Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Despre pocăinţă *

Despre pocăinţă *

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 27 Feb 2013

(Duminica întoarcerii Fiului risipitor)

Frica de Dumnezeu, susţinută de con­şti­in­ţa unei vieţi pă­că­toa­se, duce, pe de o par­­te, la pocăinţă pentru pă­ca­te­­le trecute, pe de alta, la e­vi­ta­rea, prin înfrânare, a păcatelor vii­­toare. „Pocăinţa este al doi­lea har, spune Sfântul Isaac Si­rul, şi se naşte în inimă din cre­din­ţă şi fri­că… Ea este a doua re­naş­te­re.“1 „Pocăinţa este reîn­no­irea Bo­­­tezului, zice Sfântul Ioan Scă­ra­­rul, este curăţirea con­şti­in­ţei.“2

Lucrarea de purificare se re­a­­li­zează prin puterile ce emană din Taina Botezului şi din Tai­na Po­căinţei, aşa cum ilumi­na­rea es­te o actualizare a puteri­lor dă­ru­ite prin Taina Mirun­ge­rii, iar u­nirea cu Dumnezeu es­te un e­fect al Euharistiei. Ha­rul Bo­te­zu­lui e germenele o­mu­lui nou. Pe măsură ce creş­te, acesta face să slăbească ur­me­le vieţii celei vechi, absor­bind puterile ei şi fo­lo­sindu-le pen­tru sine. Botezul es­te moar­te a omului vechi în do­uă înţe­le­suri: întâi ca lovitură mor­tală ce i-o dă aceluia, pu­nând în­ce­pu­tul omului nou, al doi­lea, ca mor­tificare treptată a zvâr­coli­ri­lor aceluia, care mai du­rează o vreme. Dar se întâm­plă ade­se­­ori că resturile de forţă ce au ră­mas în omul vechi do­bo­rât la pă­mânt se înviorează prin noi pă­cate. Atunci e necesară o no­­uă revărsare de har din par­tea lui Dumnezeu, pentru ca o­mul cel nou să reia cu mai multă vi­­goa­re acţiunea de slăbire a ur­me­­lor omului vechi. Mai bine zis, când puterile rămase de la o­mul vechi au crescut prea mult, când patimile au crescut în calea pu­terilor de la Botez a­şa încât a­cestea nu mai pot îna­in­ta, po­că­in­ţa vine să le în­lă­tu­re, ca să fa­că drum harului de la Botez. Am zi­ce că pocăinţa lup­tă mai mult cu faţa spre trecut, iar Botezul, cu faţa spre vii­­tor. Ea înlătură gu­noiul (pă­ca­tului) adunat cu tim­pul în su­flet, ca să deschidă drum pro­păşirii omului nou-năs­cut la Bo­tez. Dacă harul Bo­te­zului re­fa­ce tendinţele spre bi­ne ale fi­rii noastre, harul po­că­in­ţei în­tă­reşte tendinţa firii de a re­gre­ta ceea ce a făcut rău.

În orice caz, puterile ce ne vin prin pocăinţă aduc o nouă in­ten­si­ficare lucrării puterilor ce se pre­lungesc din Taina Bo­te­zului.

Sfinţii Părinţi cunosc însă do­uă forme ale pocăinţei. Este po­­căinţa ca Taină şi pocăinţa ca lucrare permanentă în suflet. Dar puterea celei de a do­ua vine din cea dintâi.

Marcu Ascetul, Ioan Scă­ra­rul, Isaac Sirul stăruie asupra a­­­ces­tei a doua forme a pocă­in­ţei.

Ideea unei pocăinţe per­ma­nen­­­te corespunde cu rostul po­că­­in­ţei în general. Dacă ea este o lo­pată întoarsă înapoi spre cu­ră­ţirea omului de păcatele a­du­na­te după Botez, ca omul nou să poa­tă înainta luptând, prin pu­te­­rea Botezului, cu is­pi­te­le ce-i vin din faţă, atunci evi­dent că noi, greşind aproape în fi­e­care cli­pă, adică aproape ni­cio­dată ne­câşti­gând o biruinţă de­să­vâr­şi­tă asupra unei ispite, ci numai în parte, e necesar un re­gret ca­re să ne însoţească sta­­tornic, ca­re să ne smerească sta­tornic, o vo­ce care să critice me­­reu imper­fec­ţiunea faptelor să­vârşite, con­sti­­tuind prin în­su­şi acest fapt un în­demn pentru o şi mai mare în­cor­dare a lu­crării noastre vii­toa­re.

