Ziarul Lumina Societate Reportaj La Florești, numele comunei a ales hramul unei parohii

La Florești, numele comunei a ales hramul unei parohii

Galerie foto (11) Galerie foto (11) Reportaj
Un articol de: Oana Rusu - 09 Aprilie 2017

În comuna Floreşti de lângă Cluj-Napoca, comunitatea Parohiei „Intrarea Domnului în Ierusalim” este în sărbătoare. De Florii, credincioşii se implică în reușita hramului: femeile se ocupă de pregătirea agapei, bărbații participă la lucrările pentru înfru­musețarea bisericii, iar copiii cântă pricesne. După Sfânta Liturghie, seara, comunitatea ortodoxă din Floreşti, deși constituită în mai multe parohii cu hramuri diferite, se adună la Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” din apropiere unde are loc un concert de muzică religioasă.

Floreşti este una dintre cele mai mari comune din ţară, limitrofă oraşului Cluj-Napoca, aflat la rândul său în plină expansiune demografică, în momentul de faţă al doilea oraş ca număr de locuitori, după Bucureşti. Conform unui recensământ din 2011, populaţia comunei Floreşti ajungea la 22.813 locuitori, în creştere cu 205% faţă de recensământul din 2002, când erau 7.470 de locuitori.

Creşterea masivă a numărului de locuitori se datorează atât apropierii de metropola care atrage de la an la an tot mai mulţi tineri în căutare de locuri de muncă, cât şi faptului că în ultimii ani mulţi locuitori din Cluj-Napoca se mută în localităţile din apropiere (din cauza preţurilor tot mai ridicate de pe piaţa imobiliară).

În aceste condiţii, din vechea parohie a Floreştiului s-au desprins mai multe parohii, ca o necesitate a misiunii pastorale în rândul noilor familii. Astfel, printre parohiile noi ale Floreştiului este şi cea care a primit hramul „Intrarea Domnului în Ierusalim”, înființată la 1 martie 2013. Piatra de temelie a bisericii a fost pusă la 21 noiembrie 2009.

„Parohia aceasta s-a desprins dintr-una mai mare, «Sfântul Dumitru», şi este de sine stătătoare din 2013. În acel an au fost săvârșite primele slujbe într-o capelă improvizată, într-un paraclis”, spune părintele Sebastian Dorel Rusu.

Construcția bisericii mari de zid a început în anul 2011, iar în anul 2013, când părintele Sebastian Dorel Rusu a fost numit în parohie, erau realizate fundația bisericii și zidurile la cota 4,5 metri.

„Pe parcursul anilor, din 2014 am început efectiv lucrările, am realizat bolțile, turlele bisericii, am acoperit-o. În 1 octombrie 2016 am săvârșit prima slujbă în biserica mare. Biserica a fost binecuvântată de Înaltpreasfinţitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului. În acest an urmează să pictăm biserica și nădăjduim că ne va ajuta Dumnezeu ca într-un timp scurt să înfrumusețăm biserica cu podoaba cuvenită ei”, a spus parohul.

Floreştiul copiilor

Spre deosebire de alte localităţi din ţară, unde se înregistrează o scădere a populaţiei, Floreş­tiul îşi merită pe deplin numele, fiind din ce în ce mai înfloritor, fapt remarcat şi prin numărul mare al copiilor.

„Aici, în Floreşti, din fericire numărul locuitorilor a crescut foarte mult. Avem aproximativ 420 de familii, în jur de 1.100 de persoane. Majoritatea sunt tineri, în consecință, avem la biserică foarte mulţi copii. De aceea, încă din primul an de pastorație aici, s-a impus ca o necesitate lucrul cu copiii: activități diferite pe care le desfășurăm săptămânal, în fiecare sâmbătă după-amiaza. Mulți copii s-au înscris la cursurile de desen, pictură, lucru manual”, a spus părintele Sebastian Dorel Rusu.

Alături de paroh, activităţile cu copiii sunt coordonate şi de preoteasa Nicoleta Ioana Rusu, împreună cu o învățătoare din parohie. De asemenea, în organizarea activităţilor se implică şi părinţii copiilor, îndeosebi mămicile.

