Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Transilvania Slujiri arhiereşti în Duminica a 33-a după Rusalii

Slujiri arhiereşti în Duminica a 33-a după Rusalii

Galerie foto (13) Galerie foto (13) Transilvania
Un articol de: Pr. Cristian Rus - 19 Feb 2019

În duminica a 33-a după Rusalii, a Vameşului şi a Fariseului, prima din perioada Triodului, credincioşii au fost îndemnaţi să se pregătească pentru Postul Mare sporind rugăciunea şi pocăinţa, condiţii necesare pentru spovedanie şi împărtăşirea cu Sfintele Taine.

În prima duminică a Triodului, comunitatea parohială din Viștea de Sus, județul Brașov, a primit binecuvântarea Înaltprea­sfințitului Părinte Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului. Ierarhul a liturghisit în Biserica „Buna Vestire” din localitate, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Cre­dincioșii din sat au participat în număr mare la Sfânta Liturghie arhierească, iar numeroși fii ai satului au venit în această duminică pentru a se bucura alături de familie, rude și prieteni, în această zi de sărbătoare pentru comunitate. Răspunsurile liturgice au fost date de corul bisericii din Viștea de Sus.

La finalul Sfintei Liturghii a fost oficiat un parastas pentru preoții, ctitorii și binefăcătorii locașului de cult din Viștea de Sus, trecuți la Domnul.

În cuvântul de învățătură, ierarhul le-a vorbit celor prezenţi despre duminicile din perioada Triodului care îi poartă pe credincioşi prin învățăturile Evangheliilor citite în această perioadă, pe un drum duhovnicesc spre marele praznic al Învierii Domnului. Părintele Mitropolit Laurenţiu le-a explicat mai apoi credincioșilor învățăturile desprinse din Pilda Vameșului și a Fariseului.
„Mântuitorul Iisus Hristos nu ne oferă nouă acum un exemplu de om păcătos și nu înțelegem din Evanghelia de astăzi că numai cel păcătos poate să se roage. Se poate ruga și cel drept, cu smerenie, iar cel păcătos, dacă se roagă cu umilință profundă, va câștiga mai mult decât cel mândru. De aceea Mântuitorul trage concluzia la final că mai îndreptat se va întoarce la casa lui cel care s-a smerit decât cel care a împlinit Legea, dar s-a mândrit pe sine”, a subliniat ierarhul.

Sărbătoarea a continuat cu sfințirea casei parohiale din Viștea de Sus, ridicată în ultima perioadă. Ierarhul i-a felicitat pe cre­dincioșii din sat pentru eforturile depuse în ridicarea casei parohiale și în sprijinirea lucrărilor de înfrumusețare a locașului de cult. Parohul Marian Antinie a fost hirotesit iconom, iar binefăcătorii din parohie au primit acte de cinstire din partea ierarhului. Părintele Marian Antinie i-a mulțumit ierarhului pentru slujirea în Viștea de Sus în prima duminică a Triodului și i-a oferit în dar o icoană.

Sărbătoare la Biserica „Sfânta Treime” - Bistriţa

Începând cu Duminica Vameşului şi a Fariseului, creştinii ortodocşi au intrat în perioada bisericească a Triodului. Înalt­preasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, s-a aflat în mijlocul cre­dincioșilor din Parohia Ortodoxă „Sfânta Treime” din Bis­trița, unde a oficiat Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Din sobor au făcut parte consilierul cultural al eparhiei, pr. Bogdan Ivanov, consilierul eparhial pe probleme de misiune și protocol, arhid. Claudiu Grama, protopopul de Bistrița, Alexandru Vidican, protopopul de Huedin, Dan-Ionuț Lupuțan, parohul  Tudor Mudure, părintele Marius Pintican, alături de alți preoți invitați.

După citirea pericopei evanghelice duminicale, Părintele Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură, intitulat „Pocăință și umilință”.

