Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Lumina literară şi artistică Tema îngerilor în pictura religiosă, un nou val artistic?

Tema îngerilor în pictura religiosă, un nou val artistic?

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Lumina literară şi artistică
Un articol de: Angelica Biruță - 18 Decembrie 2016

„Îngerii păzitori” este prima expoziție personală, vernisată în București, a artistei plastice Anda Varlam. Aceasta a fost deschisă la data de 29 noiembrie, în foaierul H.H. Stahl al Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”. La numai 23 de ani, tânăra reușește să uimească publicul, dar și criticii de artă. Noutatea nu constă în ideea că prezintă îngerii ca pe niște personaje de poveste, ci în faptul că abordează o temă veche într-o manieră de actualitate. 

Anda Varlam este masterand în anul II la Facultatea de Arte Decorative și Design a Universității de Artă din București, Secția Artă Murală, în clasa profesorului Cosmin Paulescu. A fost remarcată de profesori la cursuri, apoi urmărită îndeaproape de specialiști și în cele din urmă invitată să expună într-una dintre cele mai cunoscute instituții de cultură din țară, Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” din Capitală.

Expoziția „Îngerii păzitori” îşi propune să prezinte o latură viu colorată, pozitivă și originală a picturii religioase românești. Scopul său este mai degrabă unul ce trimite la introspecție, coborâre în adâncul sufletului, care te pune față în față cu întrebarea: ce înseamnă binecuvântarea sau bunătatea?
De pe simeze îngerii ne zâmbesc. Sunt îmbrăcați în haine pe care le regăsim la sfinții din biserici, dar prezintă bucle bogate specifice copiilor, mâini mici și capul supradimensionat. În obraji găsim, la fiecare dintre ei, două buline roșii. Am aflat de la Anda Varlam că acei obraji înroșiți au simbolistica lor: reprezintă bulinele roșii care sunt puse de autorități pe clădirile cu risc seismic. Tot artista ne-a mărturisit că a pictat pe multe imobile similare îngerași. Actul artistic are menirea să tragă un semnal de alarmă: în acele clădiri neconsolidate trăiesc oameni pe care, în cazul unei mișcări telurice, doar îngerii lor păzitori îi mai pot salva! Când ne gândim la artă religioasă, ne vin în minte imagini ale icoanelor, lucrări murale și picturi pe care doar în biserici sau în expoziții frumos îngrijite le regăsim. În cazul Andei Varlam nu este așa. Artista a reușit să aducă arta religioasă în stradă.

„În orașul meu natal, Bârlad, am realizat proiectul cu îngerașii păzitori. Cei șase îngerași pe care îi vedeți și acum în expoziție i-am lăsat patru zile și trei nopți în stradă. Nimeni nu i-a vandalizat. Mai mult, am făcut chiar un work-shop pentru public, unde cei care au fost prezenți și-au putut picta îngerul păzitor. Oamenii au fost încântați, a fost ceva unic și a reprezentat un experiment chiar și pentru mine. Am încercat să testez reacția oamenilor asupra artei religioase în stradă, iar rezultatul a fost unul minunat”, a spus artista Anda Varlam.

Ca sursă de inspirație a fost iconografia românească veche, din frescele de la Mănăstirea Sucevița și de la Voroneț. Îngerii păzitori au dimensiuni diverse, pot atinge uneori chiar doi metri, iar deseori sunt puși în antiteză cu forțe ale răului pe care, de obicei, le biruie.

„Tehnica de lucru este mixtă pentru o parte dintre ei, alții sunt realizați în acrilic, pe placaj. Culorile vii sunt inspirate din pictura veche și este o reacție ușoară împotriva noilor curente unde se păstrează totul mult mai monocrom și mai liniștit în cromatică”, a explicat tânăra Anda Varlam.

Anda Varlam nu aparține unui nou val artistic și nici nu știe dacă tema îngerilor este abordată și de alți colegi de breaslă. Tot ce știe, acum, la început de drum, este că îi place să picteze îngeri și este tot ceea ce dorește pentru moment să transmită publicului: optimism, frumusețe și culoare. În opinia Andei, lucrările sale trimit la copilărie. Încă nu se consideră un artist în adevăratul sens al cuvântului și spune cu modestie că trebuie să-și găsească propriul stil atât în arta religioasă pe care o practică, dar și în cea contemporană. Pe de altă parte, criticul de artă dr. Marius Tița, prezent la eveniment, crede că îngerașii de pe simeze reprezintă o interpretare foarte personală a artistei, care aduce câteva elemente puternice de originalitate.

„Avem îngerași, nu sunt îngeri în canonul sau clasicismul picturii neobizantine, ci sunt o interpretare pe marginea acestor elemente. Vizual, desigur, corespund, dar ei reprezintă o propunere (...), ei au și un mesaj civic fără îndoială, dacă ne gândim la aceste buline roșii, la modul cum artista s-a jucat cu ele raportându-le la opera sa”, a opinat criticul de artă dr. Marius Tița.

Curatorul expoziției este lector univ. dr. Mihai Dumitru.

„Anda a avut câțiva îngeri păzitori în școală care au îndrumat-o. A reușit să obțină o bursă Erasmus împreună cu un coleg al său, Mihai Dumitru Glodeanu. Ei au făcut o figură extraordinară. Am primit felicitări din străinătate pentru acești doi copii extrem de talentați”, a ținut să adauge profesorul și artistul Mihai Dumitru.

Expoziția „Îngerii păzitori” a artistei Anda Varlam, organizată cu sprijinul Asociației Filială Artă Plastică Religioasă și Restaurare a Uniunii Artiștilor Plastici din România și primită cu mare căldură de directorul general al Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”, Paulina Popoiu, poate fi vizitată până la data de 15 ianuarie 2017.