Pocăinţa, răbdarea tuturor necazurilor

Sfântul Marcu Ascetul cu­prin­­de în această pocăinţă ne­con­­tenită rugăciunea neîntre­rup­­­tă (cred că rugăciunea care ce­­re iertarea), alungarea gân­du­­ri­lor rele, lucrare care trebuie să ne ţină mereu angajaţi, ob­ser­va­rea gândurilor, întrucât me­reu vin gânduri păcătoase pe care tre­buie să le regretăm şi să le a­lun­găm, şi răbdarea ne­c­azurilor, so­co­tind că prin ră­b­darea ne­ca­zu­rilor ne vinde­căm de greşeli şi im­perfecţiuni tre­cute3. Chiar când facem un bi­ne, tre­buie să ne căim, zice el, pentru că a­ceas­ta ne arată că îl puteam face şi mai îna­in­te, iar dacă nu l-am fă­cut, suntem vinovaţi. Binele de azi tre­bu­­ie să ne trezească la că­in­ţă pen­­tru lipsa binelui de ieri 4.

Ioan Scărarul cuprinde şi el în pocăinţă nu numai un regret pen­tru păcatele trecute, ci şi o lu­crare a virtuţilor şi o răbdare a necazurilor. „Pocăinţa este îm­păcarea cu Dom­nul, prin lu­cra­­rea virtuţilor opuse gre­şe­li­lor. Pocăinţa este răbdarea tu­tu­­ror necazurilor.“5

Permanenţa căinţei o argu­men­­tează frumos şi Isaac Si­rul. Ne vom opri ceva mai mult a­su­pra însuşirilor ce le atri­buie el căinţei.

Sfântul Isaac spune despre că­­inţă: „Dacă toţi suntem pă­că­toşi şi nimeni nu e deasupra is­pi­te­lor, nici una dintre virtuţi nu e mai înaltă ca pocăinţa. Lu­crul ei nu se poate sfârşi ni­cio­dată. Căci ea li se potriveşte tu­turor, pă­că­to­şilor şi drepţilor, tot­dea­u­na, da­că vor să dobân­deas­­că mân­­tui­rea. Şi nu este nici un ter­men al de­săvârşirii ei, pentru că de­să­vâr­şirea chiar a celor de­să­­vârşiţi es­te ne­de­să­vâr­­şită“ (Cuv. 55, „Des­pre patimi“. Opera as­­cetică, Ed. Ate­na, 1895, p. 220).

Trei atribute acordă aici Sfân­­tul Isaac căinţei: 1) ea e cea mai înaltă dintre virtuţi; 2) nu se termină niciodată cât tră­im şi 3) ea e un mijloc de con­­tinuă de­săvârşire a noas­tră.

1) În ce priveşte primul a­tri­but (cea mai înaltă dintre vir­tuţi – n. ed.), în sine luată, fără în­­do­ia­lă, virtutea dragostei es­te mai înaltă decât a căinţei. Dar con­di­ţia noastră pă­mân­teas­­că nu ne în­găduie să rea­li­zăm dragostea în toată purita­tea şi de­pli­nă­ta­tea. De asemenea, nici o altă vir­tu­te. Oricând ne dăm seama că dra­gostea sau altă virtute a noas­tră n-a re­a­lizat un maximum de care să fim deplin mul­ţu­miţi. După ori­ce act de virtute şi de iubire con­statăm că el a fost amestecat cu un element im­pur, sau ar fi putut fi şi mai de­plin. A­cest fapt creează o ne­mul­ţu­mi­re faţă de ce am făcut, ca­re este ini­ma căinţei. Căinţa es­te i­pos­ta­za de judecător al con­­ştiinţei nu numai peste păca­te­le noastre, ci şi peste virtuţile noas­tre, în­trucât totdeauna le re­a­lizăm în formă ne­desăvâr­şi­tă. Ei nu-i sca­pă nimic; nu absol­vă nimic; nu acoperă nimic. Nu es­te nici o virtute care să nu fie su­pusă e­xamenului sever, ne­în­du­­plecat, al căin­ţei. Dar oare nu s-ar pu­tea spune că şi căinţa poa­te fi nede­plină şi deci şi ea ar pu­­tea fi supusă unei judecăţi a con­­­ştiinţei, care în acest caz ar fi mai înaltă decât căinţa? De­si­­gur, dar căinţa nedeplină şi im­pu­ră este judecată tot de că­in­ţă, de o căinţă mai deplină, şi nu de o altă virtute.

