Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Pe 15 ianuarie începe febra reducerilor

Pe 15 ianuarie începe febra reducerilor

Un articol de: Oana Nistor - 11 Ianuarie 2008

▲ Soldurile umplu buzunarele, dar aduc beneficii şi consumatorilor ▲ Cu rădăcini occidentale, această practică adună amatorii de chilipiruri, în primele zile de reduceri magazinele înregistrând o avalanşă de cumpărători ▲ Febra cumpărăturilor la articolele din colecţia toamnă-iarnă, ieftinite în funcţie de politica fiecărui manager de firmă în parte, va demara începând cu 15 ianuarie şi poate continua până la data de 15 aprilie ▲ În fiecare an, peste o sută de firme anunţă reduceri la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte de sezon ▲

Toţi consumatorii sunt atraşi de „vânzările cu preţ redus“, aceştia fiind tentaţi să achiziţioneze produse din gama menţionată chiar dacă nu au neapărat nevoie de ele. Astfel se explică avalanşa amatorilor de reduceri care invadează magazinele ce îşi promovează, prin diverse metode de marketing, ofertele promoţionale.

Potrivit normelor în vigoare, în categoria „vânzări la preţ redus“ sunt incluse mai multe strategii de marketing ale magazinelor, însă la acestea se poate apela doar în cursul anumitor perioade din an.

Astfel, pe parcursul unui an, vânătorii de reduceri au parte de vânzări de lichidare - când magazinul este pe cale de a fi închis; vânzări de soldare - reduceri la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte de sezon, toamnă-iarnă, 15 ianuarie-15 aprilie, reduceri la articolele de primăvară-vară, de la 1 august la 31 octombrie; vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite „magazin de fabrică“ sau „depozit de fabrică“; vânzări promoţionale - un anumit procent din preţul produsului este făcut cadou consumatorului. Vânzările promoţionale pot fi recunoscute după oferte de genul „Cumperi un produs, iar al doilea îl primeşti gratis“ sau „Cu 10% mai mult, la acelaşi preţ“ - când ne referim la băuturile răcoritoare.

De asemenea, în anumite perioade din an, consumatorii au parte de vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale, după ce evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale. În acest caz, ne referim la jucării tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru pomul de Crăciun, mărţişoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1 martie sau 8 martie, iepuraşi şi ouă de ciocolată sau alte produse specifice sărbătorilor de Paşti şi alte asemenea cazuri ori cu prilejul unor manifestări culturale, expoziţionale sau sportive, cum ar fi, dar fără a se limita la confecţii şi tricotaje inscripţionate cu diverse înscrisuri sau însemne care fac referire la acea manifestare.

Practica reducerilor nu o întâlnim doar în ţara noastră, ţări precum Statele Unite, Germania, Franţa sunt renumite pentru „bătăile“ cumpărătorilor înainte de deschiderea uşilor la magazinele cu reduceri mult mai substanţiale decât cele care se practică în România.

10% sau 70%?

Vânzările prin soldare au, de regulă, cei mai mulţi simpatizanţi şi aceştia nu pot fi catalogaţi ca făcând parte dintr-o anumită categorie socială.

Potrivit specialiştilor, de solduri sunt atraşi şi cumpărătorii cu bani şi cei cu mai puţini bani, toţi fiind atraşi de ideea de câştig. O întrebare firescă poate fi pusă în momentul în care magazinele afişează, de cele mai multe ori, reduceri în procente diferite.

Până la cât la sută pot reduce preţurile? Potrivit legislaţiei cu privire la protecţia consumatorului pe acest segment de activitate, preţul produsului scos la soldare „nu trebuie să fie mai mic decât costul de producţie“. Drept urmare, fiecare patron al magazinelor care recurge la această practică comercială numită soldare, poate reduce preţul produselor cu procentul care crede că-i va aduce mai mulţi clienţi.

Legislaţia prevede ca înainte cu 15 zile de demararea operaţiunilor de soldare, primăria să primească notificări în scris din partea comercianţilor, cu privire la perioada în care vor fi efectuate vânzările de soldare. În ultimii ani, într-un oraş precum Iaşul, peste 100 de firme au notificat autorităţile cu privire la intenţia reducerii la produsele de sezon.

15 ianuarie-15 aprilie, perioada de reduceri pentru articolele toamnă-iarnă

Comercianţii care uzează de practica soldurilor trebuie să respecte o serie de condiţii impuse de legislaţia în vigoare:

- vânzările de soldare se pot efectua doar în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, numai în cazul în care produsele propuse pentru soldare sunt achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut al perioadei de soldări şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date;

- perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între anumite limite impuse de lege, respectiv 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă-iarnă, şi 1 august-30 septembrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară;

- stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare;

- vânzarea trebuie să aibă loc în structurile de vânzare sau, după caz, în locurile în care produsele soldate sau produsele asemănătoare erau vândute în mod obişnuit;

- comercianţii au obligaţia să notifice la primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea perioada în care efectuează vânzările de soldare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor;

- orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut al vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.

Preţ nou şi preţ vechi

Potrivit legii, reducerea de preţ pentru un produs sau serviciu nu poate fi prezentată consumatorilor ca pe o ofertă gratuită a unei părţi din produs sau serviciu. De aseamenea, este interzisă condiţionarea vânzării către consumatori a unui produs de cumpărarea unei cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu.

La vânzarea produsului sau la prestarea serviciului, comerciantul ori prestatorul de servicii trebuie să aducă la cunoştinţa consumatorului, pe lângă informaţiile furnizate prin etichetare, marcare sau ambalare, şi informaţii privind caracteristicile produsului sau ale serviciului, condiţiile de vânzare şi modul de utilizare.

Orice anunţ de reducere de preţ trebuie exprimată în valoarea absolută sau în procent şi afişată într-un loc vizibil, noul preţ se va scrie lângă preţul vechi, acesta din urmă fiind barat. Un alt mod de afişare a preţului produsului poate fi menţionat prin sintagmele „preţ nou“ şi „preţ vechi“.

Consumatorii trebuie să ştie că produsele achiziţionate de la solduri au, conform legii, acelaşi termen de garanţie prevăzut ca şi în cazul în care este achiziţionat în orice altă perioadă din an. Respectarea prevederilor legale privind reducerile de marfă de sezon cad în sarcina protecţiei consumatorilor şi a angajaţilor municipalităţii. În cazul în care firmele nu anunţă perioada de vânzări cu reducere pentru marfa de sezon, acestea riscă amenzi cuprinse între 4 şi 20 de milioane de lei vechi.