Sănătate
Sparanghelul sau leguma regilor

Sparanghelul sau leguma regilor

Sparanghelul este o plantă de cultură care face parte din familia liliaceelor, originară din America de Nord, dar s-a aclimatizat foarte bine și în Europa. Se cultivă și în România, dar în sere. Este o legumă fără frunze, pe care o găsim în trei culori - alb, verde și violet - și care trăiește între 10 și 20 de ani. Are un ­rizom puternic, pe care apar mugurii din care ies lăstari.

Pentru preparatele alimentare, din sparanghel se culeg lăstarii. Recoltarea acestuia se face primăvara, începând cu anul trei de vegetație. Sparanghelul este supranumit și hrana regilor. Este sărac în calorii, prezintă zero colesterol și este indicat de către nutriționiști în dieta persoanelor cu sindrom dislipidemic sau în dieta celor care vor să slăbească.

Sparanghelul este bogat în proteine, asparagină, lipide, hidrați de carbon, fitohormoni, enzime, glicozide steroidale, celuloză și săruri minerale, magneziu, calciu, potasiu, fier, fosfor, sodiu, sulf, vitamine, A, B1, B2, C,K, E etc. Sparanghelul are efect depurativ, este un bun drenor hepatic și biliar, fluidifică secrețiile bronșice, întărește sistemul imunitar, stimulează digestia și favorizează tranzitul intestinal. Este, de asemenea, diuretic, adjuvant în diferite cazuri de cancer, benefic în anorexie, astenie fizică și intelectuală, bronșite, afecțiuni biliare, afecțiuni cardiace, demineralizare, diabet, digestie lentă, convalescență, insuficiență hepatică și renală, litiază urinară, nevroză, palpitații, vâscozitate sangvinică.

Sparanghelul se consumă în supe, ciorbe, ca garnitură, în salate, sotat etc.

Salată de sparanghel

Ingrediente: 500 g sparanghel, 2 cepe medii, 2 cm rădăcină de ghimbir dat pe răzătoare, 100 ml vin alb, 1 linguriță oțet de mere, 2 lingurițe de susan, 3 linguri sos de soia, 1 lingură ulei de susan.
Mod de preparare: Se curăță sparanghelul și se spală. Ceapa tăiată mărunt se pune la călit în uleiul de susan, apoi se adaugă ghimbirul dat pe răzătoare,  sosul de soia și vinul. Se lasă pe foc 1-2 minute pentru a se înăbuși, apoi se pune sparanghelul. Se lasă să fiarbă cu restul ingredientelor timp de 3-4 minute, până se înmoaie, după care se pune susanul, se amestecă bine și, după pre­ferințe, se pot adăuga și unele condimente. Salata se servește ­caldă.

Tagliatelle cu sparanghel și legume

Ingrediente: 200 g tagliatelle integrale fără ou, 2 roșii, 1 ardei gras roșu, 2 morcovi, 5-6 tije de sparanghel, 2-3 linguri de ulei de măsline, usturoi, sare, piper.
Mod de preparare: Tagliatellele se fierb, după care se lasă la scurs. Între timp se opărește sparanghelul, apoi se spală cu apă rece. Legumele tăiate rondele se trag la tigaie, în ulei de măsline, apoi se adaugă și sparanghelul. Se condimentează după gust cu sare, piper și usturoi. Tagliatellele bine scurse se adaugă în tigaie și se trag și ele puțin alături de legume și sparanghel, apoi se sevesc calde cu pătrunjel proaspăt deasupra.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!