„E perioadă de pocăință și de umilință, încă un prilej de a ne face mai buni. Un lucru foarte important: măcar o dată, dacă nu de mai multe ori, în această perioadă să ne spovedim bine. Realizăm că suntem păcătoși, și iată că Dumnezeu ne-a dat posibilitatea de a ne îndrepta, de a ne spăla, de a ne curăți. Și, de aceea, ușile pocăinței sunt larg deschise în această perioadă pentru noi, păcătoșii (…) Pentru foarte mulți dintre contemporanii noștri, nu este înțeles cuvântul «pocăință». În general, în vorbirea comună, când zici «pocăiți», oamenii se și gândesc la neo­protestanți. Nu e adevărat. Pocăința e o taină a Bisericii, nu este schimbarea confesiunii, ci întoarcerea de la păcat la virtute și de la diavol la Dumnezeu. Și spunem noi că, întotdeauna, o pocăință adevărată presupune și o bună spovedanie”, a spus Părintele Mitropolit Andrei.

Răspunsurile liturgice au fost date de corul parohiei, dirijat de teologul Radu Zăgrean. La momentul pricesnei, copiii din grupul de tineret al parohiei și cei din cadrul programului after-school „Sfântul Stelian” de la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” - Bistrița, coordonați de prof. Nicoleta Țurca, au susținut un microrecital de pricene.

La Sfânta Liturghie au fost prezente oficialități locale și județene, reprezentanți ai ISJ Bistrița-Năsăud, numeroși credincioşi. De asemenea, au fost prezente și numeroase persoane cu deficiențe de auz pentru care s-a tradus întreaga slujbă în limbaj mimico-gestual, de către pr. Cătălin Mileșan, interpret autorizat și coordonator al Asociației Naționale a Surzilor din România – Filiala Bistrița.

La final, parohul Tudor Mudure i-a mulțumit ierarhului pentru prezență și pentru binecuvântarea comunității ortodoxe bistrițene, iar copiii din grupul de tineret al parohiei i-au dăruit o icoană cu Maica Domnului, confecționată de ei, din mii de bobițe de hârtie colorată.

Ierarhul a acordat Ordinul „Sfinții Martiri Năsăudeni”, prim-coratorului parohiei, Vasile Roman și „Diplomă de aleasă cinstire” celor care sprijină activi­tățile cu tinerii, desfășurate la biserică.
După Sfânta Liturghie, Înalt­preasfințitul Arhiepiscop și Mitropolit Andrei a oficiat Taina Sfântului Botez pentru prunca Alexia Ioana, cel de-al doilea copil al preotului Marius Pintican și al preotesei Luana.

Biserica Ortodoxă „Sfânta Treime” Bistrița, situată în cartierul Ştefan cel Mare, a fost construită între anii 1993-2011, prin implicarea parohului Ioan Suciu, fiind sfințită la data de 17 iulie 2011 de către Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului. În prezent, este deservită de părintele Tudor Mudure, inspector eparhial de tineret al județului Bistrița-Năsăud, și de părintele Marius Pintican, pre­ședintele Asociației Filantropia Ortodoxă – Filiala Bistrița-Năsăud.

Slujire arhierească în Parohia Maieri I, Alba Iulia

În prima duminică din perioada Triodului, Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, a fost prezent în mijlocul credincioșilor din Parohia Maieri I din Alba Iulia. Ierarhul, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur și a rostit cuvântul de învățătură în biserica parohială cu hramul „Sfânta Treime”. În cadrul slujbei, la momentul rânduit, diaconul Daniel Baciu a fost hirotonit preot pe seama Parohiei Hopârta, Protopopiatul Aiud. De asemenea, la finalul Sfintei Liturghii a avut loc instalarea părintelui Nicolae Topîrcean ca paroh al credincioșilor din Parohia Maieri I, comunitate păstorită până în prezent, timp de aproape trei decenii, de către părintele Niculiță Pascu.

