Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Oltenia Monahismul ca slujire profetică în scrierile Sfântului Grigorie Palama

Monahismul ca slujire profetică în scrierile Sfântului Grigorie Palama

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Oltenia
Un articol de: † Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului - 08 Martie 2018

Integrând într-o teologie creş­tină a istoriei ansamblul vieţii spi­rituale, Sfântul Grigorie Palama oferă în scrierile sale un fundament eshatologic in­stituţiei monastice. Harul Bo­te­zului ne oferă, într-adevăr, premisele Îm­pă­ră­ţiei lui Dumnezeu, întreaga viaţă creştină fiind doar o realizare a acestora şi o anticipare pe cât se poate a slavei veacului ce va să vină.

Viaţa monahală constituie o formă specială a acestei anticipări, un mediu pe care Sfânta Scriptură şi Tradiţia bisericească îl recomandă pentru o mai bună împlinire a harului Botezului şi o mai bună manifestare, încă de aici, de jos, a Împărăţiei lui Dumnezeu. Această interpretare eshatologică a monahismului şi a sfinţeniei este exprimată foarte bine în prologul „Tomului aghioritic”. „Dogmele ce se grăiesc astăzi şi sunt cunoscute îndeobşte tuturor au fost taine ale Legii date prin Moise, mai înainte văzute numai de proroci în Duh. Iar bunătăţile făgăduite sfinţilor pentru veacul viitor sunt taine ale vieţuirii evanghelice, date şi arătate mai înainte celor ce s-au învrednicit să le vadă în Duh, şi acestora cu măsură, ca o arvună” (Tomul aghioritic, în FR, vol. VII, p. 377). Dar cine sunt aceşti sfinţi? „Toţi câţi s-au lepădat, de dragul vieţii evanghelice, de avuţia bunurilor, de slava oamenilor şi de plăcerile lipsite de frumuseţe ale trupului; ba nu numai atât, ci au şi întărit această lepădare prin ascultarea de cei ce au ajuns la plinirea vârstei lui Hristos (Ef. 4, 13). Cei din urmă ocupându-se prin liniştire, fără griji, de ei înşişi şi de Dumnezeu, şi prin rugăciune curată ajungând mai presus de ei înşişi şi prin unirea tainică, cea mai presus de minte, cu Dumnezeu, ridicându-se în El, au cunoscut cele mai presus de minte. Iar cei dintâi le-au cunoscut prin încredere şi prin dragoste faţă de aceştia” (Ibidem, p. 378).

Dimensiunea profetică a monahismului

De fapt, Sfântul Grigorie Palama vede în monahism o formă de slujire profetică pe care o cunoştea Biserica primară. Spre deosebire de profetismul veterotestamentar care consta în iluminări date anumitor persoane, cel al Noului Legământ este fundamentat pe aceste premise ale Împărăţiei lui Dumnezeu, pe care o au toţi creştinii în ei înşişi. Profeţii creştini sunt, îna­inte de toate, sfinţii, care au realizat în ei, într-o modalitate mai integrală decât alţii, sfinţenia acordată potenţial tuturor prin Botez. Căsătoria îl leagă pe om de lume, pe când fecioria îi deschide calea libertăţii duhovniceşti. Sfântul Grigorie Palama, în „Tratatul către Xenia monahia”, analizează obligaţiile pe care le comportă căsătoria şi piedicile pe care le creează integralei şi lipsitei de griji afierosiri lui Dumnezeu. Comparând, în fine, căsătoria şi fecioria în raport cu mântuirea omului, notează sugestiv următoarele: „Şi cineva ar putea spune în chip foarte drept şi adevărat că, dacă n-ar alege să se mântuiască, n-avem să-i spunem nici un cuvânt, dar dacă se îngrijeşte de mântuirea lui, acesta să ştie că viaţa în feciorie e mult mai eficace şi mai lipsită de osteneală decât cea conjugală” (Sfântul Grigorie Palama, Tratat în formă de epistolă către preaaugusta între monahii Xeni, 23, în Scr II, p. 372). Viaţa isihastă nu este numai pentru monahi; este posibilă şi în lume, chiar şi pentru cei căsătoriţi, cu condiţia cumpătării şi mulţumirii cu strictul necesar: „Dar dacă îmbrăţişezi cuminţenia, atunci te voi îmbrăţişa şi primi şi împreună cu soţia aproape cu nimic mai puţin” (Idem, Despre adevărata filosofie către Ioan şi Teodor, 22, în Scr II, p. 419).

