Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Eco-şcoala din Blăgeşti

Eco-şcoala din Blăgeşti

Un articol de: Oana Nistor - 12 Martie 2008

▲ Aproape 800 de şcoli sunt înscrise, în acest moment, în programul Eco-şcoala ▲ După evaluarea activităţii de protejare a mediului, şcolile primesc drept recompensă un steag verde, pe care îl arborează timp de doi ani ▲ „În cadrul acestui proiect, se derulează activităţi care responsabilizează elevii cu privire la educaţia pentru mediu, învaţă de ce este important să plantezi un copac, de ce este important să reciclezi şi să găseşti o întrebuinţare pentru materialele pe care, de regulă, le arunci, cu riscul de a creşte gradul de poluare“, a evidenţiat importanţa în şcoală a unui astfel de program Ioana Răţoi, institutor şi coordonator al programului Eco-şcoala din Blăgeşti, Paşcani, judeţul Iaşi ▲

Eco-şcoala este un program internaţional care a pornit de la ideea implicării elevilor în rezolvarea problemelor locale de mediu.

„Timp de doi ani, cât durează acest program, organizăm diverse activităţi, având ca temă grija faţă de mediul înconjurător, în cadrul cărora elevii se implică şi participă activ. Îşi dezvoltă, astfel, anumite preocupări spre care nu erau îndrumaţi decât într-o mică măsură“, a explicat Ioana Răţoi, institutor şi coordonator al programului Eco-şcoala la Blăgeşti, judeţul Iaşi.

Pe lângă creşterea nivelului de conştientizare a problemelor de mediu, prin activităţile şcolare, dar mai ales extraşcolare, în parteneriat şi cu autorităţile locale, elevilor le este cultivat şi dezvoltat spiritul civic şi capacitatea de a lua decizii, iar şcoala participantă la program este supusă şi unui proces de „resuscitare“, întreaga echipă a cadrelor didactice participând cu diverse idei.

Programul Eco-şcoala nu implică însă doar activităţi ale elevilor şi dascălilor, instituţia de învăţământ beneficiind şi de o anume afirmare prin „câştigarea unui premiu prestigios“, şi anume „Steagul verde“ şi „Statutul de Eco-şcoală“.

De asemenea, se creează legături între şcoli din România şi din lume, iar şcolile se pot autofinanţa prin valorificarea deşeurilor reciclabile sau pot face economii prin reducerea consumului de apă şi energie.

„Elevii îşi pot petrece timpul liber şi altfel decât în mod obişnuit, putem vorbi de o alternativă ecologică de petrecere a timpului liber. Pot participa, spre exemplu, la un atelier de creaţie unde folosim deşeuri reciclabile, iar pe lângă faptul că îşi dezvoltă anumite abilităţi practice, le este adâncită grija faţă de natură, se pot şi distra în cadrul unui grup. Se creează astfel legături puternice de prietenie care altfel nu ar putea fi posibile“, susţine institutorul Ioana Larisa Răţoi.

Cerinţele programului Eco-Şcoala

Pe parcursul celor doi ani şcolari, echipa Eco-şcoala nu trebuie doar să organizeze activităţile de ecologizare a spaţiului şcolar sau să atragă elevii spre proiecte cu temă ecologică, ci trebuie să se pună la punct şi cu legislaţia în vigoare privind protecţia calităţii componentelor mediului înconjurător: apă, aer, sol, spaţii verzi. „Programul Eco-Şcoala reprezintă un mijloc ideal pentru colectarea deşeurilor de hârtie şi carton, PET-uri, aluminiu, pentru plantarea de flori şi pomi acasă, în clasă, în incinta şcolii, în curtea şcolii. De asemenea, ne dă posibilitatea unei colaborări mai intense cu reprezentanţii comunităţii locale“, a mai subliniat coordonatorul programului de la şcoala Blăgeşti, Paşcani.

Printre Sprijinul activ al conducerii scolii si a autoritatilor locale dorinta de implica elevii în procesul de luare a deciziilor si crearea posibilitatii ca acestia sa actioneze la orice nivel implicarea activa a corpului didactic dorinta de a începe o actiune cu rezultate pe termen lung.