Căinţa e actul de critică al con­ştiinţei, e autocritica pe care şi-o face omul. Ca atare, e actul de judecată al conştiinţei, iar noi ştim că toate sunt supuse ju­decăţii.

Dar este judecată şi judeca­tă. Este judecata făcută a­supra al­tuia, şi este judecata pe care o fa­ci asupra ta însuţi. În judeca­ta pe care o faci asupra altuia se poate amesteca senti­mentul mân­driei, în autocritică este ex­clusă prin definiţie mândria. Poa­­te încăpea cel mult o oare­ca­­re îngăduinţă. Dar o auto­cri­ti­că sau o căinţă îngăduitoare, lă­sând pe om nemulţumit, tin­de ea însăşi după una tot mai o­biectivă, tot mai severă.

Cu un cuvânt, orice păcat, ori­ce nedeplinătate în virtute sunt supuse autocriticii sau că­in­ţei. Chiar insuficienţa auto­cri­ticii sau a căinţei tot prin au­to­­critică sau căinţă e bla­mată, în acest sens, nici o virtute nu stă deasupra căinţei, nu se poa­te sustrage de sub forul de ju­de­­cată al autocri­ticii. Astfel, că­­inţa e drum spre iubire, stă în slujba iubirii, conduce de la o iu­bire neîndestulătoare la mai mul­tă iubi­re. De aceea, nu e o con­trazicere între a spune că cea mai mare virtute e dra­gos­tea şi a socoti căinţa drept cea mai mare virtute. Căci motorul că­inţei e dragostea.

2) Dacă e aşa, este vădit că po­­c­ăinţa urmează, sau tre­buie să urmeze, după fiecare act, du­pă fiecare stare, după fiecare cu­vânt al nostru. Ea urmează pă­ca­telor, ea urmează vir­tu­ţi­lor noas­tre, totdeauna ne­de­pli­ne. Ea tinde să devină un cu­rent per­­manent în conştiinţa noas­tră, o prezenţă ne­între­rup­tă, con­ducând la mai multă iu­bi­­re. Ce­lelalte dispo­ziţii şi acte ale noas­tre se schimbă potrivit cu îm­prejurările; căinţa e cu toa­te, e firul care le leagă pe toa­te. Nu nu­mai conştiinţa sim­plă că eu sunt purtătorul şi au­to­­rul tutu­ror dispoziţiilor şi fap­telor mele tre­cute, nu numai amintirea pe ca­re o am des­pre ele le leagă la un loc, ci şi că­inţa sau amintirea co­­lorată cu nemulţumirea pentru felul cum le-am săvârşit.

Cea mai înaltă dintre virtuţi

Nici un om nu este indife­rent fa­ţă de trecutul său, sau nu are nu­mai o cu­noş­tinţă teoretică. A­ceas­ta ar ră­pi şi clipei prezente se­va e­xis­­tenţială. Omul îşi îm­bră­­­ţi­şea­ză cu un in­teres palpitant tre­cutul. Dar această atitu­di­­ne pli­nă de pa­siune faţă de tre­cut es­te sau una de orgoliu, de sa­tis­­facţie, şi în acest caz o­mul vrea ca nu numai el să fie mul­­ţu­mit pentru ce a realizat, ci să stoar­că şi recunoaşterea alto­ra; sau una de căinţă, de ne­mul­ţu­­­mi­re. În cazul din urmă, lau­de­­le oamenilor îi fac rău, pentru că, pe de o parte, ştie cât de pu­ţin cores­pund cu evidenţele sale lă­­untrice, prin care cunoaşte mai bine realitatea în ceea ce-l pri­­veşte, iar pe de alta, pentru că tind să-i acopere adevărata re­­ali­tate, să-l amăgească, să-i slă­­bească sinceritatea cu sine în­­suşi, să-i întunece autotrans­pa­­­renţa, fie că sunt sincere, fie că sunt simple linguşiri.