Viaţa monahală - după chipul Preasfintei Treimi

Viaţa monahală este prezentată în învăţătura Sfântului Grigorie Palama şi ca asemănare cu viaţa Sfintei Treimi. Cel care se nevoieşte în feciorie se aseamănă „Tatălui Care a născut mai înainte de toţi vecii în feciorie [pe Fiul], şi [Fiului] Care la început a ieşit prin naştere ca o fecioară dintr-un Tată feciorelnic, iar la veacurile de pe urmă s-a născut cu trup dintr-o Fecioară Mamă, şi Duhul Care a ieşit în chip negrăit numai din Tatăl nu prin naştere, ci prin purcedere” (Idem, Decalogul legislaţiei după Hristos sau al Noului Testament, 6, în Scr II, p. 436). Astfel, putem spune că, în gândirea Sfântului Grigorie Palama, călugăria îşi are raportarea ei ontologică ultimă la Dumnezeu Treimic. Mistica monahală, departe de a se opune naturii sacramentale şi ierarhice a Bisericii, constituie un rod al acesteia. Călugăria, scria Sfântul Grigorie, se aseamănă mai bine decât orice altă instituţie a Bisericii naturii divine: „Templu al slavei şi loc al desfătării dumnezeieşti” (Sfântul Grigorie Palama, Despre adevărata filosofie către Ioan şi Teodor, 22, în Scr II, p. 418). Cel care alege calea monahală este „întreg al lui Dumnezeu” (Sfântul Grigorie Palama, Decalogul legislaţiei după Hristos sau al Noului Testament, 6, în Scr II, p. 436) şi trebuie să se străduiască „să se lipească de Dumnezeu printr-o iubire de­săvârşită, şezând lângă El încă toată viaţa […], anticipând viaţa viitoare şi vieţuind ca un înger al lui Dumnezeu pe pământ” (Ibidem, 6, p. 436). Natura profetică a monahismului îi dă o responsabilitate cu totul specială Bisericii întregi şi nu doar pentru mântuirea personală a călugărilor. Fără a se substitui ierarhiei şi fără pretenţii de infailibilitate, călugării sunt apărători ai Ortodoxiei. Istoria Bisericii Răsăritene este bogată în exemple în care ei au avut acest rol.

„O dublă viziune a prezenţei lui Dumnezeu în istorie”

Aşa cum observa într-un pătrunzător studiu părintele Georgios Mantzaridis, plecând de la constatarea „semnificaţiei strict eshatologice a vederii luminii dumnezeieşti”, care „oferă credinciosului cea mai înaltă asigurare posibilă a încorporării sale în Împărăţia lui Dumnezeu”, „e notabil că eforturile ascetice de a atinge vederea luminii dumnezeieşti sporesc după începutul declinului Imperiului culminând cu secolul XIV. Cu cât mai mare era insecuritatea împărăţiei pământeşti care oferise odinioară cetăţenilor creştini asigurarea prezenţei lui Dumnezeu, cu atât mai mare devine dorinţaa unui acces direct la Împărăţia cerească prin contemplarea luminii necreate. Acest lucru a fost cu putinţă întrucât în Bizanţ exista o dublă viziune a prezenţei lui Dumnezeu în istorie, atât catafatică, cât şi apofatică. Potrivit teoriei catafatice, vigoarea Bisericii şi Imperiului era interpretată ca dovadă a prezenţei lui Dumnezeu. Dar alături de teoria catafatică era şi teoria apofatică a prezenţei lui Dumnezeu, care recunoştea caracterul temporar al Imperiului şi vedea că adevărata viaţă a Bisericii era independentă de orice putere sau slăbiciune omenească. Dacă teoria apofatică e absentă, teoria catafatică se dezvoltă într-un idol sau ideologie” (Introduction à l’étude de Grégoire Palamas, p. 273).

