Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Haina de har şi „tunica de piele“

Haina de har şi „tunica de piele“

Un articol de: Dan Chiţoiu - 01 August 2011

Pentru Tradiţia Răsăritului, haina, îmbrăcămintea, nu este nicicând un adaos, un accesoriu, ci are un caracter co-natural omului. În Paradis, Dumnezeu a ţesut o haină potrivită naturii simple adamice, care era din har, după cădere omul a fost îmbrăcat cu "tunica de piele", iar la Înviere, Hristos este înfăţişat cu o haină albă mai strălucitoare decât lumina, arătându-se că omul restaurat va avea o haină pe măsura noii sale condiţii. De aceea, chiar şi tradiţia artistică bizantină va folosi mereu codurile îmbrăcămintei atunci când trebuia să fie indicat statutul spiritual al cuiva. Din aceste motive Răsăritul nu a cunoscut inovaţiile artistice ale Renaşterii italiene, care a început să reprezinte pe om gol, fără vreo haină, considerând că aceasta ar fi natura omenească autentică. Omul are nevoie de o haină, şi faptul că s-a acoperit, după izgonirea din Paradis, cu haine făcute din cele ce le-a găsit la îndemână pe pământ, nu a semnificat doar că era supus intemperiilor terestre, ci că o făcea şi întru nostalgia hainei de har pe care o pierduse.

Antropologia răsăriteană nu este una a căutării esenţei umane, ci a hermeneuticii înfăţişărilor, a hainelor omului. Omul este privit ca un abis insondabil, în măsura în care este chipul lui Dumnezeu, iar singura cale de a te apropia de sondarea acestei adâncimi este înţelegerea semnelor pe care supra-faţa abisului o pune în raza privirii.