Ziarul Lumina Societate Sănătate Tratament cu bacterii împotriva durerii

Tratament cu bacterii împotriva durerii

Un articol de: Ostin Mungiu - 03 Iulie 2007

Aparent paradoxal, unele bacterii au capacitatea de a alina anumite dureri. O echipă de cercetători de la Universitatea din Lille a realizat un studiu în care s-a administrat Lactobacillus acidophilus, unul dintre microorganismele care trăiesc în mod natural în flora intestinală umană şi care se găsesc, de asemenea, şi în preparate lactate de tipul iaurtului, unor pacienţi cu dureri intestinale. Folosit ca supliment nutritiv, şi-a dovedit efectul antalgic neaşteptat în aceste tipuri de durere.

Dacă este să dăm crezare total acestor cercetări publicate în revista „Nature medicine“, preparatul ar avea o eficacitate echivalentă cu cea a morfinei, dacă este administrat zilnic pe cale orală. Principiile active din acestă cultură microbiană ar acţiona asupra a două tipuri de receptori antidurere şi anume receptorii opioizi şi cei canabinoizi prezenţi în pereţii intestinului gros. În felul acesta s-a reuşit scăderea durerilor în cazul colonului „iritabil“, o afecţiune dureroasă destul de răspândită. În momentul de faţă, sunt în curs cercetările pentru verificarea acestei indicaţii terapeutice şi în SUA. De altfel, unii cercetători consideră că în faţa unor dureri mai serioase ar trebui asociată administrarea de Lactobacillus acidophilus cu morfină, pentru a micşora efectele secundare ale morfinei.

Atunci când se consumă produse lactate fermentate, se formează în urma acţiunii bacteriilor lactice unele molecule proteice, numite exorfine cu proprietăţi asemănătoare morfinei, aceasta fiind explicaţia efectelor observate.

Cercetări recente au arătat că şi alte varietăţi de lactobacili au capacitatea de a produce molecule cu proprietăţi analgezice.