În cuvântul adresat celor prezenți, Înaltpreasfinţitul Irineu, făcând referire la pilda Vameșului și a Fariseului, a spus: „Toate virtuțile fără smerenie nu sunt altceva decât o pulbere mânată de prima adiere din partea mândriei. Poetul român spune, pe bună dreptate: «Multe bunuri are omul, / Dar virtutea cea mai mare / E să nu se țină mândru / Cu virtuțile ce are». Smerenia este sarea virtuților, rădăcina oricărui bine și temelia caracterului evlavios. Creștinul smerit are tihnă în orice loc, are răbdare în orice situație și are înălțare chiar în nimicnicia sau mizeria sa. Iată de ce, în Predica de pe Munte, Mântuitorul nostru Iisus Hristos zice: «Fericiți sunt cei săraci cu duhul, că a lor este Împărăția cerurilor». Iar în Evanghelia de astăzi ne spune clar: «Tot cel ce se înalță pe sine va fi smerit, iar cel ce se smerește pe sine se va înălța»”.

Biserica „Sfânta Treime” din Parohia Maieri I a fost ridicată în anul 1795, fiind ctitorită de protopopul Nicolae Rațiu, duhovnicul martirilor Horea și Cloșca. Locașul de închinare a fost edificat pe locul unei bisericuțe din lemn, a cărei atestare documentară datează din anul 1785, detaliu reliefat în special de existența unor cărți de cult și a unei cruci din lemn din prima jumătate a secolului al XVIII-lea. În actuala biserică, la data de 2 decembrie 1918, a fost oficiată slujba înmormântării pentru martirul Ion Arion, „stegarul Marii Uniri”, care a fost ucis în gara din Teiuș în timp ce se îndrepta spre Alba Iulia pentru a lua parte la Marea Adunare Națională din urmă cu un secol. Locașul de cult a primit haina picturii între anii 1988-1991, lucrarea fiind executată în tehnica fresco de către pictorii Marcel Stanciu și Ion Bratiloveanu, conform Arhiepiscopiei Alba Iuliei.

Sărbătoare la Catedrala Episcopală din Oradea

Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârșit Sfânta Liturghie în Catedrala Episcopală „Învierea Domnului” și „Sfântul Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei” din Oradea.
Catedrala a fost plină de credincioşi care au participat la Sfânta Liturghie şi s-au închinat la racla în care se află părticele din moaştele Sfântului Ierarh Nicolae și ale Sfântului Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei.

După citirea pericopei evanghelice duminicale, de la Sfântul Evanghelist Luca, Preasfinţitul Părinte Episcop Sofronie a rostit o predică în care a vorbit despre perioada specială a Triodului, prin care începe urcușul duhovnicesc spre luminatul praznic al Învierii Domnului, tâlcuind celor prezenţi învățămintele ce se desprind din Pilda vameșului și a fariseului, spusă de Mântuitorul Iisus Hristos: „Frumoasa pericopă evanghelică ce am ascultat-o, a vameșului și a fariseului, deschide, prin Duminica de astăzi, splendida perioadă a anului bisericesc numită a Triodului. Este Duminica a treizeci și treia după Rusalii, după numărul anilor pe care i-a trăit pe pământ Domnul nostru Iisus Hristos, ce marchează, așadar, în Sfânta Biserică, începutul Triodului, numit așa după cele trei cântări sau cele trei ode care se cântă în această perioadă de zece săptămâni”.

Ierarhul a arătat că „perioada de zece săptămâni a Triodului este împărțită într-o primă parte, de trei săptămâni, pregătitoare pentru Sfântul și Marele Post și apoi celelalte șapte săptămâni ale Sfântului și Marelui Post, dintre care primele șase săptămâni sunt cele patruzeci de zile ale Păresimilor, din latinescul «quadragesima», care înseamnă patruzeci, «sarakosti» în limba greacă, iar ultima săptămână, a Pătimirilor Mântuitorului Iisus Hristos, este săptămâna premergătoare Sfintei Învieri a Domnului Hristos”.

