Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Sănătate Reguli de conduită la consultaţie

Reguli de conduită la consultaţie

Un articol de: Vladdorin Bejan - 22 Iunie 2007

Orice persoană se adresează la un moment dat unui medic pentru consultaţie, în primul rând când ceva neplăcut apare şi îl deranjează în corp. Acest lucru se poate întâmpla în urgenţă sau după un timp în care „paharul s-a umplut“. Atunci când vă prezentaţi la medic, trebuie să respectaţi câteva recomandări.

O consultaţie poate avea loc preventiv, chiar dacă, încă, nimeni nu este bolnav, pentru examinările periodice sau pentru un tratament de recuperare funcţională, după o boală care a lăsat urmări. Acestea sunt făcute la iniţiativa unui medic. Atunci când o persoană se hotărăşte să meargă la un medic, pentru o consultaţie, trebuie să ţină seama de câteva sfaturi:

- să-şi facă igiena individuală şi să se primenească în haine, nu numai pentru că este un semn de respect şi de menajare a medicului, dar pentru a vedea adevărata culoare a pielii şi eventualele modificări ce apar ca urmare a bolii;

- să-şi adune toate documentele vechi medicale, biletele de ieşire din spital, analizele, radiografiile, reţetele, pentru a putea mai uşor reconstitui istoricul bolilor;

- să aibă, de altfel, pregătite din vreme legitimaţiile de identitate, o adeverinţă de salariat sau de pensionar, de veteran sau de persoană cu handicap, precum şi carnetul de sănătate, astfel încât să poată beneficia permanent de reţetele compensate, de certificate medicale şi de internare.

Urgenţele constituie o prioritate

Carnetul de sănătate are rolul de a înregistra consumul de medicamente, succesiunea bolilor şi atestarea faptului că posesorul şi-a achitat într-un fel prestaţia medicală, fie de-a lungul timpului ca salariat sau ca pensionar, fie îl achită la zi la Fondul Asigurărilor de Sănătate.

Dar chiar şi cei fără venituri, cu dovadă de la Serviciul Financiar sau cei asistaţi social, cu dovadă de la Primăria localităţii, pot

să-şi întocmească la dispensarul teritorial acel carnet de sănătate. Cei care nu au activat în câmpul muncii, nu-şi achită fondul de asigurări sociale şi nici nu au reglementările de mai sus pot beneficia, totuşi, prin bunăvoinţa medicului, de o consultaţie.

Intrarea în cabinet se face în ordinea venirii, conform unui bon de ordine sau în concordanţă cu programarea prealabilă, în limita numărului de 20-30 de consultaţii corespunzătoare programului de lucru al fiecărui medic în parte.

Medicul sau asistenta medicală poate selecta la uşă cazurile mai presante, trecând peste ordinea stabilită prin bonuri şi peste rând (există uneori şi urgenţe).

Nu este indicat ca unii bolnavi, cu de la sine putere, să sară rândul şi să treacă în faţa unor persoane care aşteaptă de mai multă vreme, sub pretextul că are o urgenţă (are de cumpărat ceva de la piaţă, îl aşteaptă şoferul la poartă sau trebuie să-şi ducă nepotul la şcoală); aceste lucruri constituie un abuz şi o desconsideraţie pentru actul medical.

Consultaţiile în baza biletului de trimitere nu se plătesc

O categorie aparte de pacienţi este reprezentată de cunoştinţe sau de proprii salariaţi. Orice bolnav care a mai fost la medicul respectiv pentru o consultaţie se consideră cunoscut cu acesta şi revine la un consult ori de câte ori pofteşte.

Personalul care lucrează în unităţile sanitare poate obţine înlesnirea unei consultaţii din partea medicului, dar măcar cu înţelegerea pacienţilor sau cu o programare prealabilă pentru a nu aştepta mult. Altfel, aceste persoane îngreunează munca medicului, care le face un bine sau jignesc bolnavii ce stau la rând.

Consultaţiile în sectorul de stat nu se plătesc; nu se condiţionează consultul de acordarea unor mici „atenţii“ medicului; acesta are obligaţia să acorde consultaţii în limita numărului de bolnavi şi a programului stabilit de conducerea unităţii.

Bolnavul nu poate avea pretenţia să fie consultat de un anumit medic specialist, fără un bilet de trimitere oficial către acesta şi fără respectarea normelor legale mai sus amintite.

Urmând sfatul şi reţeta prescrisă, revenind apoi la consultul periodic, în conformitate cu programarea, respectaţi efortul depus de medic în dorinţa de a vă reda sănătatea, cel mai de preţ lucru pe această lume.