„Noi ne întâlnim cu copiii începând din noiembrie 2013, în fiecare sâmbătă de la ora 17:00. Avem o oră de activități practice şi o oră de vizionări de film religios, de învățare de pricesne şi rugăciuni. Periodic mergem cu copiii în excursii la biserici și mănăstiri din județ și din țară. O împlinire deosebită am avut-o anul trecut, când am montat cu copiii piesa de teatru «Sfântul Nicolae și fetele sărace», inspirată din viața Episcopului milostiv din Mira Lichiei. Piesa a fost jucată pe scena Casei de Cultură din Cluj și a constituit debutul nostru teatral, prima ieșire pe scenă a copiilor în cadrul unui concert caritabil organizat de Protopopiatul Cluj I. Am trăit atunci un moment emoționant care ne-a dat aripi spre noi proiecte. Anul acesta suntem deja calificați la etapa mitropolitană la Concursul naţional «Icoana ortodoxă-lumina credinței» organizat de Patriarhia Română”, a spus preoteasa Nicoleta Ioana Rusu. De asemenea, pentru că 2017 este „Anul omagial al Sfintelor icoane, al iconarilor și pictorilor bise­ricești”, o fetiță din comunitatea parohiei a realizat un interviu cu un preot care este şi iconar, iar lucrarea ei a câștigat locul II, faza pe protopopiat, a ­completat părintele Sebastian Rusu.

În general, la activitățile de la biserică participă în jur de 20-25 de copii săptămânal, iar pe cei care participă în mod frecvent la acestea, parohia, împreună cu Protopopiatul Cluj I, îi trimite în taberele organizate de asociaţiile de tineret din eparhie împreună cu Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului.

„De obicei, copiii care participă la activităţi beneficiază, din partea noastră, a parohiei, de excursii. Acum, după sărbătoarea Paștilor, vrem să organizăm o ieșire împreună cu copiii la Grădina Zoologică din Târgu Mureș”, a adăugat preotul.

Nu în ultimul rând, Parohia „Intrarea Domnului în Ierusalim” din Florești este atentă şi la persoanele vârstnice care au nevoie de ajutor, mai ales că în parohie se află două aziluri de bătrâni.

„Pe bătrâni îi vizităm lunar și le oferim alimente sau alt sprijin material solicitat de ei. Am ajuns să-i cunoaștem bine pe toți și știm nevoile lor. De asemenea, credincioasele din parohie organizează periodic colecte, de sărbători sau de hram, pentru a veni în ajutorul celor lipsiţi, cu dificultăţi materiale”, a mai menţionat parohul.

Hram de Florii

Hramul bisericii, „Intrarea Domnului în Ierusalim”, este unul deosebit, mai puțin întâlnit la locașurile de cult din România, ceea ce face ca sărbătoarea Floriilor să fie cu atât mai specială pentru comunitate.

„Încă din primul an ne-am bucurat de prezența în mijlocul nostru a IPS Mitropolit Andrei, care a slujit Sfânta Liturghie de hram. Hramul este sărbătorit împreună cu Cercul preoțesc din Floreşti, iar la sărbătoare sunt invitaţi toţi credincioşii din localitate. Putem să spunem că hramul acesta a fost ales şi datorită numelui comunei, Floreşti”. Interesant este că sărbătoarea de Florii, deși hramul unei singure parohii din localitate, continuă după-amiaza şi seara, printr-un concert de pricesne la care se adaugă rugăciunile rostite de toţi preoții din localitate, la Mănăstirea "Adormirea Maicii Domnului” din apropiere, obicei inițiat de Parohia "Sfântul Dumitru”. În acest fel, praznicul Floriilor poate fi considerat hramul întregii comune Florești.

„De obicei, copiii mai ales participă la hram îmbrăcați în portul național. Ei vor cânta şi la hramul din acest an pricesne. Însă toți credincioșii sunt antrenați în pregătirea hramului. Femeile se ocupă de pregătirea agapei, iar bărbații participă la lucrările pentru înfrumusețarea bisericii. Suntem o comunitate mică, dar unită!”, a mai spus părintele Sebastian Dorel Rusu.