Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Criza forţei de muncă mobilizează companiile din România

Criza forţei de muncă mobilizează companiile din România

Data: 29 Noiembrie 2007

▲ Un studiu lansat recent arată că firmele au recurs la modificarea programului de lucru sau au angajat pensionari, pentru a avea personal suficient ▲ O parte din reprezentanţii firmelor chestionate susţin că sunt dispuşi să aducă muncitori străini pentru a suplini deficitul din ţară ▲ În prezent, aproximativ două milioane de români lucrează în străinătate ▲

Criza forţei de muncă din România, în construcţii, industria textilă şi domeniul hotelier (hoteluri, restaurante, cafenele) este generată, în principal, de emigrarea forţei de muncă şi de slaba pregătire a tinerilor absolvenţi, susţin managerii din aceste domenii de activitate, într-un studiu realizat de Fundaţia Soros România, lansat ieri. Coordonatorul de programe din cadrul fundaţiei, Mihaela Ştefănescu, a arătat că pentru a face faţă dificultăţilor în găsirea de personal, angajatorii intervievaţi au optat îndeosebi pentru investiţii în creşterea productivităţii (83%) sau în tehnologizare (76%). O treime dintre firme au recurs la modificarea programului de lucru (ore suplimentare) sau la categorii de personal a căror implicare în muncă are un caracter temporar (pensionari, studenţi), în timp ce 35% dintre companii au optat pentru externalizarea activităţilor.

Forţă de lucru din afara României

Din studiu mai rezultă că numai 7% dintre companii intenţionează să aducă forţă de muncă din străinătate, iar 13% se declară interesate de angajarea de români care lucrează în străinătate, în urma experienţei acumulate într-un mediu competitiv. Sociologul Alexandru Toth, din cadrul fundaţiei, a menţionat că 16-17% dintre firmele intervievate au declarat că, în intervalul 2006-2007, au înregistrat deficit de forţă de muncă, pe o perioadă de cel puţin două luni, în cele trei domenii de activitate analizate, cu impact asupra profitului şi a cifrei de afaceri. Pe de altă parte, experţii fundaţiei atenţionează că, în condiţiile în care sud-estul Europei (Slovenia, Slovacia, Cehia, Ungaria) sunt deja semne de schimbare a regimului din ţări de emigraţie în ţări de imigraţie, România nu poate aştepta indiferentă manifestarea naturală a acestui fenomen.

Aproximativ două milioane de români lucrează în străinătate

„Exemplele unor ţări ca Spania (care a negociat din timp acorduri bilaterale de migraţie şi a dezvoltat politici interne flexibile de acomodare a imigranţilor) şi Italia (care nu a făcut aceste lucruri) arată că abordarea raţională şi coerentă a fenomenului permite diminuarea efectelor sociale şi economice negative (trafic de persoane, economie subterană, violenţă, conflicte etnice, creşterea incidenţei atitudinilor radicale, efecte asupra sistemelor de asigurări sociale)“, susţin oficialii fundaţiei. Potrivit altor date furnizate de ei, aproximativ două milioane de români lucrează, în prezent, în ţări din UE, în special în Spania şi Italia, în timp ce, în România, se înregistrează în jur de 40.000 de străini care muncesc, îndeosebi, în construcţii şi în alte activităţi necalificate, dar ocupă şi posturi de conducere în cadrul unor firme transnaţionale. Studiul a fost realizat în perioada 20-30 octombrie 2007, pe un eşantion de 600 de companii, reprezentative pentru domeniile construcţii, textile şi hotelier din România. Marja de eroare este de plus-minus 4%. Culegerea datelor şi introducerea lor au fost asigurate de Metro Media Transilvania.