Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Mitropolitul Emanuel a primit însemnele Legiunii de Onoare

Mitropolitul Emanuel a primit însemnele Legiunii de Onoare

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Data: 18 Octombrie 2010

Articolul publicat de "Service Orthodoxe de Presse" pe 7 octombrie semnalează ceremonia care a avut loc la Paris cu o zi în urmă şi în cadrul căreia Mitropolitul Emanuel, episcop al diocezei Patriarhiei Ecumenice din Franţa şi preşedinte al Adunării Episcopilor Ortodocşi din Franţa (AEOF), a primit însemnele Legiunii de Onoare.

Numit cavaler în cadrul ordinului naţional al Legiunii de Onoare prin decretul preşedintelui republicii din 14 iulie 2010, Mitropolitul Emanuel, episcop al diocezei Patriarhiei Ecumenice din Franţa şi preşedinte al Adunării Episcopilor Ortodocşi din Franţa (AEOF), a primit însemnele Legiunii de Onoare în cadrul unei ceremonii care a avut loc pe 6 octombrie, în saloanele conducerii Senatului, la Palatul Luxemburg din Paris. Această distincţie i-a fost oferită de preşedintele Senatului, Gérard Larcher, în prezenţa mai multor membri ai AEOF, a numeroşi oficiali şi diplomaţi şi a reprezentanţilor diferitelor culte din Franţa. După înmânarea însemnelor şi schimbul de discursuri, a urmat o recepţie, după cum indică un comunicat de presă al AEOF.

În cadrul discursului prezentat de Mitropolitul Emanuel în timpul ceremoniei, acesta şi-a exprimat mulţumirea faţă de autorităţile franceze, subliniind întreaga valoare simbolică a acestui gest "care, prin persoana sa, ajunge la Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului, precum şi la ansamblul componentelor Bisericii Ortodoxe din Franţa". Acesta a reamintit că în acest moment Ortodoxia în Franţa este pe deplin integrată în peisajul naţional, "pe de o parte, pentru că aceasta a vrut-o, pe de altă parte, pentru că Franţa a permis acest fapt". Mitropolitul Emanuel a ţinut să asigure autorităţile franceze că distincţia pe care a primit-o, "departe de a fi un simplu rezultat", este pentru Înalt Preasfinţia Sa şi pentru ortodocşii din Franţa, "un stimulent şi o încurajare de a ne continua angajamentul în sânul societăţii franceze şi a celorlalte componente ale ţării noastre, pentru ca factorul religios să fie în Franţa un factor de pace, de concordanţă şi de cercetare a binelui şi a demnităţii tuturor oamenilor".

Ministru pentru noua evanghelizare

Următorul articol care ne-a atras atenţia este semnat de Benjamin Legendre şi a apărut de asemenea în revista franceză "La Vie", pe data de 12 octombrie. Acesta precizează că noul dicaster al Vaticanului, consacrat noii evanghelizări, primul care a fost creat după 22 de ani, intră în mod oficial în funcţiune o dată cu publicarea documentului motu proprio "Ubicumque et semper".

"Ubicumque et semper (peste tot şi întotdeauna), Biserica are datoria de a propovădui Evanghelia lui Iisus Hristos". Astfel începe motu proprio al lui Benedict al XVI-lea, care creează în mod oficial Consiliul pontifical pentru promovarea evanghelizării.

În acest text, Papa Benedict al XVI-lea relevă evoluţia fenomenului secularizării şi distanţarea din ce în ce mai clară a ansamblului societăţii faţă de credinţă. "Aceste teritorii care ar avea nevoie de o nouă primă propovăduire a Evangheliei", observă Papa, "par a fi în mod deosebit refractare în faţa a numeroase aspecte ale mesajului creştin". Papa Benedict al XVI-lea constată de altfel o pierdere îngrijorătoare a simţului sfinţeniei şi deplânge "pustiul interior care apare acolo unde omul, vrând să fie unicul meşteşugar al firii şi al destinului său, se regăseşte privat de ceea ce constituie fundamentul tuturor lucrurilor".