Cu privire la pericopa evanghelică, Preasfinţitul Părinte Episcop Sofronie a arătat că „în acest urcuș duhovnicesc ce ne stă înainte, vameșul, chip al smereniei, este un model pentru noi, în antiteză cu fariseul care vine și se mândrește și care este o imagine foarte clară și adevărată a aroganței lumii păcatului, ce este clădită pe egoism. Egoismul aduce toate patimile cele rele în viața omului. Egoismul aduce lăcomia, cu tot cortegiul de răutăți. Egoismul aduce orgoliul la treapta în care omul se consideră măsura tuturor lucrurilor, ca și când nu ar avea nevoie de Dumnezeu și fără a mai fi nevoie de semenul său, omul fiindu-și suficient sieși. Din păcate, o astfel de civilizație se clădește și în zilele noastre (…) În antiteză cu fariseul este vameșul, care, deși este păcătos și tocmai pentru că este păcătos, dar conștientizează păcatul său, venindu-și în fire, Îi cere iertare lui Dumnezeu și, în smerenie desăvârșită și în ascuns, în taină, Îi cere să îl miluiască. Cei doi din pericopa evanghelică de astăzi, vameșul și fariseul, sunt chipuri pe care le întâlnim în viața de zi cu zi, dar mai mult decât atât, noi înșine, în viața noastră, suntem câteodată va­meș, dorind să ne pocăim după păcatele săvârșite, sau feriseu, lăudându-ne cu virtuțile sau cu meritele pe care noi ne închipuim că le avem”.

Ierarhul a subliniat că pericopa este „nu doar o lecție de viață, ci este și oglinda în care noi avem posibilitatea să ne vedem sufletul. Și ajunge să ne gândim bine cum ne comportăm în viața de zi cu zi, ca să înțelegem cine suntem de fapt: fariseul cel trufaș, care se crede îndreptățit înaintea lui Dumnezeu, nefiind conștient de propria sa ipocrizie, sau vameșul cel smerit, care, înțelegând cât de păcătos este, Îi cere iertare lui Dumnezeu și mila Sa cea bogată”.

Preasfinţitul Părinte Episcop Sofronie i-a îndemnat pe credincioşi: „să înmulțiți dragostea și pacea în viața dumneavoastră, în familie, în lume, în tot ceea ce faceți, la locul de muncă și, mai ales, să nu lăsați să intre în viața dumneavoastră, în casă, acolo unde munciți și slujiți, răutatea, pizma, invidia, ura și dezechilibrul. Să vă încălziți mintea cu pacea lui Dumnezeu ce vine din rugăciune și, astfel, cu mintea smerită, să coborâți în cămara de taină a inimii voastre, pentru a vă întâlni cu Izvorul păcii și al nemuririi, cu Dumnezeu Tatăl și Fiul și Sfântul Duh”.

În cadrul Sfintei Liturghii, ierarhul a hirotonit pe diaconul Ionuț Iuliu Jolța întru preot misionar, pentru Protopopiatul Oradea, îmbisericit pe seama bisericii cu hramul „Sfântul Ierarh Nicolae” din Parohia Sânnicolau Român, Protopopiatul Oradea, iar pe teologul Ioan Vasile Horincar-Robotin întru diacon pe seama bisericii cu hramul „Buna Vestire” din Parohia Oșorhei, Protopopiatul Oradea. Noul preot hirotonit a primit și hirotesia întru duhovnic.

Slujire arhierească la Târgu Lăpuş, Maramureş

Preasfinţitul Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a oficiat Sfânta Liturghie în prima biserică românească din oraşul Târgu Lăpuş, cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, unde este paroh Andrei Baboşan. Din sobor au făcut parte 14 preoţi şi şase diaconi, între care arhim. Macarie Motogna, exarh mănăstiresc şi stareţul Mănăstirii Rohia, Maramureş, arhim. Ioachim Tomoiagă, consilier eparhial social-filantropic şi misionar, pr.  Florin Stan, protopopul de Lăpuş, pr. Mihai Ioan Gheduţiu, secretar protopopesc, proin-protopop Ioan Ciceu al Lăpuşului, fost paroh al acestei biserici până la pensionare, pr. Ioan Pop, fost secretar eparhial şi consilier eparhial timp de 25 de ani, protos. Vasile Filip, stareţul Mănăstirii Lăpuş, protos. Ioil Nicoară, stareţul Mănăstirii Dealu Mare, Maramureş, pr. Ioan Chirilă, fost paroh în Rogoz, pr. Nuţu Ivanciuc, fost slujitor la această biserică până la pensionare, alţi preoţi invitaţi. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Armonia al parohiei, înfiinţat în urmă cu 40 de ani şi foarte apreciat în zonă, dirijat de Viorel Danciu.