Dar căinţa aceasta, care se ţi­ne ca umbra de noi, nu tre­buie con­fundată cu o nemul­ţu­mi­re des­cu­ra­jantă, care să ne pa­rali­ze­ze toa­te elanurile. Ea nu trebuie să fie o în­doială în po­si­bi­li­tă­ţile noastre mai mari, ci o con­sta­­tare a insufi­ci­enţei re­ali­ză­ri­lor de până acum. Da­că e descu­ra­­jare, este ea însăşi un păcat, u­nul dintre cele mai gre­­le pă­ca­te. Nu din sentimentul că nimic nu se poate face cu a­de­vă­rat bun rosteşte con­şti­in­ţa noas­­tră căincioasă (ne­mul­ţu­­mită de sine, n. ed.), neconte­nit, o jude­ca­­tă cri­ti­că asupra fap­telor trecu­te, ci din sen­ti­men­­tul adânc că se poa­te lu­cra şi mai bine, din ex­pe­ri­­enţa unor pu­teri tai­nice, cu mult mai mari, ale propriei firi, ce pot fi me­­­reu mai întărite de cele dum­ne­zeieşti, din sentimentul că în ceea ce am făptuit şi în mo­dul în ca­re ne-am comportat nu­ am re­a­li­zat decât într-o mă­su­ră insu­fici­en­t­ă şi într-un chip palid ceea ce pu­tem face. Că­inţa expri­mă gândul: „Poate fi mai bine“. Des­cu­rajarea, dim­­po­trivă, spu­ne: „As­­ta e tot ce pot face. Mai bine nu pot“. Pro­priu-zis, descuraja­rea e o­pu­să căinţei, pen­tru că a­co­­lo un­de nu se putea aş­tepta ce­va mai bun, nu are loc re­gretul. A­­­co­lo e un sentiment fa­ta­­list, o re­­­­sem­na­re sceptică. Că­in­ţa e pur­­­tată de o credinţă în mai bi­ne.

Judecata înainte de judecată

Sunt două caracteristici care fac din căinţă un for oare­cum mai presus de om în lăuntrul o­mu­lui, ridicându-l mereu mai sus de nivelurile morale şi spi­ri­­tuale pe care le atinge. Căinţa e o judecată ce e totdeauna dea­su­­pra realizărilor şi ac­tua­li­ză­ri­lor noastre. Oricât ne-am ri­di­ca de sus din punct de vedere mo­ral, ea se urcă şi mai sus. Es­te o judecată în numele unui ide­al? Da, însă nu în numele u­nui ideal sim­plu, cugetat su­biec­tiv judecă ea. Dacă acesta ar fi cazul, nu ne-ar umple cu a­tâ­ta nelinişte, cu atâta nevin­de­­cată şi neostenită apăsare. Că­inţa este trezită şi susţinută de intui­ţia prezenţei unei auto­ri­tăţi mai presus de noi, faţă de ca­re ne simţim responsabili, dar care ne dă şi putere să fa­cem tot mai mult, dacă i-o ce­rem. Căinţa ne este un trans­pa­­rent spre Dumnezeu, este a­cul cu care împunge Dumnezeu ini­­ma noastră neîncetat, este mâ­na Lui, care ne trage mereu în sus. Căinţa este relaţie între noi şi cineva mai presus de noi. Ea ne arată ca fiind în legătură cu acel cineva. Dacă n-am fi în a­ceastă relaţie, dacă n-am fi a­şe­zaţi cu faţa sufle­tului în­toar­să spre un for de judecată per­so­­nal şi suprem, nu ar fi expli­­ca­­bilă căinţa, nu ar avea de un­de răsuna în noi judecăţile şi pre­tenţiile absolute ale căinţei.

