Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Tinerii bulversează media

Tinerii bulversează media

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Data: 29 Martie 2011

Tinerii cu vârste între 15 şi 25 de ani fac dovada, în ceea ce priveşte media, unui spirit critic foarte viu. Ei utilizează din ce în ce mai mult internetul pentru a-şi crea propriul punct de vedere, relevă o anchetă sociologică realizată de Institutul Wei, în parteneriat cu "La Croix" şi "Phosphore", ale cărei rezultate le putem regăsi în articolul lui Christine Legrand din cotidianul francez "La Croix", din data de 16 martie.

Vremea când bunicii lor citeau un ziar unic care constituia adesea pentru ei singura sursă de informaţie şi în care aceştia mărturiseau o încredere absolută ("e scris în ziar", deci "e adevărat") pare pentru tinerii cu vârste între 15 şi 25 de ani complet depăşită. "Digital natives", cum mai sunt numiţi, întorc acum o nouă pagină a istoriei media, într-un mod mai radical decât bunicii lor.

Echipaţi cu o panoplie de instrumente tehnologice (calculator, smartphone...), aceştia sunt în permanenţă la curent cu actualitatea, ciugulesc informaţii de pe un site web sau pagină yahoo, aruncă o privire la televizorul deschis din capătul camerei, captează un flash de informaţii de la radio, revin pe internet ca să culeagă păreri, compară punctele de vedere şi multiplică resursele pentru a-şi crea propria opinie.

Tinerii au devenit "fiinţe mediatice". Când descriu o zi obişnuită din viaţa lor, se arată expuşi la un flux permanent de informaţii. "Dimineaţa, televizor sau radio pe televizor, ascult în acelaşi timp în care mă pregătesc. În metrou, ziarul gratuit sau smartphone-ul, la prânz iar smartphone, facebook sau ştiri. Şi când mă întorc seara, deschid două calculatoare, unul pentru studii, unul pentru mine, facebook, şi televizorul ca zgomot de fond. Trebuie să mă informez. Să mă ţin la curent, să mă distrez şi să-i informez şi pe ceilalţi, să ştiu ce se întâmplă în lumea din jurul nostru", spune unul dintre tinerii participanţi la sondaj (18-20 ani, mediu popular).

Televiziunea continuă să ocupe un loc central

Apariţia smartphone-ului a schimbat complet datele. "Putem să ne conectăm în permanenţă, să punem alarme, să urmărim, să comparăm... De când îl am, le tot trimit prietenilor mei tot felul de informaţii." Sondajul confirmă: 73% dintre tinerii participanţi la studiu se regăsesc în următoarea afirmaţie: "Informaţia e ca un val permanent în care trăiesc".

Raportul lor cu televiziunea este cu toate acestea semnificativ. În acest flux care devine din ce în ce mai încurcat (ascultăm radio la televizor, citim ziare pe telefon), televiziunea ocupă un loc central. Ea constituie pentru tineri, în opinia lui Alain Mergier, directorul Institutului Wei, "o referinţă extrem de puternică", "reperul comun de care se vor putea distinge pentru a construi un alt raport cu media şi informaţia". "Nu trebuie să avem încredere în lucrurile pe care le priveşte toată lumea, nu trebuie să ne lăsăm duşi de mase. Dar trebuie să ştim în acelaşi timp şi la ce s-ar putea gândi lumea, de aceea privesc la televizor, chiar dacă lucrul acesta mă enervează" (21-25 ani, clasă medie).

Tinerii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre internet, care devine "polul dinamic pornind de la care tinerii îşi creează un alt raport faţă de media", subliniază Alain Mergier. Cu toate acestea, ei nu consideră informaţiile pe care le găsesc acolo mai obiective, nici mai fiabile, dar apreciază multiplicitatea. Datorită web-ului, aceştia pot într-adevăr să revină la "surse", la informaţii "brute" - sau ceea ce consideră ei ca fiind astfel -, să găsească mai multe versiuni ale aceluiaşi fapt, alte păreri, pentru a-şi forma o părere proprie.

Presa print rămâne marea absentă

Tinerii se sprijină pe părerea experţilor, dar şi pe cea a celor de-o vârstă cu ei, se încred uneori mai mult în comentariile de pe forumuri decât în cele ale specialiştilor. "Raportul lor faţă de criticii de cinema este cu adevărat revelator", observă Alain Mergier. "Mai întâi se interesează de părerea spectatorilor şi apoi merg să vadă filmul, chiar dacă criticile sunt negative, pentru a putea spune apoi: "Criticul s-a înşelat.""

În acest peisaj, presa imprimată pe hârtie rămâne marea absentă. "Ea nu apare nici măcar în plan secund", constată Alain Mergier. Unii studenţi spun: "Ar trebui să citesc mai mult", pentru a se pregăti pentru un examen. Dar cei mai mulţi se mulţumesc să acceseze pe internet numai prima pagină a ziarelor, să arunce o privire pe titlurile din magazinele de ziare sau să răsfoiască un ziar gratuit când merg pe jos.