Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 07 Iulie 2009

cristelniţa sau colimvitra - vasul susţinut de un picior înalt în care se pune apa în care se face botezul pruncilor; colimvitra a luat locul baptisteriilor de odinioară. Ea are un sens simbolic: este apa Iordanului în care Iisus a fost botezat, precum şi mormântul în care a fost îngropat.

Apa Botezului se sfinţeşte prin binecuvântarea preotului cu semnul Sfintei Cruci, prin rostirea unei rugăciuni speciale, prin exorcizare (suflă asupra apei în semnul Crucii) şi prin invocarea Duhului Sfânt, după o rugăciune specială în care preotul rememorează tot actul creaţiei din nimic şi purtarea de grijă a Creatorului asupra întregului univers. Apa devine astfel sânul purtător de viaţă al lui Dumnezeu.

Întreita afundare a pruncului în apa sfinţită din cristelniţă (însoţită de formula sacramentală „Botează-se robul lui Dumnezeu...“) arată că Sfânta Treime este temeiul credinţei ortodoxe, închipuind, în acelaşi timp, cele trei zile cât a stat Domnul în mormânt. Botezul, adică afundarea în apă în numele Sfintei Treimi, închipuie moartea pentru viaţa în păcat şi îngroparea împreună cu Hristos a celui ce se botează, iar prin scoaterea din apă se închipuie învierea împreună cu El, pentru viaţa în Hristos.