Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Consumatorii casnici pot schimba furnizorul de energie şi gaze gratuit

Consumatorii casnici pot schimba furnizorul de energie şi gaze gratuit

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 06 Mai 2016

Procesul de liberalizare a pieţei de energieelectrică are ca principal avantaj pentru consumatorii casnici posibilitatea de a-şi schimba gratuit furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale, în termen de 21 de zile de la data solicitării, ceea ce poate însemna un cost mai mic. Procesul de liberalizare a pieţei de energie electrică pentru consumatorii casnici se va încheia la finele lui 2017, iar a gazelor, la sfârşitul lui 2021, după cum a afirmat Nicolae Havrileţ, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), într-un interviu pentru Agerpres.

Printre cele mai importante avantaje ce derivă din liberalizarea pieţelor se numără dreptul consumatorului casnic de a-şi alege furnizorul, a precizat preşedintele ANRE: „Dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică şi de gaze naturale este unul dintre principalele avantaje pe care liberalizarea competiţiei îl aduce consumatorilor, aceştia având posibilitatea să negocieze direct cu furnizorii termenii şi condiţiile privind prestarea serviciului de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale, cum ar fi preţurile, modalităţile de plată şi calitatea serviciului. Concurenţa reprezintă un stimulent pentru companii, încu­ra­jân­du-le să acţioneze la potenţial maxim pentru a furniza servicii de calitate şi la preţuri accesibile”.

Consumatorul trebuie să acorde, însă, atenţie informaţiilor referitoare la preţ, la durata contractului, la condiţiile şi modalităţile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile şi obligaţiile, inclusiv la clauzele penalizatoare, atrage atenţia Nicolae Havrileţ.

Șeful ANRE mai recomandă consumatorilor să compare ofertele de pe piaţă înainte de a o alege pe cea mai avantajoasă şi să fie atenţi la durata contractului, la condiţiile şi modalităţile de plată, precum şi la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile şi obligaţiile.

Consumatorii casnici au, aşadar, dreptul să îşi schimbe furnizorul de energie electrică şi/sau gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării, bineînţeles cu respectarea condiţiilor contractuale. Noul furnizor ales poate fi oricare din operatorii economici deţinători de licenţă de furnizare de pe teritoriul României, acest serviciu nefiind limitat la o anumită zonă geografică de deservire, potrivit preşedintelui ANRE.

„Clienţii finali casnici trebuie să ştie că procesul de schimbare a furnizorului este unul gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia, şi că nu implică modificări de ordin tehnic. Este important de reţinut că iniţierea procesului de schimbare a furnizorului nu poate avea loc decât după ce clientul final a optat pentru noul furnizor”, a precizat Havrileţ. Acesta mai recomandă ca, în prealabil, consumatorul să solicite şi să analizeze comparativ ofertele mai multor furnizori, astfel încât să aleagă în cunoştinţă de cauză oferta cea mai avanta­joasă.

Consumatorul trebuie să acorde atenţie informaţiilor referitoare la preţ, la durata contractului, la condiţiile şi modalităţile de plată, la garantarea clauzelor contractuale privind drepturile şi obligaţiile, inclusiv la clauzele penalizatoare, atrage atenţia sursa citată. „După ce convin asupra clauzelor contractuale, clientul final şi furnizorul ales încheie contractul de furnizare, care îşi va produce efectele de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual. Iar în acest scop, clientul final trebuie să notifice, în scris, actualului furnizor decizia de schimbare, precizând în mod expres data încetării contractului de furnizare existent”, a mai spus preşedintele ANRE.

În acelaşi timp, consumatorul trebuie să verifice „existenţa unor posibile oferte în domeniul energiei electrice în care nu sunt cuprinse informaţii privind valoarea certificatelor verzi sau contribuţia de cogenerare”, iar „orice promisiune de neplată a unor astfel de taxe venită din partea vreunui furnizor nu trebuie luată în considerare”, întrucât aceste obligaţii sunt stabilite prin lege.

Numărul consumatorilor casnici care şi-au schimbat furnizorul în domeniul energiei a crescut, în ultimul an, de aproape 10 ori, potrivit reprezentantului ANRE.

Procesul de liberalizare a pieţei de energie electrică pentru consumatorii casnici se va încheia la finele anului 2017, iar în domeniul gazelor la sfârşitul anului 2021.

Cea mai cunoscută companie care a spart „monopolul” marilor companii din domeniu, E.ON, CEZ, Enel sau Electrica, este RCS-RDS, care vine cu oferte de furnizare a energiei pentru casnici prin pachetul Digi Energy.