ta­te, mărturisind prin a­ceasta co­muniunea de cre­din­ţă cu cei­lal­ţi credincioşi. Apoi ros­tesc pen­­tru prima oară ru­gă­ciunea Ta­tăl nostru, care era în Bi­se­rica antică rugăciunea ne­ofi­ţi­lor. Abia după aceea cel botezat pu­­tea să i se adreseze lui Dum­ne­zeu ca unui „Tată“. Măr­tu­ri­si­rea ace­le­iaşi credinţe era pre­­mi­­sa pentru ca neofiţii să par­ti­ci­pe pentru pri­ma oară la „ma­sa euharisti­că“ din timpul Li­tur­ghiei.

Egeria ne mărturiseşte că ni­­meni nu rămânea nemişcat de tâl­cuirea mistagogului. A­pla­­u­ze­le de la sfârşitul catehe­ze­lor e­rau atât de tari, încât ele pu­teau fi auzite din afara bi­se­ri­cii.