Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creștinismului (MXII): Nicodim Munteanu (1939-1948), patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (II)

Istoria creștinismului (MXII): Nicodim Munteanu (1939-1948), patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (II)

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 08 Iulie 2008

Remarcându-se ca elev silitor, tânărul Nicolae Munteanu a reuşit să câştige preţuirea profesorilor, fascinându-l şi pe mitropolitul Moldovei Iosif Naniescu, care l-a luat ucenic, trimiţându-l, în 1890, la Kiev, să urmeze cursurile Academiei teologice. Această şcoală era un adevărat altar al tradiţiei bisericeşti, întemeiată pe învăţătura patristică bizantină şi îmbogăţită de spiritualitatea rusească. Ea oferea limpezime şi rigoare de dogmă, viaţă călugărească de muncă şi studiu, liturghii impresionante ca fast şi trăire. De asemenea, la Kiev era şi un spirit de comunicare, de dialog între Biserică şi ştiinţă. Toate ideile noi, mai cu seamă studiile şi interpretările de ordin teologic erau trecute prin şcoala rusească şi prin Sfântul Sinod la Bisericii Ruse. Nimic nu rămânea din literatura teologică şi istorică a Apusului care să nu fie folosit de teologia rusească. Alături de traduceri şi prelucrări, stăteau minunatele opere originale de teologie şi istorie ale scriitorilor ruşi. La l august 1894, cu un an înainte de terminarea studiilor, pe când tânărul Nicolae avea 29 de ani, a intrat în monahism la Mănăstirea Neamţ, cinci zile mai târziu fiind hirotonit diacon. Ultimul an de studii a fost nu numai un unul de aprofundare a studiilor, ci şi unul în care ierodiaconul Nicodim a vizitat Rusia, cu frumoasele oraşe şi renumitele mănăstiri. La 14 aprilie 1895, şi-a încheiat studiile cu susţinerea lucrării „Propaganda papistă la români în cele trei Ţări Române, de la începutul sec. al XIII-lea până la jumătatea secolului al XIX-lea”. Chiar dacă a fost invitat să rămână în Rusia, pentru a fi pregătit să ocupe o catedră universitară, dragostea lui pentru neamul din care se ridicase şi veneraţia faţă de mitropolitul Iosif Naniescu al Moldovei, binefăcătorul său, l-au îndemnat să nu accepte această propunere atât de măgulitoare şi a părăsit Kievul, pentru a reveni la Iaşi.