Actualitate socială
Creștere semnificativă a tranzacțiilor online în România

Creștere semnificativă a tranzacțiilor online în România

Cristina Zamfirescu, 13 Ianuarie 2018

Valoarea cumpărăturilor online consemnată în anul 2017, în România, a fost de 2,8 miliarde de euro, mai mult cu peste 40% faţă de cifrele din anul precedent, creşterea fiind una dintre cele mai mari de la nivelul Uniunii Europene (UE). Pe de altă parte, cumpărăturile online ar fi mai sigure dacă utilizatorii de internet și-ar lua mai multe măsuri de siguranță în privința parolelor de acces, un studiu de specialitate relevând că 51% din aceștia păstrează parolele de acces la diferite conturi personale în locuri nesigure.

La nivel naţional, în mediul urban, în 2017, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puţin o dată pe lună, reiese din cercetarea de piaţă întocmită de iSense Solutions împreună cu GpeC, cea mai mare comunitate a magazinelor online din România.

În ceea ce priveşte numărul de magazine online existent în România, acesta a crescut semnificativ de la 5.000, în 2016, la peste 7.000, anul trecut.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 este, în ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC şi componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice şi electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălţăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă şi decoraţiuni, cărţile, precum şi produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip cărucioare, vestimentaţie, consumabile etc.).

De asemenea, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziţii în decursul lui 2017, în creştere faţă de anul anterior, când media era de 8,4 achiziţii, dar şi faţă de 2015, când cifra se situa la 8,2 achiziţii/an.

Potrivit sursei citate, suma de 2,8 miliarde de euro cheltuită online în 2017 face referire strict la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Aceasta înseamnă că românii au cheltuit, în medie, 7,67 milioane de euro în fiecare zi din an pentru cumpărături prin internet.

Cât privește metoda de plată preferată a românilor, rambursul conduce într-o proporţie covârşitoare (circa 85%), însă procentajul plăţilor online prin card a crescut semnificativ de la aproximativ 8%, în 2016, la 12-14%, în 2017.

Estimările principalilor procesatori arată că volumul total al plăţilor online prin card a depăşit, anul trecut, pragul de 1,1 miliarde de euro, faţă de cele 745 milioane de euro, înregistrate cu un an în urmă, reiese din datele RomCard.

Pe de altă parte, românii au probleme în a-și proteja parolele de acces și datele personale în mediul online. Mai mult de jumătate din utilizatorii de internet (51%) păstrează parolele de acces la diferite conturi personale în locuri nesigure, iar un sfert din aceştia le notează într-un carneţel, reiese dintr-un studiu de specialitate întocmit de Kaspersky Lab.

Conform cercetării, 63% din respondenţi au spus că pentru conturile de online banking este nevoie de parole puternice, iar 42% au menţionat aplicaţiile de plată, inclusiv portofelele electronice. În ceea ce priveşte controlul şi păstrarea propriilor parole de acces, două din trei persoane (38%) susţin că nu le pot recupera repede.

Totodată, 10% din totalul utilizatorilor de internet folosesc aceeaşi parolă pentru toate conturile, ceea ce, spun ei, îi scuteşte de grija că vor uita vreo parolă. Specialiştii susţin, însă, că aceasta reprezintă o decizie neinspirată, deoarece un infractor cibernetic poate intra în posesia parolei unice şi ulterior să aibă acces peste tot.

Astfel, 17% din utilizatorii chestionaţi recunosc faptul că s-au confruntat cu ameninţarea de a li se sparge un cont online sau chiar li s-a spart unul, în ultimele 12 luni.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!