Sănătate
Deficit de materiale sanitare și de curățenie

Deficit de materiale sanitare și de curățenie

Otilia Bălinișteanu, 16 Februarie 2018

Rezultatele unui raport publicat de Observatorul Român de Sănătate (ORS) arată că peste o cincime din pacienți sunt nemulțumiți sau foarte nemulțumiți de condițiile din spitalele publice din țară, în mod special de curățenie.

Raportul ORS analizează 122.234 de chestionare privind gradul de satisfac­ție, număr ce reprezintă o pro­porție de 3% din totalul pacienților externați, vizavi de serviciile și condițiile din unitățile spitalicești din țară. Chestionarele au fost completate în perioada decembrie 2016 - ianuarie 2018.

Potrivit autorilor raportului, satisfacția pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale primite este unul dintre indicatorii care arată performanța reală a unui spital. Spitalele româ­nești primesc finanțare în funcție de numărul și complexitatea cazurilor tratate, nu și în raport cu gradul de satisfacție a pacien­ților sau a calității vieții după tratamentul în spital. Pentru a obține o imagine generală a raportului dintre sistemul sanitar și pacient, reprezentanții ORS recomandă ca mecanismul de măsurare a satisfacției să fie extins, astfel încât asemenea ches­tionare să fie completate și după vizita la medicul de familie.

Conform datelor prelucrate de ORS, peste o cincime din pacienţii internaţi, care au completat astfel de chestionare, s-au declarat nemulţumiţi sau foarte nemulțumiţi de curățenia din spitale. De asemenea, tot peste o cincime din pacienţi au fost nevoiţi să își cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii în perioada internării în spital. În același timp, rezultatele analizei chestionarelor arată că 3,92% din totalul celor chestionați (4.798 de pacienţi) au oferit bani sau atenții personalului medical cu care au interacționat sau acest lucru le-a fost cerut direct de către medici sau asistente.

În schimb, opt pacienţi din 10 sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de activitatea şi implicarea medicului care i-a îngrijit.

Interpretarea și evaluarea datelor cuprinse în chestionare au permis autorilor raportului să realizeze și câteva clasamente relevante pentru modul în care stau lucrurile în sistemul public de sănătate.

Astfel, documentul ORS arată că 21% din spitale sunt complet dezinteresate de gradul de satisfacție a pacienților internați și, implicit, de un feedback din partea acestora. Doar 64 de spitale au avut un număr suficient de chestionare completate pentru a obţine rezultate relevante statistic şi au fost incluse în topurile pozitive din acest raport, 277 de spitale neavând suficiente chestionare completate. Pe primele trei locuri din acest clasament se află unități spitalicești în care nu a fost completat, în perioada evaluată, nici măcar un chestionar. Este cazul Spitalului Județean Craiova, al Spitalului de Urgență Floreasca, din București, și al Spitalului de Urgență Târgu Jiu.

Totodată, într-un clasament al spitalelor în care pacienții sunt mulțumiți de serviciile medicale primite, pe primele trei locuri se numără Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Cuza Vodă” din Iași, Spitalul Clinic de Recuperare Cluj-Napoca și Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. I. A. Sbarcea” Brașov.

În privința gradului de satisfacție asupra curățeniei din spitale, pe primele trei locuri într-un clasament de 10 astfel de unități se numără Institutul Inimii „Niculae Stăncioiu” Cluj, Spitalul Clinic de Nefrologie „Dr. Carol Davila” București și Spitalul Clinic de Urgențe Oftalmologice București.

Observatorul Român de Sănătate este o organizație nonguvernamentală care desfășoară studii de cercetare privind activitatea serviciilor de sănătate din România și din estul Europei.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!