În rândul credincioşilor s-au aflat primarul Mitru Leşe din Târgu Lăpuş, comisar şef de poliţie Mihai Gherman, împuternicit adjunct al şefului Inspectoratului Judeţean de Poliţie Maramureş, membru în Adunarea Eparhială, ing. Ioan Buda, fost prefect al judeţului Maramureş.

În cuvântul de învăţătură, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin, a vorbit despre semnificaţia perioadei Triodului în Biserica Ortodoxă şi despre pregătirea pentru intrarea în Postul Mare.

„Dumnezeu nu ne urmăreşte ca să ne prindă când călcăm Legea Lui. Dumnezeu aşteaptă să fie surprins de recunoaşterea noastră că am călcat Legea Lui. Să fie surprins de felul nostru de a fi şi de întoarcerea noastră. De aceea, la începutul postului aceste cântări şi pericopa evanghelică de astăzi ne îndeamnă, în primul rând, să ne întoarcem la noi înşine şi să cugetăm la viaţa noastră. Să ne întoarcem în interiorul nostru. Nimic nu ne ajută din ceea ce este în jurul nostru, numai Sfânta noastră Biserică. Cuvintele vieţii celei veşnice ascultate în Sfintele Evanghelii şi citite şi acasă din Sfintele Scripturi, cărţile noastre ziditoare cu vieţile sfinţilor şi pildele şi vieţuirea părinţilor, chiar şi a părinţilor noştri, că am avut şi avem părinţi cu o viaţă creştină pilduitoare şi plină de lumină, ne ajută. În rest, nimic nu ne ajută. E numai larmă şi Judecata de Apoi a început în lume, a spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin.

Apoi, ierarhul s-a referit la păcatele oamenilor, la starea de pocăinţă spre care credincioşii trebuie să se întoarcă. De asemenea, a vorbit despre rolul Mănăstirii Rohia şi a celorlalte cinci mănăstiri care o înconjoară în îndreptarea oamenilor spre viaţa în Iisus Hristos Domnul: „Toată lumea judecă pe toată lumea. Nimeni nu iartă pe nimeni. Parcă n-am avea nevoie toţi de iertarea lui Dumnezeu. Parcă n-am zice «Tatăl nostru» în fiecare zi şi n-am rosti «Şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri». Nu e lumea mai păcătoasă decât era altădată. E mai puţin conştientă de starea ei de cădere. Nu se mai căieşte lumea. Faceţi legătura între ceea ce am spus: că Ţara Lăpuşului este pământul pocăinţei. Cum se roagă oamenii aici şi cum cred… În puţine locuri mai fac aşa. Lăpuşenii, cu adevărat, datorită Mănăstirii Rohia şi părinţilor, slujirii părinţilor de aici, Înaltpreasfinţitului Părinte Justinian, părintelui Serafim, a stareţilor mănăstirii, a părintelui Nicolae, a părinţilor de astăzi, care ziua şi noaptea se roagă, şi a tuturor mănăstirilor din zona aceasta, este un pământ al pocăinţei. Şi aici simţi cel mai profund schimbarea perioadei din an datorată Triodului. Simţi că s-a intrat în post. Aici vezi cărările spre mănăstiri bătătorite de urmele şi paşii pelerinilor închinători, care se întorc la Dumnezeu. Şi sfintele mănăstiri au influenţat viaţa oamenilor de aici. În al doilea rând, aceste stihiri care se cântă în perioada Triodului ne învaţă să trăim sentimentul că ne îndreptăm spre Dreapta Judecată. Cum acelaşi lucru îl fac şi cele patru duminici până la începutul Postului Mare din această perioadă, a mai spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin.

În semn de apreciere pentru activitatea pastoral-misionară, edilitar-gospodărească, social-filantropică şi cu tineretul desfăşurate în cei 15 ani de slujire, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin l-a hirotesit iconom stavrofor pe părintele Mihai Gheduţiu.

