Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Terapie spirituală pentru bolnavii de la Socola şi Bârnova

Terapie spirituală pentru bolnavii de la Socola şi Bârnova

Un articol de: Ștefan Mărculeţ - 18 Septembrie 2007

▲ Pelerinajele la mănăstiri au devenit o nouă metodă de tratament a bolnavilor de la Spitalul Clinic de Psihiatrie „Socola“ din Iaşi ▲ Pe 11 septembrie a.c., a avut loc al treilea pelerinaj la mănăstirile nemţene, la care au participat o parte dintre bolnavii de la Socola şi Bârnova ▲ Evenimentul a fost organizat de conducerea spitalului, la propunerea preotului misionar Ştefan Dolgu, cu fonduri provenite din sponsorizări ▲

O parte dintre bolnavii internaţi în Spitalul Clinic de Psihiatrie „Socola“ din Iaşi au fost săptămâna trecută, pe 11 septembrie a.c., beneficiarii unei forme inedite de terapie, prin pelerinaj la mănăstirile nemţene. Noua metodă de „tratament spiritual“, aşa cum o numesc medicii, a fost introdusă cu succes de fostul director al spitalului, regretatul Florin Lunguleac, trecut la cele veşnice într-un accident de maşină în luna mai 2007.

La propunerea preotului misionar Ştefan Dolgu, un grup de bolnavi de la Socola şi Bârnova a mers la sfârşitul lunii martie şi în luna aprilie a.c. la mănăstirile Secu şi Văratic. Rezultatele pozitive au determinat actuala conducere a spitalului să repete această metodă nouă de tratament. Astfel, 24 de bolnavi psihic de la secţia exterioară de la Bârnova şi 20 de la Socola, însoţiţi de cadre medicale şi preotul Ştefan Dolgu, au revizitat frumoasele mănăstiri din zona Neamţului. Au mers în acest pelerinaj, alături de bolnavi, academicianul prof. dr. Constantin Romanescu, medicul psihiatru Eduard Marius Popescu, directorul administrativ Dan Iacob, directorul de îngrijiri medicale asist. princ. Mihaela Stanciu, asistentul-şef Marian Bujor, inginerul Zaharia Raul, referent Ionela Bodârlău şi asistentul medical Ovidiu Manolache. „M-am bucurat mult când am văzut că ideea noastră a avut succes. Dar cel mai mult m-am bucurat când am văzut deschiderea cadrelor medicale faţă de această metodă indedită de tratament, care dă roade mai mari decât cele clasice. Prezenţa acestor medici dovedeşte că preotul din spital poate ajuta foarte mult la tratarea acestor bolnavi, prin rugăciuni, slujbe şi astfel de pelerinaje“, ne-a declarat preotul Ştefan Dolgu.

Pelerinii au fost primiţi cu ospitalitate

Pelerinajul a fost organizat de conducerea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Socola“ din Iaşi, la propunerea preotului misionar Ştefan Dolgu şi cu aprobarea managerului general prof. dr. Călin Scripcariu, cu fonduri provenite din sponsorizări. Plecarea în pelerinaj a avut loc la ora 7.00, de la Bârnova. Grupul de pelerini de la Socola, format din 20 de bolnavi şi cadre medicale, s-a alăturat apoi celui de la Bârnova. „Am plecat spre Mănăstirea Neamţ, poate cea mai frumoasă mănăstire din zonă. Mai întâi am vizitat zimbrăria din apropiere, după care am ajuns, la ora 12.00, la mănăstire. Am fost primiţi foarte frumos. Am anunţat din timp venirea noastră şi am rugat pe părintele stareţ Benedict Sauciuc să ne ajute să îi facem pe aceşti oameni să se simtă cât mai bine. Părintele stareţ a fost încântat de ideea noastră şi uimit de cât de cuminţi au fost bolnavii. Ne-a oferit masa de prânz, iar ghidul de acolo ne-a prezentat mănăstirea, muzeul şi toate celelalte monumente. Suntem recunoscători părinţilor de la Mănăstirea Neamţ pentru că ne-au oferit masa şi ne-au primit cu atâta căldură. A fost foarte frumos, iar bolnavii au fost foarte cuminţi şi receptivi. Se văd rezultatele acestor pelerinaje“, ne-a mai spus părintele Dolgu. Pelerinajul a continuat la mănăstirile Agapia şi Văratic, după care s-a organizat un picnic într-o poiană din apropiere.

Iniţiativă inedită cu rezultate pozitive

Alături de cadrele medicale, care au însoţit bolnavii în pelerinajul la mănăstirile nemţene, a fost prezent şi academicianul prof. dr. Constantin Romanescu, o personalitate a lumii medicale ieşene. Acesta a vorbit cadrelor medicale în mai multe rânduri despre efectele pe care le au astfel de evenimente asupra psihicului bolnavilor de la Socola. „A fost o mare cinste să îl avem pe dl. Romanescu printre noi, pentru că ne-a împărtăşit din experienţele sale şi este în măsură să analizeze aceste acţiuni ale noastre. Domnia sa a subliniat faptul că bolnavii au fost foarte receptivi şi au demonstrat că sunt ataşaţi de Biserică. La fiecare mănăstire şi-au cumpărat iconiţe şi cruciuliţe pentru a păstra mereu amintirea acestui pelerinaj. Totodată şi-au arătat şi credinţa, după cum ne-a precizat dl. Romanescu. De asemenea, a ţinut să precizeze cât de importantă este prezenţa preotului printre bolnavi, apreciind această iniţiativă“, ne-a spus preotul Ştefan Dolgu.