Pe lângă alte beneficii amintite anterior, condiţiile care se pun pentru derularea programului sunt legate de obţinerea sprijinului activ al conducerii şcolii şi al autorităţilor locale, dorinţa de implica elevii în procesul de luare a deciziilor şi crearea posibilităţii ca aceştia să acţioneze la orice nivel, implicarea activă a corpului didactic dar, mai ales, dorinţa de a începe o activitate cu rezultate pe termen lung.

Fiecare şcoală participantă la program are un „eco-cod“

În primul an de derulare a programului, la şcoala Blăgeşti - Paşcani s-au desfăşurat activităţi „de început“, cu teme accesibile elevilor, sub o singură deviză. „Fiecare şcoală participantă la programul Eco-şcoala îşi alege un «eco-cod», un slogan. Şcoala Blăgeşti are sloganul „Respectă natura aşa cum şi ea te respectă pe tine!“, a specificat Ioana Răţoi.

Una dintre activităţi, «Spunem NU deşeurilor!», a presupus şi colaborarea cu o firmă de reciclare a deşeurilor, zeci de kilograme de hârtie şi carton fiind colectate de elevi şi, ulterior, vândute la respectiva societate.

„Am avut o activitate de informare, unde am realizat un panou Eco-şcoala, cu informaţii despre program, impresii ale elevilor, fotografii. Aş mai vrea să amintesc aici o activitate permanentă, derulată pe tot parcursul anului trecut, „O şcoală mai curată!“, în cadrul căreia s-a mers pe ideea igienizării permanente a şcolii şi pe amenajarea spaţiilor verzi în şcoală şi în împrejurimi“, a mai amintit Ioana Răţoi.

Cea mai dragă activitate a elevilor a fost însă cea în care şi-au demonstrat talentul inovator şi îndemânarea, începând cu prichindeii de grădiniţă şi până la cei de la ciclul gimnazial, toţi au realizat diverse produse utilizând materiale refolosibile: sticle de plastic, carton, etc. sau din materiale din natură. De asemenea, s-au marcat, de fiecare dată, zilele importante recunoscute de organizaţiile internaţionale. Potrivit coordonatorului programului, urmează încă un an greu ce se va finaliza cu o evaluare şi, cel mai probabil, un premiu.

„În principal, şi an acest an se va merge pe aceleaşi activităţi şi se vor evalua progresele făcute atât de elevi, cât şi de dascăli. Se vor derula activităţi în ateliere tehnologice folosind materiale refolosibile, serbări şi concursuri pe teme ecologice, se organizează drumeţii. Am ales ca activităţile să se desfăşoare pe catedre diferite, spre exemplu artă, om şi societate. După acest an vor urma o serie de evaluări în funcţie de care vom primi, sau nu, premiul, anume «steagul verde» şi «statutul de Eco-şcoal㻓.

Istoricul programului Eco-şcoala

Programul Eco-şcoala este coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Înconjurător (Foundation for Environmental Education - FEE), care reuneşte organizaţii neguvernamentale ce acţionează la nivel naţional, în domeniul educaţiei, pentru o dezvoltare durabilă.

A debutat ca program-pilot în anul 1994, cu sprijinul Comisiei Europene, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local, aşa cum au fost ele identificate în cadrul Conferinţei Naţiunilor Unite pentru Mediu şi Dezvoltare din 1992.

În acest moment, se află în diferite stadii de implementare în 24 de state europene şi în Republica Africa de Sud (www.eco-schools.org), numărând peste 7.000 de şcoli participante şi 2.360 de Eco-Şcoli. Deşi sub altă denumire (Green Schools, Eco-Scuole, Umweltschule, etc.), programul se desfăşoară în diferite ţări după aceleaşi reguli, cu aceleaşi teme şi urmărind aceiaşi paşi, şapte la număr. Programul Eco-şcoala este susţinut, la nivel internaţional, de Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu (UNEP), organizaţie specială a ONU.

În România, programul Eco-şcoala a debutat în anul 1999, cu doar 5 şcoli-pilot, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie (CCDG), în calitate de membru-asociat al Fundaţiei de Educaţie pentru Mediul Înconjurător (FEE). Programul Eco-Şcoala se desfăşoară în România cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerului Industriei şi Resurselor (Comisia Naţională pentru Reciclarea Materialelor) şi al Comisiei Naţionale pentru UNESCO.