Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Memoria Bisericii în imagini: Regele României la slujba de Înviere din Dealul Mitropoliei

Memoria Bisericii în imagini: Regele României la slujba de Înviere din Dealul Mitropoliei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 07 Aprilie 2010

Prezenţa regelui la slujbele religioase prilejuite de Praznicul Paştilor de la Mitropolie era o tradiţie din vremea voievozilor. Chiar dacă un rege, precum Carol, era de confesiune catolică, el trebuia să respecte această tradiţie. Iar aceasta a fost respectată până la regii Carol al II-lea şi Mihai. La praznicul Sf. Paşti din 1867, în mărturiile vremii se nota: "Prinţul se duce, împresurat de curtenii săi, la Mitropolie, unde serviciul divin începe la lumina tulbure a unei singure lumânări şi ţine trei ceasuri. Spre a închipui pe credincioşi aşteptând reîntoarcerea Mântuitorului, toţi credincioşii ies afară din biserică, se aprind toate lumânările şi, într-o lumină strălucitoare, în mijlocul bubuitului tunurilor şi al sunetului clopotelor, se anunţă vestea bună a Învierii, sub cerul liber. După un vechi obicei, se citeşte în amvon, în decursul liturghiei, din capitolul întâi al Evangheliei lui Ioan: "La început era cuvântul", se scrie în acelaşi timp pe un pergament, pe care prinţul îl iscăleşte, i se aplică sigiliul statului şi se depune la arhivă, ca semn că domnul ţării a asistat la serbarea Învierii. Apoi, ia crucea în mână, cei de faţă o sărută şi părăsesc biserica. După încheierea acestui serviciu de la miezul nopţii, pe la ora trei dimineaţa se dă o gustare de Paşti la palat, la care iau parte miniştrii, preoţimea înaltă şi mulţi ofiţeri şi funcţionari superiori. Cu aceasta însă nu s-au terminat îndatoririle domnitorului. El vizitează toate cazărmile şi înveseleşte pe soldaţi, ciocnind cu ei câteva ouă. După un obicei consacrat, oul este cea dintâi mâncare permisă drept-credincioşilor în noaptea Paştilor după postul îndelungat. Aceste ouă răscoapte sunt împodobite pe dinafară cu tot felul de culori; cele mai multe sunt numai înroşite, dar sunt şi împestriţate, în diverse chipuri caracteristice fiecărei regiuni, şi adesea amintesc ornamente de covoare orientale".