Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Banat Denia Canonului Mare în Mitropolia Banatului

Denia Canonului Mare în Mitropolia Banatului

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Banat
Un articol de: Protos. Iustin Popovici - 31 Martie 2017

Miercuri-seară, în a cincea săptămână din Postul Paştilor, cu prilejul săvârşirii Deniei sau Utreniei la care s-a citit Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, ierarhii și preoții bănățeni au participat la slujbă şi au vorbit despre exemplul și valoarea pocăinței în lupta cu păcatul.

Miercuri-seară, în săptămâna a 5-a din Postul Mare, sute de credin­cioși timișoreni au venit la Cate­drala Mitropolitană din oraș, pentru a participa la Denia Canonului cel Mare al Sfântului Cuvios Andrei Criteanul. Slujba a fost oficiată de Înaltprea­sfin­țitul Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, împreună cu un sobor de preoți și diaconi. La finalul Deniei, Mitropolitul Banatului le-a adresat celor prezenți un cuvânt de învățătură în care a reliefat semnificațiile duhovnicești ale slujbelor speciale săvârșite în săptămâna a 5-a din Postul Paștilor.

Denia Canonului Mare la Catedrala Arhiepiscopală din Arad

Ca în fiecare an, în a 5-a săp­tămână a Postului Mare, în toată Arhiepiscopia Aradului a fost săvârşită Denia Canonului cel Mare, la care numeroşi credin­cioşi de toate vârstele au parti­cipat cu pioşenie şi smerenie pentru a se întări în urcuşul duhov­nicesc al Postului Mare.

În Catedrala Arhiepiscopală din Arad, într-o atmosferă de evlavie deosebită, Înaltprea­sfinţitul Părinte Timotei, Arhi­epis­copul Aradului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi a săvârşit slujba Deniei - Ca­nonul cel Mare.

În cuvântul de învăţătură, Înaltpreasfinţitul Timotei a pus înaintea ochilor sufletului celor prezenţi însemnătatea slujbei săvârşite şi foloasele duhov­niceşti ce decurg din aceasta. Cântările şi citirile biblice trezesc omului credincios sentimente de căinţă, de părere de rău pentru păcatele săvârşite şi cheamă la pocăinţă, a subliniat Înaltprea­sfinția Sa.

Răspunsurile liturgice la aceas­tă slujbă au fost oferite de Grupul vocal „Trifon Lugojan”.

Cunoscută drept „Canonul lacrimilor”, această creaţie în versuri a Sfântului Andrei, Arhi­episcopul Cretei, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Bi­sericii Ortodoxe. Din punct de vedere al structurii, acest canon este un imn liturgic alcăt­uit din multe stihiri (peste 250), organizate în nouă cântări. Fie­care cântare începe cu un irmos (o strofă care dă tonul pentru stihirile care urmează) şi se încheie cu două laude de cinstire, una adresată Sfintei Treimi şi una către Maica Domnului. Bogăţia şi frumuseţea canonului repre­zintă pentru credincioşi un îndemn la pocăinţă şi la meditaţie biblică.

Canonul cel Mare la Catedrala Episcopală din Caransebeș

Preasfințitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeșului, a săvârşit Denia Canonului cel Mare al Sfântului Andrei Critea­nul la Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” și „Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul” din Ca­ransebeș. Preasfinția Sa i-a îndemnat pe credincioși să stăru­iască în credință și să practice pocăința autentică. „Ne-am întărit du­hovnicește, am primit putere de sus și har peste har, citind cu multă luare aminte acest canon de pocăință, care într-adevăr ne poartă în viețile sfinților și mai ales ne poartă în istoria Vechiului Testament. Canonul ne întărește ca să putem continua lupta cea bună, să ne încurajăm unii pe alții, să nu ne pierdem credința, să nu ne împuținăm credința, să avem aceeași râvnă și evlavie și să învățăm de la sfinții din Vechiul și Noul Testament cum s-au pocăit autentic și cum L-au urmat pe Mântuitorul Hristos... Cu toții am rostit din inimă stihul «Miluiește-mă Dumnezeule, miluiește-mă!» și sperăm că Dumnezeu, Tatăl nostru Cel primitor, va primi și pocăința și umilința noastră și această rugă­ciune pe care împreună am înăl­țat-o înaintea Tronului Prea­sfintei Treimi. Îl rugăm de asemenea pe Sfântul Andrei Criteanul să ne ajute să înțe­le­gem și noi toate alcătuirile liturgice pe care el ni le-a lăsat și mai ales să încercăm să urcăm pe scara sfintelor virtuți ale de­să­vâr­șirii, ca în vârful acestei scări duhov­nicești să-L întâlnim pe iu­bitul nostru Mântuitor, pe Domnul și Stăpânul vieții noastre, ca El să ne dea cununa mântuirii și a vieții celei veșnice”, a subliniat Preasfințitul Părinte Lucian.

La momentul de rugăciune care ne duce cu gândul la adevă­rata pocăință au participat foarte mulți credincioși, alături de elevii seminariști de la Seminarul Teologic „Episcop Ioan Popasu” și studenții teologi de la Secția de Teologie din Caransebeș. Răs­pun­surile liturgice au fost date de Grupul psaltic „Ethos” al Episcopiei Caransebeşului.

Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul se citeşte fragmentar în primele patru zile ale Postului Sfintelor Paşti, iar integral doar în ziua de miercuri din săptămâna a 5-a a postului. Acest poem liturgic mai este cunoscut şi sub denumirea de „Canonul cel Mare”, pentru numărul mare de tropare, diversitatea temelor, dar şi pentru profunzimea învăţăturilor teologice, învățături ce oferă „cheia” înțelegerii sinuoasei călătorii pe care o are de parcurs fiecare om până ajunge la „starea bărba­tului desăvârșit”. Slujba are o semnificație aparte în viața liturgică a credincioșilor, fiind deopotrivă o meditație biblică și o rugăciune de pocăință ce pune în atenție viața omului, de la Adam până la Hristos, Noul Adam.