Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Drepturile copilului, în dezbatere la Palatul Patriarhiei

Drepturile copilului, în dezbatere la Palatul Patriarhiei

Un articol de: Augustin Păunoiu - 13 Noiembrie 2008

▲ La Palatul Patriarhiei se desfăşoară Seminarul „Preotul şi provocările pastorale contemporane“, axat pe tema respectării şi promovării drepturilor copilului ▲ Acesta este destinat profesorilor de la facultăţile de teologie ▲ Astăzi, se va discuta despre impactul asupra copiilor pe care îl are migraţia părinţilor, precum şi despre prezenţa tinerilor şi a copiilor, ca factori activi în schimbarea mentalităţilor greşite din comunităţile umane, în general ▲

La Palatul Patriarhiei se desfăşoară începând de luni, 11 noiembrie, şi până astăzi, Seminarul „Preotul şi provocările pastorale contemporane“. Acesta este organizat de Patriarhia Română, în parteneriat cu Guvernul României şi Fundaţia britanică „Children's High Level Group“.

La manifestare participă, pe lângă delegaţi ai facultăţilor de teologie din ţară, şi reprezentanţi ai Guvernului României, directori ai diverselor servicii de asistenţă socială. Seminarul doreşte să stabilească care este rolul preotului, precum şi sprijinul pe care îl poate aduce în rezolvarea acestor cazuri, cum poate el să intervină şi care sunt metodele cu care poate lucra alături de asistentul social, medicul, şcoala şi primăria.

Ieri, discuţiile în cadrul seminarului au fost foarte complexe, pe baza unor cazuri reale din România. Sugestiile şi intervenţiile profesorilor au fost deosebit de interesante şi actuale. La finalul acestui seminar au fost stabilite procedurile de lucru după care se poate ghida fiecare preot în comunitatea lui şi cum poate fi el ajutat pentru a fi integrat cât mai rapid şi eficient în grupurile multidisciplinare, în vederea rezolvării problemelor sociale. S-a reuşit discutarea problemelor celor mai mari pentru preoţi şi comunităţile pe care aceştia le conduc.

Identificarea metodelor prin care copiii vulnerabili pot fi sprijiniţi în reintegrarea lor socială

Georgette Mulheir, director de programe pentru Fundaţia „Childrenâ's High Level Group“, coordonatoarea Seminarului „Preotul şi provocările pastorale contemporane“, ne-a declarat: „Încercăm să acoperim toate subiectele fierbinţi legate de societatea românească de astăzi. Spre exemplu, migraţia părinţilor la muncă peste hotare pentru a îmbunătăţii situaţia materială a familiei a dus la deteriorarea situaţiei emoţionale a copiilor lăsaţi singuri. O altă problemă este situaţia copiilor dezinstituţionalizaţi, a celor plasaţi în asistenţă maternală, a celor adoptaţi. Scopul acestui seminar este să vedem cum putem să lucrăm cu profesorii de teologie, pentru ca aceştia să îndrume pe mai departe pe viitorii preoţi, despre aplicarea practică a drepturilor copilului în cazurile reale cu care se confruntă în cadrul comunităţilor pe care le păstoresc. Putem spune că ne-am atins scopul în sensul în care am identificat la nivel practic metodele prin care copiii în situaţii vulnerabile pot fi sprijiniţi în reintegrarea lor socială“, a conchis Georgette Mulheir.

Colaborarea dintre preoţi şi salariaţii instituţiilor abilitate

Reprezentând Facultatea de Teologie „Iustinian Patriarhul“ din Bucureşti, pr. prof. Vasile Răducă a menţionat că preotul se confruntă foarte des cu situaţii delicate în care constată că, în comunitatea pe care o are în grijă, copii sunt nedreptăţiţi prin modul în care sunt trataţi de către cei ce au responsabilitatea de a se comporta normal şi de a respecta nişte drepturi elementare.

„În zilele care au trecut, reprezentanţii fundaţiei britanice ne-au prezentat nişte situaţii greu de imaginat, în care sunt implicaţi copii, dovedind limita la care s-a ajuns în privinţa nerespectării drepturilor copilului. Este o mare suferinţă care ni se aduce la cunoştinţă, iar, pe de altă parte, constatăm că nu se face suficient în privinţa acestor drepturi. Aşteptăm, după această întâlnire, ca, pe de-o parte, salariaţii diverselor instituţii ale statului, abilitate cu grija faţă de respectarea drepturilor copilului, iar pe de altă parte preoţii, care cunosc concret situaţia din parohiile lor, să colaboreze mai mult. Speranţa mea este ca autorităţile statului să-l solicite pe preot la acţiuni bine organizate în care, realmente, preotul să se poată implica responsabil. S-a subliniat, în cadrul acestui seminar, faptul că preotului i se cere să facă de toate, deşi fizic este imposibil. Ceea ce s-ar putea realiza este tocmai descoperirea faptului că preotul poate, în mod efectiv, să facă ceva şi trebuie să fie solicitat. Desigur, pentru această muncă el va trebui să fie remunerat ca atare, nu să fie lăsat la mila statului, el însuşi fiind de multe ori un caz social. Modul concret de acţiune al preotului nu are în vedere o anumită reţetă, ci se descoperă în funcţie de fiecare caz. Important este ca preotul să facă parte şi chiar să conducă anumite grupuri, în cadrul cărora, alături de primar, profesori şi medic, să gestioneze situaţiile conflictuale“.

Astăzi, în cadrul celor trei sesiuni, se va discuta despre soluţionarea problemelor copiilor vulnerabili, despre rolul preotului ca parte a unei echipe multidisciplinare de profesionişti, despre familiarizarea cu problematica migraţiei şi cu impactul asupra copiilor. Ultimul subiect îl va constitui prezenţa tinerilor şi a copiilor ca factori activi în schimbarea mentalităţilor greşite din comunităţile umane, în general.