Theologica
„Sfinte Dumnezeule...”

„Sfinte Dumnezeule...”

Pr. Ciprian Florin Apetrei, 11 Octombrie 2018

În slujbele Bisericii Ortodoxe întâlnim foarte des imnul numit trisaghion: „Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pe noi!” Acest imn este mai vechi decât Sinodul al IV-lea Ecumenic (451), când a fost cântat de către sinodali, dar nu avem date sigure cu privire la originea lui.

Unii teologi explică originea textului trisaghionului prin combinarea de către Biserică a imnului îngeresc: „Sfânt, Sfânt, Sfânt” (Isaia 6, 3; Apocalipsă 4, 8) cu versetul 2 al psalmului 41: „Însetat-a sufletul meu de Dumnezeul Cel viu” (în textul liturgic „Dumnezeul Cel tare, Cel viu”).

Alţi autori consemnează tradiţia conform căreia trisaghionul a fost revelat în mod minunat unui copil în timpul Patriarhului Proclu al Constantinopolului (434-436). Potrivit acestei tradiţii, un cutremur a îngrozit populaţia Constantinopolului, determinându-i pe credincioși să iasă în procesiune în frunte cu patriarhul şi împăratul. Un copil a fost atunci răpit în cer, unde a auzit imnul trisaghion intonat de îngeri. Învăţând mulţimea să cânte acest imn, cutremurul s-a potolit. Până astăzi, trisaghionul este folosit ca un imn ce însoţeşte procesiunile.

Arhimandritul Teofil Părăian explică imnul trisaghion: „Această rugăciune este în principal o rugăciune de invocare, adresân­du-ne lui Dumnezeu Tatăl când zicem Sfinte Dumnezeule, lui Dumnezeu Fiul când zicem Sfinte Tare, un Dumnezeu puternic, Care are tărie, Care are putere, și ne adresăm Duhului Sfânt făcător de viață, fără de moarte; de altfel, fiecare Persoană a Sfintei Treimi este fără de moarte. Și după ce afirmăm acestea, prin invocare, adăugăm o rugăciune propriu-zisă: miluiește-ne pe noi. Ce înseamnă miluiește-ne pe noi? Zicem mai întâi lui Dumnezeu Tatăl să ne miluiască: Sfinte Dumnezeule, miluiește-ne pe noi, lui Dumnezeu Fiul ne adresăm zicând Sfinte Tare și cerem să ne miluiască pe noi, ne adresăm lui Dumnezeu Duhul Sfânt când zicem Sfinte fără de moare și cerem: miluiește-ne pe noi. (...) Așa că, cerând mila lui Dumnezeu, având în vedere fiecare Persoană a Sfintei Treimi și cele Trei Persoane în general, noi, în mod cuprinzător, cerem ajutor de la Dumnezeu, cerem interven­ția lui Dumnezeu în viața noastră, în ființa noastră și din ființa noastră. Pentru că la Botez, dreptmăritorii creștini au primit pe Sfânta Treime în suflet, de unde Sfânta Treime lucrează și de sus, și de jos. De sus din înălțimile cerești și de jos din ființa noastră în care se sălășluiește Duhul Sfânt, pe care îl chemăm și unde sunt de fapt și Tatăl, și Fiul, pentru că unde este o Persoană a Sfintei Treimi sunt și celelalte două”.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!