Dar, cum am spus, căinţa nu e numai judecată asupra celor tre­­cute ale mele, ci şi o în­cre­de­re în posibilităţi mai mari din pu­te­ri­le mele întărite mereu de pu­te­rea lui Dum­nezeu cel infi­nit. Ea e socotită, de aceea, de Isa­ac Si­rul, ca cea mai înaltă din­tre vir­tuţi. În această calita­te din ur­mă, ea ni se vădeşte, de asemenea, stând într-o le­gă­tu­ră cu iz­voa­re de putere de din­colo de om. Fiinţa căinţei, ca şi a smere­ni­ei, de care e ne­des­păr­ţită, e de ca­racter dialectic; cu­prin­de în si­ne o împreunare de poziţii con­tra­­dictorii, care nu se anulează re­ciproc, ci dau o reali­tate foarte com­plexă. Pe de o parte, ea e o ne­contenită ne­mulţumire cu ori­ce stare în ca­re ne aflăm, pe de al­tă parte, es­te o încredere sta­tor­­nică şi ne­clintită în posibi­li­tă­ţile uri­a­şe. „Sunt cel mai mare pă­că­tos - spune totdeauna omul că­­in­ţei -, sunt un nevrednic.“ Cu toa­­te acestea, el nu-şi pierde nici o clipă nădejdea, nu-l cu­prin­de nici­decum gândul că va fi pierdut, el nu se lasă scu­fun­dat în des­curajare şi în lân­ce­zea­la mor­ţii sufleteşti. Se dă ca ex­pli­caţie a acestei persistenţe în tăria su­fle­t­ească faptul că o­mul ce se că­ieş­te are încredere în Dum­nezeu, ca într-un factor de­osebit de el. Dar încrederea e ea însăşi o putere lăuntrică. A­şa­dar, pe de o parte, se face aici ex­perienţa ne­­putinţei proprii, iar pe de alta, a unei mari pu­teri. Evident că e vor­­ba de o pu­te­re care nu e din re­­sursele eului izolat, ci dintr-o co­­municare cu resursele vaste şi a­­dânci ale re­zervorului de pute­re spi­ritu­a­lă universală al lui Dum­­­nezeu. Căinţa e o relaţie cu Dum­­­nezeu, atât prin caracterul ei de judecătoare absolută, cât şi prin bărbăţia nedescura­jată cu ca­­re îndeamnă pe om spre mai bi­­ne.

Căinţa este cea mai înaltă din­tre virtuţi nu pentru că este ea însăşi o virtute înfăptui­toa­re în rând cu celelalte, ci pentru că, rămânând mereu ne­mul­­ţumită cu ceea ce reali­zea­ză aparte, ea este un motor al tu­turor virtuţilor. Dacă n-ar fi că­­inţa, n-ar fi tendinţa de de­pă­şi­re în om. Căinţa e o ar­dere ne­contenită în lăuntrul omului, care întreţine tensiu­nea du­­pă mai bine. Prin ea, călcând o­mul peste sine însuşi şi ju­de­cân­du-se în numele pretenţiilor ab­solute ale lui Dumnezeu, se ri­dică mereu mai sus.

3) Cu aceasta am ajuns la a tre­­ia caracteristică ce o dă că­in­ţei Sfântul Isaac Sirul, soco­tin­d-o mij­loc de continuă de­să­vâr­şire a o­mului, un mijloc care el însuşi se desăvâr­şeşte necon­te­nit.

Sfântul Isaac Sirul compară lu­­mea aceasta cu o mare, iar că­­in­ţa, cu o corabie care ne tre­ce la ţăr­mul vieţii fericite de din­colo, în raiul a cărui fiinţă e dra­gos­tea.

Precum nu e cu putinţă, zi­ce, să treacă cineva marea cea ma­re fără corabie, aşa nu poate tre­ce cineva la dra­goste fără te­me­re. Marea cea furtunoasă a­­şe­za­tă între noi şi raiul spiri­tu­al o pu­­tem trece numai prin co­rabia că­­inţei, purtată de vâs­la­şii fricii. Da­că vâslaşii aceştia ai fricii nu câr­muiesc bine corabia căinţei, prin care trecem ma­rea lu­mii a­ces­­teia spre Dum­nezeu, ne îne­căm în ea. Că­inţa e co­ra­bia, frica es­­te câr­ma­­ciul; dr­a­gos­tea e li­ma­­­nul dum­neze­iesc. Deci ne a­şa­­­ză fri­ca în corabia po­că­in­ţei şi ne tre­ce marea cea furtu­noa­să şi ne că­lăuzeşte spre limanul dum­ne­­­zeiesc, care este dragostea, la ca­re ajung toţi cei ce oste­nesc şi s-au luminat prin pocăinţă. Iar când am ajuns la dragoste, am a­­juns la Dum­nezeu. Şi drumul nos­­tru s-a de­să­vârşit şi am trecut la insula care e dincolo de lu­mea aceasta“ (Cuv. 72, op. cit., p. 283).