Exilul de la Niceea (1204-1261) a arătat limpede că nu Imperiul, ci Biserica Ortodoxă asigura unitatea lumii bizantine şi oferea legitimitatea împăraţilor. În faţa ameninţării pătrunderii latine, societatea bizantină şi-a regăsit polemic coeziunea pierdută în Ortodoxie; Biserica a ieşit întărită. Ca răspuns la situaţia haotică creată de cucerirea latină, se observă o renaştere a monahismului, începând cu sfârşitul de secol 13 (teologia lui Grigorie II Cipriotul, de exemplu, aprobată de Biserică la Vlaherne 1285, a Cuviosului Teolipt al Filadelfiei, părintele spiritual sub îndrumarea căruia s-a plasat Sfântul Grigorie Palama).

Isihasmul palamit ca „apofatism istoric”

Neputând salva Imperiul, bizantinii nu trebuiau să-şi piardă măcar sufletul şi Împărăţia lui Dumnezeu. Crizei şi catastrofei istorice, monahii isihaşti îi ofereau un răspuns spiritual şi perspectiva unei salvări eshatologice în lumina necreată a Împărăţiei veşnice a lui Dumnezeu. Astfel se explică intensitatea controverselor isihaste, precum şi condamnarea din 1368 a tomistului Prohor Kydones şi a silogismelor aristotelice în teologie.

Înţeles ca apofatism istoric, isihasmul palamit - isihasm eshatologic şi chintesenţă dogmatică a isihasmelor bizantine târzii - condensa în el arta creştinismului tradiţional de a supravieţui eonic în timpuri de catastrofă şi în epoci apocaliptice, un exod din vâltoarea evenimentelor pământeşti şi punerea lor pe calea teozei sau îndumnezeirii.

Părintele diacon Ioan I. Ică jr observa: „Optând pentru isihasmul palamit, un isihasm complex: ascetico-mistic, dar şi liturgic şi social -, Biserica bizantină se desprindea de Imperiul ortodox şi de iluziile unei soluţii politice şi militare, concentrându-se pe pregătirea spirituală a poporului ortodox prin isihasm, transfigurare mistică menită să provoace o iradiere misionară şi convertirea heterodocşilor şi păgânilor la Ortodoxie în iminenţa celei de-a Doua Veniri a lui Hristos” (Diac. Ioan I. Ică jr, „Sfântul Grigorie Palama - scriitor duhovnicesc isihast şi epoca sa”, în Scr II, p. 147).

Renaştere athonită a vieţii interioare

Atacurile asupra monahului athonit Grigorie Palama erau de fapt un atac asupra vieţii contemplative practicate în Muntele Athos. În timp ce cenobitismul studit reuşeşte să supravieţuiască ca model monastic urban proeminent, peninsula athonită devine centrul spiritual şi cultural din întreaga lume ortodoxă. Papadakis crede, totuşi, că eticheta „isihasm internaţional”, folosită recent (A. Elian, A. E. Tachiaos şi J. Meyendorff), reprezintă o exagerare. Mistica vederii luminii şi rugăciunea minţii din tradiţia isihastă îşi au rădăcinile în monahismul primar. Această tradiţie e chemat Sfântul Grigorie Palama să o apere din 1330, nu vreo noutate a vreunei şcoli de spiritualitate adusă din afară. Mişcarea palamită reprezentând în esenţă o „renaştere athonită a vieţii interioare”, al cărei început isihast a coincis cu apariţia figurii de primă mărime a lui Grigorie Sinaitul (†1346). Sunt anii în care la Athos trăiau Grigorie Palama, Maxim Kavsokalivitul, Gherman Marulis, Atanasie (cel care avea să întemeieze în Tesalia Meteorele). Rezumând cele spuse, putem afirma că această concepţie a funcţiilor eclesiale a monahismului şi a rolului său profetic în istoria mântuirii l-a făcut pe Sfântul Grigorie Palama să iasă din retragerea sa athonită şi să ia parte activă la viaţa politică şi socială a timpului său, devenind astfel un stâlp de apărare a Ortodoxiei.