Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 16 Martie 2009

Proscomidia (III): Pâinea dospită cu aluat simbolizează sufletul desăvârşit şi întruparea desăvârşită a Domnului Iisus. Pâinea cu aluat aminteşte de aluatul nestricăciunii cu care Mântuitorul a asemănat împărăţia cerurilor (Luca 13, 20-21) şi care este Hristos Însuşi. Pâinea folosită la Proscomidie se numeşte prescură. Din ea preotul scoate miridele, folosindu-se de obiectele de cult care stau la proscomidiar: copia, buretele cu care se adună firimiturile prescurilor tăiate şi care se pun pe sf. disc; se ia apoi steluţa (obiect ritual, simbolizând steaua de la Betleem, dar şi pecetea mormântului izvorâtor de viaţă), numită şi asterisc sau avezdă, se tămâiază cu fum din cădelniţă şi se aşază pe sf. disc, rostindu-se cuvintele: „Şi venind steaua a stat deasupra unde era Pruncul“; preotul ia apoi acoperământul discului (pocrovăţ) şi acoperă sf. disc, tămâindu-l, aşa cum a făcut şi cu potirul, iar peste ele pune un acoperământ mai mare, numit aer. Astfel aşezate pe masa de la proscomidiar, cinstitele daruri sunt din nou tămâiate, binecuvântate şi slujba Proscomidiei se încheie cu rugăciunea: „Slavă, Ţie, Hristoase, Dumnezeul nostru...“, rugăciune numită apolis sau otpust. Acoperirea darurilor şi rămânerea lor tainică la proscomidiar până la Vohodul mare însemnează vremea necunoscută a vieţii lui Iisus, petrecută de El la Nazaret şi Capernaum, înainte de Botezul Său şi de începerea lucrării Sale în lume (comentează Sf. Gherman şi Nicolae Cabasila). Fumul tămâiei (cădirea) de la sfârşitul Proscomidiei simbolizează aromatele cu care a fost îmbălsămat trupul Domnului (cf. Sf. Gherman), dar şi darurile magilor la Naştere, mirida pentru Sf. Fecioară (numită şi Bogorodiţa, Bogorodicina sau Panaghia) aşezată pe sf. disc închipuie pe Maica Domnului îndurerată, la picioarele Crucii Fiului său răstignit.