Theologica
Sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Floriilor

Sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Floriilor

Sâmbăta care urmează este a Învierii lui Lazăr, iar duminică sărbătorim Floriile, adică intrarea Domnului Iisus Hristos în Ierusalim. Învierea lui Lazăr și intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim sunt strâns legate între ele. La ambele sărbători, Hristos este cântat și slăvit ca biruitor al morții. Ramurile de finic pe care oamenii le țin în mâini în această zi simbolizează biruința și triumful datorat învierii lui Lazăr, preînchipuire a Învierii lui Hristos și a învierii celei de obște, a tuturor oamenilor.

Referindu-se la legătura dintre învierea lui Lazăr şi Intrarea Domnului în Ierusalim, Sfântul Chiril al Alexandriei spune: „Ieri, adică în Sâmbăta lui Lazăr, sărbătorea Betania, iar astăzi, adică în Duminica Floriilor, întreaga Biserică se bucură de prezenţa sfântă. Ieri, Hristos dăruia viaţă unui om, adică lui Lazăr, iar astăzi, El Însuşi vine spre moarte. Ieri îl învia pe mortul de patru zile, astăzi vine în Ierusalim ca să învieze din morţi după trei zile”. Această legătură se vede și din rânduiala liturgică, pentru că în Sâmbăta lui Lazăr şi în Duminica Floriilor cântăm acelaşi tropar. „Învierea cea de obşte mai înainte de patima Ta adeverind-o, pe Lazăr din morţi l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta şi noi, ca pruncii, semnele biruinţei purtând, Ţie, Biruitorului morţii, strigăm: Osana Celui dintru ­înălţime, binecuvântat eşti Cel ce vii întru numele Domnului.” Cu aceste cuvinte de laudă, Biserica noastră îl cinstește pe Sfântul Lazăr, dezvăluind, totodată, sensul adânc al minunii învierii sale din morți, cât și al sărbătorii Floriilor, care este asociată cu Sâmbăta lui Lazăr.

Cu alte cuvinte, ni se arată că această minune nu este numai un eveniment din viața lui Lazăr, ci și preînchipuirea învierii celei de obște. În acest sens, Mitropolitul grec Ierotheos Vlachos spune: „Învierea lui Lazăr și intrarea triumfală a lui Hristos în Ierusalim închipuie nădejdea învierii de obşte, precum şi intrarea lui Hristos în inima curată a omului. Aceste sărbători trebuie să depăşească stadiul de evenimente exterioare şi să devină prăznuiri lăuntrice”.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!