Theologica
Cinstirea Maicii Domnului în slujbele Bisericii

Cinstirea Maicii Domnului în slujbele Bisericii

Pr. Ciprian Florin Apetrei, 10 Septembrie 2018

Maica Domnului deține ­întâietatea în ceea ce priveşte cinstirea sfinţilor în Ortodoxie şi acest lucru se reflectă în rânduielile liturgice ce se oficiază în Biserică. Pentru a înțelege cum Biserica noastră a stabilit o ierarhie a sfinților ei, trebuie să observăm pe cine pomenește preotul în rugăciunea „Mântu­iește, Doam­ne, poporul tău” de la Utrenie. De asemenea, să vedem pe cine pomenește în rugă­ciunea „Stă­pâne Mult Mi­los­tive” de la Litie. Sau în apolis, fie că este la Vecernie, Utrenie, Sfânta Liturghie ori Pave­cerniță, indiferent de slujbă: „Pentru rugăciunile Prea­curatei Stă­pânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria, cu puterea Cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, cu rugăciunile sfintelor, cereștilor Puteri celor fără de trup, cu rugăciunile cinstitului, slăvitului și Înainte­mergă­torului Ioan…” și celelalte. Trebuie să observăm cu câtă înțelepciune au fost așezate toate aceste nume în cadrul apolisului. Pomenirea se încheie cu numele Sfinților Ioachim și Ana. De ce acest lucru? Pentru că din ei s-a născut Maica Domnului. Așadar, cu rostirea numelui Maicii Domnului începem și cu „sfinții și dumne­zeieștii părinți Ioachim și Ana” termi­năm, fiindcă ei sunt cei care au născut-o pe cea care este pricina îndumnezeirii tuturor oamenilor.

Toți acei sfinți pe care îi pomenim s-au mântuit și au fost slăviți de Dumnezeu şi pentru faptul că Sfinții Ioachim și Ana au născut-o pe Născătoarea de Dumnezeu, pe Maica Domnului și Maica noastră a tuturor.

După pomenirea Sfinților Ioachim și Ana, preotul spune în finalul apolisului: şi pentru (rugăciunile) tuturor sfinţilor, să ne miluiască (Hristos, Adevă­ratul nostru Dumnezeu) şi să ne mântuiască pe noi, ca un bun şi de oameni iubitor.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!