Actualitate socială
Propuneri pentru deblocarea proiectelor de infrastructură

Propuneri pentru deblocarea proiectelor de infrastructură

Cristina Zamfirescu, 15 Februarie 2018

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) propune, într-o scrisoare deschisă adresată premierului Viorica Vasilica Dăncilă şi ministrului Transporturilor, Lucian Şova, înfiinţarea unei Unităţi de Implementare a Proiectelor, care să fie responsabilă de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură. Ca răspuns, ministrul transporturilor a anunţat că în cursul lunii martie va începe să funcţioneze un comitet interministerial care va gestiona investiţiile strategice în infrastructură.

La ora actuală, în România, există o serie de obstacole administrative care împiedică dezvoltarea infrastructurii, printre care se numără probleme de proiectare, întocmirea defectuoasă a caietelor de sarcini, proceduri de achiziţie greoaie din punct de vedere administrativ, proceduri îndelungate de obţinere a aprobărilor şi, nu în ultimul rând, lipsa resurselor pentru monitorizare în etapa de derulare, se spune în scrisoarea deschisă a investitorilor străini.

Ca propunere, investitorii străini au avansat ideea înfiinţării unei Unităţi de Implementare a Proiectelor (UIP) care să funcţioneze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial care se va ocupa de managementul proiectelor, cu responsabilităţi clar stabilite, dar şi cu autoritatea de a se asigura că marile proiecte sunt implementate într-o manieră unitară.

Totodată, prin intermediul UIP, ar urma să existe întotdeauna o situaţie actualizată la zi şi se pot rezolva eventualele blocaje care pot apărea pe parcursul desfăşurării proiectului.

„O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de instituţii, inclusiv cele financiare internaţionale, pentru: a pune la dispoziţia UIP cunoştinţele lor vaste privind finanţarea proiectelor mari de infrastructură (stabilirea structurii de finanţare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiară, identificarea surselor de finanţare, finanţarea şi atragerea finanţărilor private etc.), a permite accesul la reţeaua lor de experţi internaţionali care acoperă practic toate ariile de expertiză privind infrastructura, a oferi exemple de practici la nivel mondial privind planificarea, managementul şi evaluarea impactului proiectelor de infrastructură şi totodată privind dezvoltarea efectivă a mecanismelor de achiziţie pentru proiecte. (...) Agenţia poate fi un centru de date care furnizează informaţii valoroase pentru luarea deciziilor”, se arată în scrisoarea Consiliului Investitorilor Străini (FIC) care reuneşte companii care au peste 186.000 de angajaţi şi o cifră totală de afaceri de 187 de miliarde de lei.

Pe de altă parte, ministrul transporturilor, Lucian Şova, care a participat la o dezbatere pe tema „Accelerarea implementării marilor proiecte de investiţii în infrastructura rutieră”, a anunţat că în cursul lunii martie va începe să funcţioneze un comitet interministerial care va gestiona problemele investiţiilor în infrastructură.

„Ştiam chiar mai dinainte că există multă birocraţie în eliberarea acordurilor de mediu, în eliberarea autorizaţiilor de construcţie şi aşa mai departe. (...) Deja fac în minister un memo care să conducă la constituirea unui comitet interministerial activ care să gestioneze problemele investiţiilor în infrastructura strategică pe domeniile de mediu, achiziţii publice, autorizaţii de construcţie. Acest lucru se va întâmpla la începutul lunii martie şi în cursul lunii martie voi operaţionaliza acest comitet interministerial condus de către Ministerul Transporturilor”, a spus Şova, potrivit Agerpres.

La aceeaşi dezbatere organizată de Comisia pentru Transporturi a Camerei Deputaţilor, Şova le-a spus constructorilor să nu conteze deloc „pe nevoia politică de a inaugura autostrăzi care urmează să se prăbuşească, nici măcar autostrăzi care să nu corespundă din punct de vedere tehnic proiectului”, aşa cum şi l-au asumat.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!