Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Transilvania Sesiuni de formare continuă în protopopiatele Braşov şi Sălişte

Sesiuni de formare continuă în protopopiatele Braşov şi Sălişte

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Transilvania
Un articol de: Pr. Dr. Alexandru Dădîrlat - 02 Iunie 2017

Pe 25 mai şi 29 mai au avut loc două sesiuni de formare continuă la nivel de protopopiate. Prima sesiune, cu titlul „Efectele ecranelor electronice asupra sănătății copiilor”, a avut loc la Centrul social „Sfântul Ierarh Andrei Șaguna” din Ghimbav, Protopopiatul Braşov. Cea de-a doua întâlnire, cu titlul „Imaginea de sine și implicațiile sale sociale și duhovnicești”, a avut loc la Gura Râului, Protopopiatul Săliște.

Cele doua sesiuni de formare au fost organizate de protopopiatele Braşov și Săliște, alături de Departamentul Educa­țional pentru Formare Continuă și Misiune al Arhiepiscopiei Sibiului.

Evenimentul organizat la Ghimbav l-a avut ca invitat pe Dan Florea, formator în comunicare media. În cadrul întâlnirii, la care a participat și protopopul Dănuț Gheorghe Benga, au fost prezentate statisticile naționale și europene referitoare la consumul de media electronică (televizor, calculator, tabletă, telefon) în rândul copiilor, și efectele pe care aceste deprinderi le au în rândul celor mici. Pe lângă avantajele pe care consumul de media electronică le aduce în viața și activitatea celor tineri (accesul rapid la informație, comunicarea în timp real etc.) acesta aduce și o serie de dezavantaje necunoscute publicului larg, care afectează sănătatea fizică și psihică a copiilor. Dintre acestea au fost amintite: scăderea volumului creierului și apariția de leziuni corticale (lucruri care se reflectă în traiectoria școlară a copiilor, care intră în declin), apariția problemelor de limbaj, de lectură, de concentrare, de atenție și de control al impulsurilor (datorită faptului că emisfera stângă a creierului este afectată), scăderea capacității de a planifica, organiza și definitiva temele pentru acasă și a se putea motiva pe termen lung, fiind afectat cortexul prefrontal.

Au fost prezentate mecanismele tehnice de funcționare a creierului uman în diferite situații și modul de funcționare a mijloacelor media electronice în raport cu fizicul și psihicul uman. Totodată, s-au conturat soluții și recomandări de care părinții pot ține seama atunci când au de a face cu situațiile menționate, fiind încurajat procesul de schimbare a comportamentelor de consum electronic în familiile unde se regăsesc astfel de probleme.

Rolul preotului

Preoţii participanţi şi-au arătat interesul și disponibilitatea de a disemina aceste informații și în rândul credincioșilor din comu­nitățile parohiale pe care le păstoresc. Preotul și familia preotului pot contribui semnificativ la informarea corectă a credincioșilor în ceea ce privește modul de raportare la consumul media, conștientizând asupra pericolelor la care se pot expune copiii, și indicând, totodată, o abordare eficientă în înlocuirea treptată a consumului excesiv de media electronică, cu alte activități, mult mai benefice dezvoltării copiilor.

Imaginea de sine şi modele societăţii

Sesiunea de formare continuă organizată la Gura Râului, cu titlul „Imaginea de sine şi implicaţiile sale sociale și duhovniceşti”, a avut ca participanți preoţi şi profesori din Protopopiatul Sălişte, alături de protopopul de Săliște, Petru Toader Damian.

Invitatul întâlnirii, psihiatru Andrei Pătrîncă din Sibiu, a subliniat importanța cunoașterii de sine și modul în care imaginea asupra sinelui se alcătuiește încă din primii ani de viață: „«Imaginea de sine» înseamnă să ai acces la propria interioritate, să te vezi, așa cum ești, cu bunele și relele din tine. A vorbi pe marginea acestui subiect este o provocare a contemporaneității deoarece moș­tenim sechelele comunismului, care a încercat să distrugă în om tot ceea ce este autentic, original. «A fi tu însuți», «a avea voie să fii», este de neacceptat într-un sistem fundamentalist, oricare ar fi el. În comunism, trebuia să fii cum dorește partidul, după chipul și asemănarea închipuite de el. Depășind această perioadă, suntem confruntați cu o altă provocare: ni se trasează drept modele trupuri ideale, ale căror valori supreme sunt estetica, sănătatea și ascunderea semnelor îmbătrânirii. În plus, părinții noștri au fost, cei mai mulți dintre ei, învățați să ne crească după o morală dură, inflexibilă și, nu de puține ori, au proiectat asupra noastră fanteziile lor. S-ar putea spune că nimic nu a facilitat experiența unei imagini de sine potrivite! Cu toate acestea, în viața fiecăruia au existat și persoane și circumstanțe care ne-au făcut să ne simțim prețuiți, iubiți, acceptați necondiționat”.

În cadrul prezentării s-a subliniat legătura dintre spiritualitate și valorizarea propriei persoane, în spiritul învățăturii creștine.

„În fața acestor provocări, este important să înțelegem că acest concept, înțeles corect, este un factor important în evoluția noastră duhovnicească pe calea mântuirii. Astfel, «a te vedea pe tine», «a te prețui», «a te valoriza» nu sunt acte împotriva credinței, ci, din contră, au un extraordinar potențial spiritual. Cine se vede așa cum este are simțiri cumpătate despre sine, smerenie adevărată, slujire neprefăcută a lui Dumnezeu și a aproapelui, căci, după cuvântul Mântuitorului, însuși imperativul iubirii celorlalți trece prin treapta iubirii de sine: «Iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți» (Matei 22, 39). Nedumerirea survine atunci când se confundă «iubirea sănătoasă de sine» cu «închinarea la sine» (egolatria), închinare care are drept cauză, contrar aparențelor, chiar necunoaștere, nesiguranță, neiubire de sine și căutarea dragostei în privirile admirative ale celorlalți, de exemplu narcisismul.

Un exemplu de imagine de sine corectă îl regăsim în textul slujbei de înmormântare: «Chipul slavei Tale celei negrăite sunt, deși port rănile păcatului»”, a mai spus medicul Andrei Pătrîncă. Întâlnirea a continuat cu dezbateri pe tema prezentării.