Parohul Andrei Baboşan a dăruit ierarhului o icoană a Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, ocrotitorii bisericii, lucrată în goblen de o credincioasă din SUA.

Biserica „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” este prima biserică ortodoxă din Târgu Lăpuş, construită între anii 1906-1911. În oraş a mai fost construită o biserică ortodoxă, în 2004, cu hramul Înălţarea Domnului, păstorită de Florin Stan, protopopul de Lăpuş, care urmează a fi târnosită peste câţiva ani.

Slujire arhierească la Miercurea Ciuc

Preasfințitul Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei a slujit Sfânta Liturghie la Catedrala Episcopală „Sfântul Ierarh Nicolae și Acoperământul Maicii Domnului” din Miercurea Ciuc, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

În cuvântul de învățătură, ierarhul a spus: „Odată cu Duminica Vameșului și Fariseului, începe perioada Triodului care durează 10 săptămâni. Triodul este cartea de cult în care majoritatea cântărilor sunt grupate în trei ode sau cântări liturgice, de unde și-a luat și denumirea de Triod. Perioada aceasta de 10 săptămâni, ne pregătește sufletește pentru Sfânta Sărbătoare a Învierii Domnului, cântările și rânduielile liturgice ne îndeamnă la pocăință, smerenie, înnoire spirituală prin post și rugăciune, prin spovedanie și cuminecarea cu Sfântul Trup și Sânge al Mântuitorului, fapte bune de milostenie și întoarcerea de la păcat la o viață aleasă în Hristos. Duminica aceasta ne arată că rugăciunea trebuie să fie smerită, pocăință sinceră, să fim milostivi și să acceptăm postul în mod liber. Primele trei duminici din Triod ne pregătesc sufletește pentru a ne apropia prin pocă­ință și smerenie de Tatăl nostru care este în Ceruri. Duminica Va­meșului și a Fariseului ne îndeamnă, așa cum vorbește Sfântul Evanghelist Luca (18, 10-14) despre Rugăciunea smerită. Duminica Fiului risipitor ne arată că prin pocăință sinceră dobândim iertarea păcatelor și comuniunea cu Tatăl Ceresc. Duminica Înfri­coșătoarei Judecăți ne arată că viața aceasta pământească va fi judecată după criteriul iubirii milostive arătată semenilor noștri care aveau nevoie de ajutorul nostru. Iar ultima duminică care premerge începutul Postului Mare, este duminica Izgonirii lui Adam din Rai, pentru că nu a postit, nu s-a smerit și nu a ascultat de Dumnezeu”.

De asemenea, ierarhul s-a referit la Duminica Vameşului şi a Fariseului: „Sfânta Evanghelie de astăzi ne prezintă două categorii de oameni care au venit în Templu în fața lui Dumnezeu. Fariseul făcea parte din categoria oamenilor cu vază în popor, clasă de elită, om cultivat, însă era trufaș, se lăuda pe sine, era exagerat, judeca pe Vameșul de lângă el. Bietul Vameș era un preceptor, om care aduna impozitele, era în slujba romanilor, de aceea era urât de popor. Era lacom, dornic de îmbogățire și neprietenos. Fariseul din Evanghelie nu mul­țumește lui Dumnezeu cu sufletul curat și smerit, era egoist, în stare de auto­suficiență, în sufletul lui se înălța pe sine, se lăuda că nu este răpitor, că este drept, ca nu este desfrânat, formal împlinește poruncile Legii Vechi. Își adăuga și calea ascetică, „postesc de două ori pe săptămână și dau zeciuială", era foarte mândru și răutăcios, arată evlavie exterioară dar nu are iubire smerită de aproapele, era disprețuitor. Vameșul corupt nici măcar ochii spre cer nu îi ridica, considerându-se nevrednic, apăsat de conștiința care îl chinuia, își recunoaște păcatele și cere lui Dumnezeu iertare și ridicare, era un om zbuciumat, mai mult decât neliniștit, se smerește pe sine și cere mila lui Dumnezeu cel Bun și Sfânt. Mântuitorul Iisus ne spune că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa lui (Luca 18, 14)”.

