Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Siguranța copiilor în mediul online

Siguranța copiilor în mediul online

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Ziarul Lumina - 13 Octombrie 2018

Protejarea copiilor și adolescenților utilizatori ai Internetului rămâne una dintre prioritățile Poliției Române, în general, și a Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității, în special.

Numeroasele campanii preventive derulate în acest sens, ai căror beneficiari au fost nu numai copiii, dar și părinții și dascălii lor, au suscitat interesul crescut al elevilor, care au înțeles că este nevoie de o mai bună cunoaștere a pericolelor din mediul online, precum și a regulilor de utilizare în siguranță a Internetului.

Filmele, fotografiile, desenele, jocurile online, chiar cumpărăturile reprezintă tot atâtea motivații pentru ca tinerii să devină tot mai captivați de mediul online și ca timpul petrecut în fața calculatoarelor să crească în detrimentul momentelor alocate lumii reale.

Mai mult, odată cu „aprofundarea cunoștințelor” legate de spațiul online, încep să apară pericolele specifice pe care tinerii trebuie să le cunoască, pentru a le evita și pentru a fi în sigu­ranță.

Pericolele din spațiul virtual

Intrând în legătură cu necu­noscuții din mediul online, copiii pot deveni victime - prin fraudarea conturilor pe care le au pe rețelele de socializare ori în jocurile online - ale furturilor de identitate sau pot ajunge să fie hăr­țuiți și șantajați. Aceste ame­nințări pot escalada și nu rareori s-a ajuns la racolarea în rețele de prostituție sau pedofilie.

Un alt pericol îl reprezintă accesarea unor site-uri cu conținut pornografic, violent, ilegal, medii din care copiii se pot inspira și, în lipsa unui control educațional, pot săvârși chiar infracțiuni asociate mediului virtual.

Nu în ultimul rând, încălcarea drepturilor de autor ori piratarea unor programe de calculator constituie o altă sursă de pericol la care tinerii se pot expune în mediul online.

Recomandările Poliției Române

În campaniile sale, Poliția Română informează în mod permanent cetățenii cu privire la toate pericolele prezentate mai sus și oferă soluții pentru prevenirea situațiilor neplăcute.

În primul rând, dialogul părinte-copil este fundamental. Părinţii trebuie să cunoască, ei înșiși, toate situațiile care pot avea efecte negative asupra copilului.

Comunicarea trebuie să se facă ori de câte ori comportamentul minorului este schimbat ca urmare a expunerii la mediul online.

Copilul va fi învățat să folosească parole pe care să nu le spună nimănui. Totodată, i se va explica necesitatea ca datele sale personale (vârsta, data și locul nașterii, adresa, numărul de telefon) și ale părinților să nu fie niciodată divulgate.

O altă recomandare este că nu trebuie postate pe rețelele de socializare fotografii, documente, filmulețe personale, convorbiri private etc.

În același timp, copilul sau tânărul trebuie să fie învățat cum să reacționeze în situația în care o persoană necunoscută ori chiar una pe care o cunoaște îi cere să facă lucruri pe care morala, legea, bunul simț le interzic.

Este, de asemenea, util să existe un calculator dedicat copilului, care să conțină doar aplicații cu un conținut util, educativ și să existe posibilitatea restricționării lor în orice moment în care upgradările înregistrate exced nevoile educaționale.

Calculatorul va fi plasat în­tr-un loc în care comportamentul copilului să poată fi observat, iar copilul să poată conștientiza acest lucru.

Este bine ca traseele online ale tinerilor utilizatori să nu fie șterse (istoricul). Există aplicații în acest sens.

De asemenea, este utilă activarea programelor antivirus, dar și a programelor de control parental și a modului pentru copii care ajută la folosirea echilibrată a internetului.

Vor fi stabilite de la început reguli pentru accesul online, iar consecințele nerespectării acestora vor fi clare (gradual, de la efectuarea unor activități casnice până la interzicerea accesului la calculator pe o perioadă determinată de timp).

Copiii nu accesează internetul doar acasă. În aceste condiții, scuze precum „s-a descărcat acumulatorul” sau respingerea apelului părinților vor constitui semnale de alarmă în ceea ce privește comportamentul copilului.

Copilul nu trebuie certat sau descurajat dacă totuși se întâmplă lucruri care nu sunt de dorit. Este foarte important ca greșelile să nu se mai repete, iar din fiecare situație să fie trase învățămin­tele corecte. (Poliția Română - Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii)