TOB adună expozanţi şi vizitatori din toată Europa

Târgul Internaţional de Veşminte, Icoane, Cărţi şi Obiecte Bisericeşti (TOB) a ajuns la a treia ediţie, anul acesta fiind organizat la Bucureşti. Deschiderea oficială a avut loc ieri, la Romexpo, în pavilioanele 26-28, cu o slujbă de Te Deum, şi se va închide mâine, la orele 18:00. Participă reprezentanţi ai atelierelor de veşminte preoţeşti, iconari şi mozaicari, fabricanţi de clopote şi candelabre, sculptori de catapetesme, străni şi scaune arhiereşti, constructori de biserici, producători de maşini de brodat şi cusut, dar şi editori de carte şi revistă creştină. Expozanţii sunt din România, Grecia, Austria, Germania, Ucraina şi Serbia. Expun 63 de expozanţi, pe o suprafaţă de 1.300 de metri pătraţi. Programul de vizitare este între orele 10:00-18:00. Preţul de intrare: 3 RON.

Odată intrat pe uşa TOB-ului, parcă intri în altă lume. Nu mai auzi gălăgia străzii, ci glasurile unor protopsalţi care îţi dau impresia că eşti într-o biserică. Acest sentiment este întărit şi de sunetul clopotelor, care se aude din când în când. Peste tot numai icoane, cruciuliţe, veşminte şi alte obicte specific bisericeşti. Unele persoane păreau că pierd noţiunea timpului, fermecaţi de cântările bisericeşti care inundă spaţiul de la Romexpo şi imaginile cu părinţii duhovniceşti, rulate la mini-cinematograful târgului.

„TOB-ul a intrat în tradiţia manifestărilor de cultură“

Deschiderea oficială a târgului a avut loc ieri, la ora 11:00, cu o slujbă de Te Deum, oficiată de pr. Florin Şerbănescu, consilier patriarhal la Sectorul Cultural al Patriarhiei Române, care a apreciat în scurtul cuvânt de învăţătură că „TOB-ul a intrat în tradiţia manifestărilor de cultură şi de artă din ţara noastră“.

Un vizitator special a fost Preasfinţitul Vicenţiu Ploieşteanu, Episcop-Vicar Patriarhal, care s-a declarat impresionat de „preocuparea pe care credincioşii şi clericii noştri o au pentru frumuseţea casei lui Dumnezeu şi frumuseţea veşmintelor“, continuând prin a spune că „este şi aceasta o mărturie a credinţei, a luptei pentru viaţa spirituală, pentru că ne ocupăm atât de mult de trup, de cele mai multe ori neglijând sufletul“.

„Preoţii pot alege locul unde să pună broderia“

Mănăstirea „Sfânta Cruce din oraşul Oradea a venit la TOB cu veşminte arhiereşti, preoţeşti şi diaconeşti lucrate de măicuţe. Maica Isidora, una dintre croitorese, ne-a prezentat produsele cu care a venit la târg: „Lucrăm veşminte din tot felul de materiale, din ţară, dar şi din afară. Din ţară avem materiale făcute la Târgu Mureş, Sighişoara, care sunt foarte rezistente, dar avem şi din Grecia, pe care punem broderia noastră. Toate modelele sunt făcute la noi, una dintre maicile noastre creează modelele pe calculator şi putem pune toate motivele bisericeşti existente. Vin preoţi de peste tot din ţară şi fac comandă la noi.“ Un veşmânt costă de la 550 RON, cele simple, iar cele brodate începând de la 750 RON şi se poate ajunge chiar la 3.000 RON. „La noi, preotul poate să îşi aleagă exact locul, unde vrea să poziţioneze broderia pe care o doreşte“, a mai adăugat maica Isidora.

Editura Institutului Biblic aşteaptă sugestii la www.editurapatriarhiei.ro

Pr. Antoniu Ciocoiu, responsabil cu distribuţia la Editura Institutului Biblic, este de părere că TOB „constituie un prilej de întâlnire, nu numai pentru a cumpăra o carte, ci şi pentru a primi şi sugestii, pe care noi să le dăm mai departe şefilor. Sunt profesori de teologie sau mireni care fac propuneri pentru noi tipărituri sau traduceri.“

Printre cărţile prezentate de Editura Institutului Biblic şi Editura „Basilica“ ale Patriarhiei Române, se numără: „Foame şi sete după Dumnezeu. Înţelesul şi folosul postului“ şi „Făclii de înviere - înţelesuri ale Sfintelor Paşti“, semnate de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Sfânta Scriptură, volumul I din noua colecţie Filocalia etc.

„Aşteptăm opiniile şi părerile cititorilor pe site-ul nostru, www.editurapatriarhiei.ro. Contează foarte mult că într-o astfel de expoziţie vin credincioşi, studenţi teologi şi preoţi care găsesc ceea ce căutau de foarte mult timp, lucrări de calitate, manuale, dicţionare şi Biblia“, a mai adăugat pr. Antoniu Ciocoiu.

Mozaic de 5.000 de euro pe metrul pătrat

Un stand impresionant, cu lucrări deosebite în mozaic, este cel al firmei Art Georgies, care, potrivit lui Sergiu Cojocar, director marketing, „a devenit un brand naţional, care a adus icoana la o nouă dimensiune, prin brevetele noastre de invenţie, icoanele în sticlă fuzionată şi sticlă topită“.

Sticla fuzionată este formată din mai multe straturi suprapuse în cuptor, unde pigmenţii de culoare fuzionează cu moleculele de sticlă, „devenind o icoană care nu îşi va pierde niciodată strălucirea şi nici culorile. Tehnica mozaicului Georgies prin fuziune cu fond din aur, care încadrează icoana din sticlă, devine o minunăţie“, a mai declarat Sergiu Cojocar.

Preţul unui metru pătrat de mozaic începe de la 1.000 € şi poate ajunge la 4.000-5.000 €, în funcţie de tehnica folosită. În cadrul Art Georgies lucrează peste 300 de artişti plastici şi desenatori, inclusiv mozaicari. „La noi, totul este nou, avem inovaţie şi unicitate, nici o lucrare nu este duplicat“, a adăugat Sergiu Cojocar.

Atelierele Patriarhiei produc toate obiectele necesare cultului ortodox

Atelierele Patriarhiei Române constituie reprezentantul de marcă în fabricarea obiectelor de cult bisericeşti. Au venit la târg cu toată gama de produse pentru cult. „Obiecte din metal comun, care pot fi aurite şi nichelate, icoane pictate, dar şi cizelate din argint cu coroniţă din aur. Sculptăm jilţuri, catapetesme, iconostase, adică întregul mobilier bisericesc. Facem şi coperţi pentru Sfânta Evanghelie, aurite şi din argint, cu plăcuţe lucrate manual, care ajung în jur de 2.500-3.300 RON. Facem veşminte diaconeşti şi preoţeşti, mantii, reverende, veste, într-un cuvânt toată gama de obiecte necesare cultului ortodox“, ne-a spus doamna Liliana Prelipcean.

Cel mai mare clopot, de 21 de tone

La TOB sunt prezente şi câteva turnătorii de clopote, una dintre ele fiind cea din Satu Mare - Blotor&L Construct. Clopotele sunt fabricate în colaborare cu cea mai mare turnătorie din lume, Pyatkov din Rusia, după model şi reţetă rusească, dar turnate în România. „Acestea au multe diferenţe faţă de celelalte, pornind de la ornamente şi până la sunet. Colaborăm şi cu cea mai veche turnătorie din lume, Rinker din Germania“, ne-a detaliat domnul Blotor Gabriel.

Clopotele sunt făcute din aliaj de cupru, staniu şi cupru fosforos. Kilogramul de clopot costă între 65 RON şi 75 RON. Cu toate acestea, cererea este mare, ajungându-se la 7 clopote turnate săptămânal, după cum ne-au spus reprezentanţii firmei sătmărene.

Firma Blotor face şi ceasuri pentru turnuri de biserică, sisteme cu mai multe clopote, care interpretează orice melodie programată. Pot pune la dispoziţia clienţilor şi un sistem de motoare liniare, cu ajutorul cărora se poate trage clopotul doar cu ajutorul unei telecomande.

Vedeta standului Blotor&L Construct e un clopot imens, de 21 tone.

Festivalul Naţional de Literatură Religioasă Tânără

Odată cu târgul, organizatorilor le-a venit ideea să facă şi un concurs de literatură religioasă pentru copii, cu tema „Cum L-aţi cunoscut pe Dumnezeu?“, pe care l-au denumit „Festivalul Naţional de Literatură Religioasă Tânără“. Bogdan Ulea speră ca acest eveniment „să folosească, în principal, Bisericii Ortodoxe, prin faptul că vrem să dăm un răspuns celor care au luptat împotriva religiei în şcoli. Ne-am propus să stimulăm copiii, să îşi dorească religia în şcoală, să citească mai mult“.

Au fost trei categorii de vârstă participante la concurs: 7-10 ani, 11-14 ani şi 15-18 ani. La fiecare categorie au fost trei secţii: poezie, proză şi eseu. Cei mai buni din cadrul unei categorii, au primit câte un premiu substanţial în lei şi în obiecte bisericeşti, şi mai sunt două premii speciale, pentru creaţii extraordinare, câte un pelerinaj la o mănăstire.

„Lucrările sunt peste aşteptări“

Din juriu au făcut parte: Leon Magdan, director al Editurii Mateiaş, Mona Şerbănescu, directorul Fundaţiei Preasfânta Fecioară Maria, Răzvan Bucuroiu, directorul revistei „Lumea Credinţei“, pr. dr. Constantin Necula, profesor al Facultăţii de Teologie din Sibiu, Vasile Timiş, inspector general pentru Religie în cadrul Ministerului Educaţiei, şi Cercetării şi Andrei Epure, PR manager al TOB.

Mona Şerbănescu, unul dintre membrii juriului, ne-a declarat: „Este minunat că scriu, şi trebuie încurajaţi. Am remarcat două lucrări în proză, din grupa copiilor mai mari, şi un eseu din grupa a doua. Profesorii care îndrumă tinerele condeie trebuie să fie mai atenţi la felul în care limba română este vehiculată de aceşti copii“. Iar Leon Magdan, alt membru al juriului, a fost încântat de această iniţiativă: „am răspuns invitaţiei şi am fost şi onorat şi bucuros să fac parte din juriu. Totdeauna lucrările unui asemenea concurs sunt peste aşteptări, şi găseşti şi câţiva copii care excelează. Faptul că răspund mulţi copii, şi că se gândesc la asemenea lucruri, simt frumos, încearcă să se exprime frumos spune foarte mult. S-a adunat un volum mare de lucrări, multe dintre ele de bună calitate.“

Lucrările au fost trimise organizatorilor de către profesorii de religie, iar juriul le-a ales pe cele mai bune. În catalogul expoziţiei au fost publicate creaţiile cele mai reuşite. Câştigătorii au fost anunţaţi şi sunt aşteptaţi azi, în a doua zi a TOB-ului, la festivitatea de premiere.

Bucătăria târgului

Târgul Internaţional de Veşminte, Icoane, Cărţi şi Obiecte Bisericeşti (TOB) este organizat de MEDIA SCAI, o agenţie de relaţii publice, publicitate şi management cultural, care, împreună cu firma ATOU din Grecia, formează un consorţiu. Echipa MEDIA SCAI este formată din tineri specialişti în comunicare şi are ca scop promovarea şi susţinerea valorilor creştine.

MEDIA SCAI organizează târguri de specialitate şi evenimente, se ocupă şi de relaţii publice (PR) pentru mediul bisericesc, cum ar fi broşuri, CD-uri, fotografii, pliante, reclame, cărţi de vizită.

Mai multe detalii despre firma organizatoare am aflat de la Bogdan Ulea, project manager în cadrul MEDIA SCAI: „Suntem o agenţie care se ocupă cu relaţii publice pentru organizaţii, dar facem şi publicitate, campanii electorale, lansări de produse. Pentru că, unii dintre noi suntem absolvenţi ai Facultăţii de Teologie, am hotărât să facem ceva legat şi de viaţa Bisericii“. Firma există de 6 ani pe piaţă, cifra de afaceri pe anul trecut fiind de 200.000 €, neavând activităţi în afara ţării, ci doar în ţară.

Ideea a pornit de pe băncile facultăţii

Totul a pornit de pe băncile facultăţii. Pe când era student la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, a făcut mai multe proiecte, şi „totdeauna când alegi un proiect te gândeşti, în primul rând, să nu fie greu de făcut şi, în al doilea rând, să fie viabil, să meargă pe piaţă, să faci ceva care să funcţioneze. Prima dată îi vezi pe alţii cum lucrează, şi apoi încerci şi tu să aplici metode asemănătoare“, a mai spus Bogdan Ulea.

Împreună cu Andrei Epure, PR manager, şi el absolvent al Facultăţii de Teologie dar şi de Relaţii Publice, au hotărât să facă şi ceva în care să includă Teologia. S-au gândit la o expoziţie, dar apoi le-a venit ideea de a face un târg de obiecte bisericeşti. „Nu exista aşa ceva la noi, şi cu un târg putem ajuta piaţa, să apară o concurenţă corectă, din care să poată câştiga ambele părţi, şi expozanţii şi cumpărătorii“, a mai adăugat Andrei Epure.

„Noi ne situăm între greci şi ucraineni“

Curioşi să vadă cum fac şi celelalte ţări ortodoxe un asemenea târg, au mers în Grecia şi în Ucraina. „În Grecia se organizează, de către firma ATOU, târgul «Orthodoxia», anul acesta ajungând la a zecea ediţie. Expoziţia lor este ca a noastră, numai că acolo e adresată doar preoţilor şi celor care au magazine bisericeşti, credincioşii neavând acces“. Şi continuă Bogdan Ulea: „Am fost şi în Ucraina, acolo expoziţiile sunt în latura opusă. Se fac multe şi sunt dedicate în special credincioşilor, în genul marilor hramuri de la noi, Sfântul Dimitrie, Sfânta Parascheva. La aceste expoziţii vin şi ONG-urile bisericeşti. Printre ei sunt şi cei care luptă împotriva avortului sau a anticoncepţionalelor, le explică oamenilor toate efectele negative cu diferite imagini şi rapoarte medicale, ceea ce, cred, este foarte interesant“.

În Ucraina sunt preoţi care vin cu sfinte moaşte, la care se închină cu evlavie toţi credincioşii. Cei darnici lasă chiar şi donaţii sau acatiste. Această idee au pus-o în aplicare la a doua ediţie a TOB, de la Iaşi, de anul trecut, când a venit un preot din Ucraina, cu moaşte ale Sfintei Maria Magdalena, Sfântului Inochentie, Arhiepiscop de Herson, şi ale Sfântului Gavriil al Athosului.

„În ceea ce priveşte specificul târgului, noi ne situăm undeva la mijloc, între ucraineni şi greci“, spune cu satisfacţie Bogdan Ulea, project manager al TOB.

„Vrem să dăm târgului şi un rol cultural“

„În afară de partea comercială, vrem să dăm târgului şi un rol cultural. Nu este doar un loc de unde cumpărăm, şi apoi, gata, am plecat acasă. De aceea, am creat şi un ambient plăcut, demn de un târg de obiecte bisericeşti. Astfel, în cadrul expoziţiei, am interzis fumatul, am pus muzică bisericească pe fundal, am creat un spaţiu, gen cafeneaua cu cărţi, unde se poate citi şi bea un ceai. Am făcut într-un colţ şi un mini-cinema, unde punem înregistrări ale cuvântărilor unor părinţi duhovniceşti. Anul trecut a fost o doamnă care a venit în fiecare zi, şi stătea de la deschidere până seara şi se uita la imagini şi asculta cuvântările“, ne-a mai spus din detaliile organizatorice domnul Ulea.

Ediţia de anul acesta îl readuce pe profesorul dr. Sergiu Stan, care va susţine sâmbătă, la ora 11:00, o conferinţă cu tema „Accesarea şi managementul fondurilor UE pentru parohii şi mănăstiri“.

Cine sunt vizitatorii

Potrivit lui Andrei Epure, sunt două categorii de oameni interesaţi de TOB. Prima categorie sunt preoţii, în special cei care vor să construiască biserici sau vor să cumpere ceva pentru biserică. „Aici pot veni să vadă mai multe oferte şi să dea comandă direct de la târg“, spune acesta. A doua categorie sunt credincioşii, care vor să doneze unor biserici lucruri cumpărate de la târg şi cei care vor să cumpere pentru ei.

Rolul târgului este şi acela de a întări concurenţa, „vede ce oferte are vecinul, cum ambalează, ce preţuri are şi se face un schimb de informaţii, care foloseşte tuturor, şi aşa apar produse din ce în ce mai bune pe piaţă“ susţine Andrei Epure.

„Ne aşteptăm la un număr de 7-8.000 de vizitatori“

„La prima ediţie a târgului au participat atelierele Patriarhiei. Apoi am vorbit cu Preafericirea Sa, Părintele Patriarh Daniel, pe când era Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei, şi i-am explicat că ce am făcut la Bucureşti, vrem să facem şi la Iaşi. I-a plăcut ideea şi am făcut şi acolo un târg, în toamna anului trecut“, îşi aminteşte Bogdan Ulea.

La Iaşi au venit în jur de 4.000 de vizitatori, dintre care 3.000 au fost preoţi. „Anul acesta am colaborat foarte bine cu Patriarhia Română, şi estimăm ca să avem în jur de 7-8.000 de vizitatori. La prima ediţie s-a vândut în valoare de peste 1 milion de euro cu tot cu comenzi, iar la a doua ediţie jumătate de milion“, încheie Andrei Epure.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!