În ultima parte a documentului motu proprio, Benedict al XVI-lea distinge, printre sarcinile specifice ale acestui nou dicaster, necesitatea de a aprofunda sensul teologic şi pastoral al noii evanghelizări, "nevoia de a promova şi de a favoriza, în strânsă colaborare cu conferinţele episcopale interesate, care ar putea avea un organism ad-hoc, studiul, difuzarea şi aplicarea magisteriului pontifical privind tematicile legate de noua evanghelizare". Papa a dorit să încurajeze iniţiativele legate de noua evanghelizare deja în curs în diferitele Biserici şi să promoveze realizarea noilor iniţiative, implicând în mod activ resursele prezente în institutele consacrate, la fel ca şi în grupurile de credincioşi şi în comunităţile noi. Acesta şi-a dorit, în final, ca noul dicaster să poată studia şi favoriza utilizarea mijloacelor de comunicare moderne şi să promoveze utilizarea catehismului Bisericii Catolice.

Europa întăreşte obiecţia de conştiinţă a avortului

Claire Legros semnează următorul articol apărut în săptămânalul francez "La Vie" pe 8 octombrie şi care prezintă poziţia Consiliului Europei faţă de raportul deputatei socialiste britanice Christine McCafferty, cu privire la obiecţia de conştiinţă. Adunarea parlamentară a Consiliului Europei (APCE), reunită la Strasbourg pe 7 octombrie, a respins în final raportul deputatei socialiste britanice Christine McCafferty, care dorea limitarea practicării obiecţiei de conştiinţă în Europa la cadrele medicale. În mijlocul dezbaterilor s-au aflat avortul, eutanasia şi ajutorul medical la procrearea asistată. Conform raportului deputatei britanice, din ce în ce mai mulţi medici refuză practicarea întreruperii de sarcină din raţiuni morale, ca de exemplu în Italia, unde 70% din ginecologi pun înainte obiecţia de conştiinţă. Proiectul de rezoluţie privea "obligarea" cadrelor medicale de a "oferi tratament(...)". În Franţa, numeroase asociaţii şi chiar Consiliul Ordinului Medicilor au fost îngrijorate faţă de un astfel de demers. Într-un comunicat, instanţa ordinală a denunţat anumite dispoziţii care "violează în mod grav libertatea de conştiinţă a medicilor (...), inacceptabile şi în contravenţie flagrantă cu regulile etice general admise în Europa şi în mod general în lume".

Opozanţii proiectului au prezentat 90 de amendamente care au modificat textul în profunzime. În final, acesta întăreşte dreptul la obiecţia de conştiinţă şi afirmă că "nici un spital, instituţie sau persoană nu poate face obiectul unor presiuni (...) sau suporta discriminări de nici un fel pentru refuzul de a realiza, primi sau asista un avort, un avort spontan provocat sau o eutanasie". Acesta invită statele membre să-şi încadreze practicile în acest sens.

În Franţa, Alianţa pentru drepturile vieţii, care a reunit în câteva zile 26.000 de semnături contra proiectului, dintre care 4.000 aparţinând asistenţilor, a salutat "decizia parlamentarilor Consiliului Europei". Alianţa vede în acest vot ocazia de a "reafirma solemn în Franţa libertatea de conştiinţă a asistenţilor", amintind că "sunt numeroase cadrele medicale care cunosc discriminările existente la angajare sau tratamentele dure la care sunt supuse în activitatea lor pentru că vor să-şi exercite clauza de conştiinţă".

La Consiliul Ordinului Medicilor, dr. André Deseur estimează că "textul final garantează dreptul la clauza de conştiinţă a cadrelor medicale, prevăzând în acelaşi timp informarea pacienţilor, astfel încât aceştia să poată găsi un răspuns într-un temen legal". După părerea acestuia, "un medic nu poate fi constrâns să execute acte pe care refuză să le practice, fie că este vorba de o întrerupere de sarcină sau de o eutanasie. Pe de altă parte, este normal ca un medic, care este angajat într-un serviciu unde se practică avortul, să fie întrebat dacă este de acord să participe, pentru că serviciul public trebuie să fie asigurat".

"Este o zi de ruşine pentru Europa", a afirmat deputata, aflată la originea acestei rezoluţii. Aceasta a decis să voteze împotriva propriului text numit "Accesul femeilor la îngrijiri medicale legale: problema obiecţiei de conştiinţă", care a devenit în final "Dreptul la obiecţia de conştiinţă în cadrul îngrijirilor medicale".

Traducere şi adaptare de Georgiana Bâra