Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Dacia - 45 de ani de istorie

Dacia - 45 de ani de istorie

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Bogdan Cronţ - 20 August 2013
Producţia companiei Dacia se apropie de cinci milioane de automobile, la 45 de ani de când primul autoturism produs sub marca Dacia ieşea de pe liniile de fabricaţie ale uzinei de la Mioveni, în judeţul Argeş, pe 20 august 1968. 
 
Potrivit datelor prezentate de conducerea companiei, la finalul anului 2012, producţia uzinei totaliza 4,585 milioane de automobile. Capacitatea de producţie este de 350 de mii de maşini pe an, iar automobilul cu numărul 5 milioane va ieşi de pe liniile de fabricaţie cel mai probabil la începutul anului 2014.
 
În cei 45 de ani de existenţă, Dacia a fabricat circa 1,9 milioane de automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale (break, sport), 319 mii de pickup-uri (Dacia „Papuc“), 38 de mii de autoturisme Nova, 60 de mii de SuperNova, 79 de mii de Solenza şi aproximativ 2,3 milioane de automobile Logan, Sandero şi Duster.
 
Datele statistice arată că activitatea Uzinei Dacia şi a platformei logistice de la Mioveni a generat anul trecut 7,7% din exporturile României, performanţă ce clasează Dacia pe primul loc în topul companiilor exportatoare ale ţării. În 2012, 93% din producţia Uzinei Vehicule Dacia a mers la export. De asemenea, aproximativ 70% din producţia Uzinei Mecanică şi Şasiuri este destinată exportului în uzinele din Grupul Renault. 

Scurt istoric

Construcţia Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (judeţul Argeş) a început în 1966, având la bază un acord între autorităţile române şi producătorul francez de automobile Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcţia uzinei s-a încheiat într-un timp record, de doar un an şi jumătate. La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 staţii de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august, a fost testat primul motopropulsor.
 
Inaugurarea uzinei a avut loc la 20 august 1968, când s-a început producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părţile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Din 1968 şi până în 1972, aproximativ 44 de mii de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o uşoară modificare estetică la partea frontală. După Dacia 1100 a urmat Dacia 1300, care a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa R12, fiind prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris.
 
Între 1970 şi 1980, Dacia şi-a diversificat gama de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 modelul Dacia 1302 (gen Papuc, fabricat până în 1982). După expirarea licenţei Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 şi 1997, constructorul român a realizat opt modele, ultimul - Dacia Nova - fără nici o legătură cu modelul iniţial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat şi fabricat integral în România.
 
În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2 milioane. 

O poveste de succes pe piaţa europeană

La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societăţii şi Dacia a devenit o marcă a grupului Renault, având ca principală misiune susţinerea dezvoltării grupului pe pieţele emergente. În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În aprilie 2003, a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 diesel.
 
Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piaţa auto europeană, atrăgând numeroşi clienţi, mai ales printr-un raport convenabil preţ/calitate.
 
În 2005, Dacia a fost aleasă maşina anului în Serbia şi Muntenegru şi a primit premiul Autobest, fiind cel mai bine vândută maşină din Europa Centrală şi de Est, depăşind modele cu tradiţie, ca Skoda Octavia, Renault Mégane sau Opel Astra. În octombrie 2006, la Salonul de la Paris a fost lansată Dacia Logan MCV, presa vestică numindu-l „cel mai ieftin model cu şapte locuri care poate fi cumpărat“. În câteva ţări, cum ar fi Rusia şi Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.