[...]

Spovedania ne pune în stare de smerenie

E cazul însă să ne întrebăm în ce raport stă această că­inţă per­manentă cu pocăinţa ca Tai­nă. De obicei, Sfinţii Pă­rinţi îi zic celei dintâi pocăinţă propriu-zis (), celei de a doua, mărturisire ().

De aici urmează că cea dintâi e o pregătire durabilă pentru cea de a doua şi o prefigura­re a e­­fectelor aceleia. Prin că­in­ţa per­manentă ne pregătim pen­tru po­căinţa ca Taină, precum po­că­in­ţa ca Taină trebuie să ne în­dem­ne la pocăinţă per­ma­­nentă. Da­că Dumnezeu ne-a lă­sat po­că­inţa ca Taină, evident că nu ne putem duce la ea ne­pregătiţi sau numai cu o re­a­mintire scur­tă a păcatelor în ul­timele clipe, sau chiar zile. Câte din cuvintele şi faptele noas­tre nu le uităm de obi­cei! Am risca să nu ne mai re­a­min­tim nici de gândurile, de cu­vin­te­l­e şi de faptele păcătoase da­­că n-am stărui asupra lor prin că­­inţă îndată ce s-au produs şi da­­că n-am reveni mereu a­su­pra lor cu regret. În pocăinţa ca Tai­nă aruncăm din nou efectiv gu­no­iul răului de care ne-am de­so­li­darizat, de care ne-am de­­taşat, dar care e încă tot în noi, după ce l-am desprins treptat de pe su­fletul nostru. Ieşi­rea cu el în fa­ţa duhovnicului e ne­cesară pen­tru ca să expe­ri­em mai acut so­co­teala ce trebu­ie să o dăm lui Dum­­nezeu ca su­biect suprem ce nu se identi­fi­­că cu lăuntrul nostru. Spo­­ve­da­nia e necesară pentru accep­ta­rea din par­tea noas­tră a celei mai accentuate sim­ţiri de u­mi­lin­ţă şi pentru a ne da sea­ma că scă­parea noastră de pă­cat a­târ­nă de sprijinul, de a­ju­torul ce ni-l dă semenul, că sun­tem a­­vi­zaţi de el, că această eli­berare este o operă a comu­ni­u­­nii, de­păşind individualismul în ca­re stă la pândă mândria. Prin Spo­vedanie ne punem în si­tu­a­ţia smerită de ucenici care pri­­mim o învăţătură. Prin ea dăm pri­lejul să auzim o jude­cată o­­­biec­tivă, externă asupra fap­te­lor noastre, nepovârnită nici pe pan­­ta cruţării, nici pe a con­dam­­nă­rii, cum ni se întâmplă no­uă a­proape totdeauna când sun­tem nu­mai noi, cu lăuntrul nos­tru6.

Chiar dacă n-am ajuns la o de­să­vârşită detaşare lăuntri­că a noastră de gândurile pă­că­toa­se, atunci când mergem la du­hovnic, darea lor la iveală ne eli­berează de ele7.

Sfinţii Părinţi pun în le­gă­tu­ră cu căinţa lacrimile. De fapt, da­rul lacrimilor devine îmbel­şu­gat pe treptele mai înalte ale vie­ţii duhovniceşti, dar, în­tru­cât pocăinţa fiind permanentă, se intensifică şi ea pe treptele mai înalte, nu e greşit ca la­cri­mi­le să fie considerate ca stând în­tr-o legă­tură specială cu po­că­inţa. Apoi, ele nu trebuie să lip­sească nici din pocăinţa în­ce­­pătoare, deşi e mare deosebi­re între lacrimile fricii de la în­ce­put şi lacrimile iubirii, de pe trep­­tele superioare8.

Lacrimile sunt dovada că po­că­inţa a răzbit învârtoşarea su­fle­­tului, provocată de pă­că­tu­i­rea îndelungată. Ele duc cu ea ti­na muiată după ce ai curăţit-o de pe geamul sufletului, des­chi­zându-i acestuia perspectiva spre Dumnezeu şi spre semeni şi scoţându-l dintre zidurile de pă­cat şi de împie­trire ale egois­mu­­lui. Ele se ivesc după ce po­că­inţa a reuşit să străpungă i­ni­­ma9, făcând-o simţitoare, şi s-o frângă, făcând-o iarăşi moale, du­pă ce se învârtoşase prin îm­bi­barea cimentului patimilor în ea. Lacrimile îi redau transpa­ren­ţa, ca să se poată vedea prin ea subiectul uman, şi ca subiectul însuşi să poată vedea prin ea cerul. Lacrimile spală ochii şi-i fac frumoşi, pentru că spală ini­ma şi o fac transparentă, fru­moasă şi nevinovată.