Astfel, „rugăciunea smerită a păcătosului este mai plăcută lui Dumnezeu decât rugăciunea tru­fașă a dreptului. Sfinții Părinți ne îndeamnă să luăm, de la fariseu virtuțile dreptății, evlavia, ascultarea de Legile lui Dumnezeu dar să nu luăm mândria, mul­țumirea de sine și judecata. De la vameș să nu luăm duhul lăcomiei și iubirea de avere nedreaptă, ci să luăm smerenia și duhul de rugăciune curată. Să fim realiști, să nu fim închi­puiți, plini de sine, să ne recunoaștem păcatele în fața lui Dumnezeu și în starea de smerenie, cu inimă înfrântă să cerem ajutor și ridicare de la Dumnezeu”, a mai spus Preasfinţitul Părinte Episcop Andrei. Răspunsurile la strană au fost date de către Corul „Pocrov” al Catedralei Episcopale, conform Episcopiei Covasnei şi Harghitei.

Liturghie arhierească la Zalău

Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, a fost prezent în mijlocul credincioșilor din Parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Zalău, unde a săvârșit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

În cadrul Dumnezeieştii Liturghii, Preasfințitul Părinte Petroniu a hirotonit întru diacon pe Ioan-Roman Cernucan-Moș, urmând ca acesta să fie hirotonit preot pe seama Parohiei Răstolțu Deșert, din Protopopiatul Zalău.

După rostirea cuvântului de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a felicitat pe părintele Vasile Rus pentru întreaga activitate desfășurată, urându-i ani îndelungați, cu ocazia zilei de naștere, 12 februarie.

Lăcașul de cult cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” a fost construit între anii 1930-1934, fiind o bijuterie arhitecturală a Zalăului. În perioada regimului comunist, dar și după aceea, biserica era cunoscută drept „catedrala” din Zalău sau „mănăstirea”, iar cu prilejul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, aici se adunau credincioși din zonă pentru slujba de priveghere, în acele vremuri județul Sălaj neavând o mănăstire la care aceștia să meargă pentru rugăciune. În urma unor ample lucrări de consolidare și repictare a lăcașului de cult, în data de 5 septembrie 2010, Preasfințitul Părinte Petroniu a resfințit biserica. Cu această ocazie, Prea­sfințitul Episcop Petroniu a acordat parohului Vasile Rus distin­cția „Crucea Sălăjană”, cea mai înaltă distincție bisericească a Episcopiei Sălajului.

Sărbătoare la Mănăstirea Crişan, Hunedoara

Preasfințitul Gurie, Episcopul Devei și al Hunedoarei, a săvârșit Sfânta Liturghie la Mănăstirea Crișan, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. În cadrul acesteia, la momentul rânduit, diaconul Dan Ionuț Vîrban a fost hirotonit întru preot pe seama Parohiei „Sfântul Ierarh Nicolae” – Lupeni II. La final, părintele Bogdan Alexandru Benea, noul preot al Parohiei „Duminica Tuturor Sfinților” – Dupăpiatră - Sat, a fost hirotesit întru duhovnic.

La predică, Preasfințitul Părinte Gurie, făcând referire la pilda vameșului și a fariseului citită din Sfânta Evanghelie la Sfânta Liturghie, a vorbit despre mândrie: „Aceasta este cea mai perfidă lucrare a diavolului în sufletul uman, fiind cancerul vieții spirituale. Lui Dumnezeu nu-i place mândria, ci opusul ei, smerenia. Un păcătos care se pocăiește este mai sus în ochii lui Dumnezeu față de un drept care se mân­drește”.

Pentru obştea Mănăstirii „Naș­terea Maicii Domnului” – Crișan a fost o zi deosebită deoarece, cu acest prilej, arhimandritul Spiridon Rădoane a fost instalat ca stareț. De asemenea, arhimandritul Visarion Neag, exarhul așezămintelor monahale din Episcopia Devei și Hunedoarei, a primit o gramată de mul­țumire pentru activitatea desfă­șurată în perioada cât a fost stareț al Mănăstirii Crișan, conform Episcopiei Devei şi Hunedoarei.