Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Moldova Corul „Byzantion“ la Festivalul de la Mănăstirea Valaam din Rusia

Corul „Byzantion“ la Festivalul de la Mănăstirea Valaam din Rusia

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Moldova
Un articol de: Adrian Sîrbu - 31 August 2016

Corul „Byzantion“ a participat, în perioada 26-28 iulie 2016, la Festivalul de Muzică Sacră organizat de către obştea Mănăstirii Valaam (pe insula cu acelaşi nume de pe Lacul Ladoga, Rusia) cu sprijinul direct al Patriarhiei Moscovei şi al preşedenţiei Federaţiei Ruse.

Evenimentul, ajuns anul acesta la ediţia a II-a, a reunit interpreţi şi grupuri vocale din Rusia (4 formaţii), Liban, Georgia, Armenia, Bulgaria, Grecia şi România. Fiecare ţară a interpretat pentru publicul prezent pe insula pregătită de sărbătoare, cântări religioase şi folclorice specifice zonei şi culturii de provenienţă.

De la sonorităţile ample, vocile impresionante şi omogenitatea recunoscută a vocilor ruseşti, până la monodiile cu ifos psaltic ale maicii Mariam Skorda (Ierusalim) sau cele de tradiţie georgiană ale părintelui Seraphim, de la polifonia bogată în disonanţe a vocilor feminine din Bulgaria, până la ornamentele şi intervalele psaltice potenţate de vocile libaneze, reprezentaţia oferită de artiştii invitaţi a purtat sufletul publicului pravoslavnic rus de la rugăciune şi introvertire la explozie de sonorităţi complexe, marcate de autentic, autohton şi tradiţie. Costumele tradiţionale ale artiştilor au oferit publicului un spectacol de culori, o ipostază vizuală a sacrului cântat de popoarele ortodoxe.

Elementul de vârf al ediţiei, reprezentaţia care i-a ridicat efectiv de pe scaune pe cei prezenţi, a fost asigurată de către Corul „Sfânta Treime“ al Patriarhiei din Georgia. Polifonia tradiţională, îmbrăcată în spectacolul timbrurilor vocale masculine, clusterele complexe purtate prin plaje dinamice puternic contrastante, semnalele războinicilor sau tânguirile văduvelor - ecouri ale istoriei acestei ţări, toate au demostrat forţă şi sensibilitate, muzicalitate şi profesionalism. Georgienii au dăruit celor prezenţi una din cele mai impresionante apariţii: un cor bărbătesc cu o omogenizare perfectă, un dirijor cu o gestică nonconformistă - un „modelator al energiei sunetelor“ (cum îl numea muzicianul Anca Sîrbu) şi profundele sonorităţi ale polifoniei georgiene.

Completarea sub aspect spiritual a celor două zile de concerte în aer liber a constat în oficierea Sfintei Liturghii în biserica Mănăstirii Valaam, o catedrală de dimensiuni tipic slavone, unde răspunsurile au fost date antifonic de către ruşi, libanezi, georgieni, greci şi români.

Evenimentul s-a bucurat de sprijinul direct al Patriarhiei Moscovei şi al preşedenţiei Federaţiei Ruse, atât părintele patriarh Chiril I, cât şi preşedintele Vladimir Putin transmiţând mesaj de bun venit pentru deschiderea festivalului.

Participare la slujba Adormirii Maicii Domnului, de hramul Mănăstirii Eikosifoinnisa

Corul „Byzantion“ a participat la slujba Adormirii Maicii Domnului, hramul Mănăstirii Eikosifoinnisa (din regiunea Mitropoliei Drama, Grecia) ca urmare a invitaţiei făcute de către Înaltpreasfintia Sa Pavlos, Mitropolit al Dramei.

Bucuria de a cânta la hramul acestei mănăstiri a fost potenţată în special de importanţa istorică şi duhovnicească a acestei lavre ce îşi are începuturile în secolul al V-lea, în plină epocă a Bizanţului. Fondată cu 500 de ani înainte de Marea Lavră din Muntele Athos, mănăstirea - alcatuită dintr-un impresionant complex de clădiri cu biserica împodobită în stil bizantin - exprimă cu fidelitate atmosfera unei mănăstiri tipic athonite. Miile de credincioşi veniţi nu doar din Grecia la hramul mănăstirii sunt atraşi în special de Icoana Maicii Domnului, cu ajutorul căreia numeroase mame au putut naşte prunci.

O personalitate duhovnicească aparte, Mitropolitul Pavlos, unul din cei mai iubiţi arhierei în rândurile monahilor din Athos, este prin excelenţă un iubitor al rânduielilor tipiconale autentice, al privegherilor împodobite cu slujitori şi strane bine pregătite. El însuşi, în timpul privegherii, a interpretat la strana dreaptă cantări precum catavasii, canoane, asemănânde etc., conducând grupul de psalţi cu mult entuziasm. Ucenic al dascălilor monahi athoniţi, alături de Ioannis Hasanidis din Tesalonic, mitropolitul Pavlos se regăseşte, se odihneşte în stilul de cântare athonit, invitându-l adesea pe marele psalt mai sus amintit să cânte la hramuri sau să compună slujba sfinţilor Dramei. În plan componistic, ultimul mare imnograf contemporan, părintele Gherasim Mikragiannanitul a compus eklogariile în cinstea icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului, iar melodia a fost inspiraţia părintelui Ierothei Filotheitul.

Corul „Byzantion“ îşi încheie activităţile aferente anului bisericesc cu o experienţa unică, în care ospitalitatea, dragostea pentru poporul român, evlavia pentru buna randuială în toate ale unui mitropolit alături de obştea Mănăstirii Eikosifoinnisa au reprezentat o lecţie de simplitate, apropiere şi autentic.