Cele mai subtile analize ale plân­sului şi ale tuturor va­rie­tă­ţi­lor lui ni le-a dat Ioan Scă­ra­rul în Treapta a VII-a a scrierii sa­le. Dăm câteva caracterizări ale lacrimilor, după Ioan Scă­ra­rul. În general, el zice: „Pre­cum consumă focul trestia, aşa cu­răţă lacrima orice pată vă­zu­tă şi spirituală“10. Dar, după el, sunt mai multe feluri de la­crimi: „de la fire, de la Dum­nezeu şi de la potrivnic; sau de la­­udă, din pricina slavei de­şar­te, din pricini de curvie, din iu­bi­­re, din aminti­rea morţii şi din al­te multe pricini“. Noi, scutu­rân­du-ne de toate prin frica de Dum­nezeu, să ne câştigăm la­cri­­mile cu­rate şi neviclene ale gân­dului la moarte, căci nu es­te în ele înşelare sau închipuire d­e sine, ci ele aduc mai degrabă cu­­răţirea şi propăşirea în iubi­rea de Dumnezeu, spălarea pă­ca­telor şi eliberarea de patimi.

* ‑Pr. prof. Dumitru Stă­ni­loae, Ascetica şi Mistica Bi­se­ricii Ortodoxe, subcapito­lul: Po­că­inţa, E.I.B.M.B.O.R.,Bu­cu­reşti, 2002, pp. 143-150 şi 156-158.

Note: 1 ‑Citatul e dat în Centuria lui Ca­list şi Ignatie, cap. 80; Fi­loc. gr., vol. II (ed. II), p. 389.

2 Treapta V, P.G., 88, 764.

3 ‑Despre pocăinţă (De po­e­ni­­tentia), P.G. 65, 965-984. Vezi conţinutul în Filocalia rom., ed. I, vol. I, pp. 223-224.

4 ‑„Orice prisos de virtute am adăuga astăzi, el e o dovadă a negrijii trecute, nu are drept la răsplată“ (De iis qui putant se ex operibus justificari, P.G. 65, 929-966, cap. 44). „Dacă suntem datori să facem în fiecare zi toate câte le are firea noastră bune, ce vom da lui Dumnezeu în schimb pentru cele pe care nu le-am făcut înainte?“ (Op. cit., cap. 43, Filoc. rom., vol. I, ed. I, p. 256).

5 Treapta V, P.G. 88, 764

6 ‑Pentru semnificaţiile pocă­in­ţei ca Taină, a se vedea stu­diul nostru: „Căinţă şi în­viere sufletească“, în Re­vis­ta Teologică, Sibiu, 1945.

7 ‑Sf. Ioan Casian, „Cuvânt de mult folos către egumenul Le­ontie“, un extras din pri­me­le două Collationes patrum, P.L. 49, 477-558: „În­tr-a­devăr, chiar până nu s-a în­vrednicit cineva de darul drep­tei socoteli, prin însuşi fap­tul că-şi arată părinţilor gân­durile rele ale sale, le veş­tejeşte pe acestea şi le fa­ce mai slăbite. Căci, precum şarpele scos din ascun­ziş la lumină se sileşte să fu­gă şi să se ascundă, tot ast­­fel şi gândurile cele rele, da­te pe faţă prin mărturi­si­re desăvârşită, se grăbesc să fugă de la om“ (Filoc. rom. I, ed. I, p. 135). E aici o idee pe care a reluat-o psi­ho­­terapia, făcând din ea u­ne­ori ceva de nerecunoscut.

8 ‑Centuria lui Calist şi Ig­na­tie, Filoc. gr., ed. II, vol. II, p. 348.

9 ‑Ioan Scărarul, Treapta VI, P.G. 88, 801: „Plânsul este ac de aur care desface su­fle­­tul de toată alipirea şi în­lănţuirea de lume“.

10 Treapta VII, P. Q. 88, 808.