Despre cognițiile iraționale

Alina Rotaru, Psiholog, 05 Ianuarie 2018

Sintagma „cogniții ira­țio­nale” se referă la convingeri, valori și credințe care nu au suport logic și care produc diverse emoții și comportamente dis­funcționale, pentru individ în primul rând și apoi pentru cei care îl înconjoară.

Catastrofarea este o convingere irațională care se referă la acordarea unei importanțe foarte mari unui eveniment relativ minor. De exemplu, faptul că nu ai primit o urare de la o persoană anume îți strică toată buna dispoziție de ziua ta și ignori toate celelalte urări doar pentru că nu ai primit-o pe cea dorită.

Cogniția irațională de tipul „trebuie” se referă la convingerea că oamenii trebuie să se poar­te într-un anumit mod, eveni­mentele trebuie să se desfă­șoa­re într-un anumit fel și alte situații ce au în centru convingerea că „trebuie” ca oamenii și evenimentele să urmeze cursul dictat de convingerea mea.

Evaluarea globală este opinia sau părerea pe care ne-o formăm despre o persoană sau un lucru în urma unui eveniment izolat. Practic, facem abstracție de context și generalizăm credința pe care o avem la toate contextele existente.

Personalizarea se referă la faptul că ne asumăm responsabilitatea pentru evenimente care se află în afara controlului nostru. Posibile evenimente pot fi: deciziile copiilor noștri majori, faptul că nu am prevăzut criza economică când indiciile erau clare, învinovățire pentru căderea bursei, bolile părin­ților/copiilor noștri etc.

Toleranța scăzută la frustrare se referă la convingerea că nu pot supraviețui pierderii unei persoane sau nu pot suporta să mi se întâmple un anumit lucru.

La o analiză mai atentă a gândurilor, ați fi uimiți să descoperiți câte astfel de distorsiuni sălășluiesc în interiorul minții noastre, din păcate, în absența analizei de sine ele ne afectează calitatea vieții și a relațiilor.

Câteva tehnici de identificare a gândurilor iraționale sunt întrebările directe, imageria dirijată și înregistrarea zilnică a gândurilor automate prin fișe de monitorizare zilnică.

Gândurile iraționale pot fi schimbate prin tehnici de restructurare cognitivă logice, adică cunoștințele validate sunt doar cele logic consistente și prin raționamentul deductiv care pornește de la adevăruri universale.

Tehnicile empirice sunt cele care corespund realității obiective, prin explorarea dovezilor care susțin cognițiile.

Tehnicile pragmatice analizează criteriul importanței gândurilor și fac analiza cost-beneficiu a convingerilor iraționale.

Tehnica imageriei emotive cuprinde expunerea in vitro la diverse situații și experiențierea emoțiilor negative funcționale și disfuncționale.

Mai există tehnici metaforice (cântece, povești), umoristice, ironice, spirituale, de meditație, alături de experimente comportamentale și tehnici adiționale ca jocul, desenul și dansul.
Elementul-cheie în conștien­tizarea gândurilor irațio­nale este disputarea lor și explicarea diferenței dintre „a prefera” și a avea neapărată nevoie, dintre „aș prefera să...” și „trebuie neapărat să...”, utilizarea scalei catastrofelor și conștientizarea că nimeni nu este perfect și nu este necesar să corespundă setului nostru de norme, credințe sau valori. Vă doresc un an cu gânduri cât mai raționale și relații împlinitoare!


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!