Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica „Un perdaf fără usturime“

„Un perdaf fără usturime“

Un articol de: Oana Rusu - 26 Aprilie 2009

Marea şi mica publicitate au fost prezente în paginile ziarelor din România încă de la apariţia acestora, pe vremea Principatelor Române. Unele reclame încercau să convingă prin aspect, în timp ce altele făceau apel la persuasiune sau la „argumente ştiinţifice“. De asemenea, potenţialii clienţii erau atraşi prin mari reduceri de preţuri sau prin personaje celebre din cinema care apăreau în reclamele la diferite produse fără ştirea lor.

Chiar de la 1859, printre paginile în care se vorbea de Unirea Principatelor se strecura şi câte o reclamă la o serie de produse sau servicii. O astfel de pagină apărea şi în „Curierul Principatelor Unite“ de la 1959, în care textele erau scrise cu caractere chirilice amestecate cu cele latine.

Cu toate acestea, reclama la tipografia Romanow & C avea caratere latine şi prezenta performanţele tipografiei, care poate oferi tipărituri cu „diferite litere: afară de române şi latine se mai află întrâo cantitate abundentă litere Germane, Elline, Slavone, Cyrilice etc. etc. etc“. De asemenea, tipografia mai avea „Littere: Diamant, Perla, Garamond, Cicero, Mittel“ şi altele. Cei care apelau la această tipografie puteau beneficia de ornamente, broderii litografice. „Se recomandă Onorabililor D-ni ce voescu a imprima Opere, în volume mari şi micii, foi volante, pentru diverse anunciuri în limba Română, Françesă, Greacă, Italiană, Germană, Latină şi Slavonă veche şi modernă cu preţurile cele mai moderate, exactitatea cerută şi vigilanta lucrare a Machineloru.“

„Femeile sunt oarbe“

Reclamele au început să apară sub forma unor casete, mai mult sau mai puţin elaborate, sau sub forma unor mărturii sau povestiri.

„Femeile sunt oarbe“ susţine o reclamă din ziarul „Adevărul“ din 1931, în care se arată că „multe femei nu observă relele urmări ale fardurilor, cremelor şi pudrelor. Ele cred că ascund astfel un ten defectuos. Singurul ten care este frumos este numai acela care este natural. Pentru a combate asprimea pielei, precum şi coşurile, petele, iritaţia, ori alte defecte ale obrazului, aplicaţi puţină Pomadă Cadum. Întrebuinţând acest procedeu simplu, pielea îşi va recăpăta sănătatea sa, şi drept urmare, şi frumuseţea sa naturală. Nu încercaţi să ascundeţi defectele obrazului în dosul unei măşti, suprimaţi cusururile prin utilizarea Pomadei Cadum. Aceasta opreşte la moment mâncărimile, are în mod special o acţiune calmantă şi cicatrizantă peste tot unde există o iritaţie ori vreo inflamaţie a pielei. Are rezultate foarte bune în eczemă, coşuri, erupţii, pecinegine, taeturi, înţepături de insecte“.

Reclamele „bărbăteşti“

Deşi mare parte dintre reclame se adresează doamnelor, cu diverse produse de cosmetică, îmbrăcăminte, cu produse de slăbit sau farmaceutice, domnii sunt şi ei asaltaţi de propuneri din partea marilor firme care ajungeau de peste mări şi ţări prin aceste locuri, în căutare de clienţi.

„Adevărul“ din 1931 făcea reclamă la „Colgateâs“, care oferă săpun de ras sau cremă de ras: „Spuma fin emulsionată permite un ras mai sever, un perdaf fără usturime. Experienţa a milioane de bărbaţi o dovedeşte zilnic. În momentul în care vă săpuniţi cu Colgate, două operaţiuni au loc: 1. Săpunul din spumă dizolvă pojghiţa de grăsime care acoperă fiecare fir de păr. 2. Bilioane de băşicuţe încărcate cu părticele de săpun fin emulsionat înmoaie fiecare firicel de păr până în adâncimile rădăcinii. Imediat barba devine umedă şi maleabilă, fără rezistenţă, gata de a cădea pradă briciului chiar mânuit de o mână puţin expertă“.

„Pretindeţi produsul original! Controlaţi marca de garanţie!“

În afară de produse cosmetice ale căror reclame invadaseră paginile ziarelor, alte reclame anunţau cumpărătorilor posibilitatea unică de a cumpăra cele mai bune sau cele mai ieftine produse de îmbrăcăminte, de încălţăminte, stofe şi mătăsuri, coloniale, haine de blană.

Nu lipseau reclamele la băuturile alcoolice, care atestau că produsele sunt naturale: „Faptul că: însăşi Asociaţiunea chimiştilor sub preşedinţia d-lui Prof. Dr. Ştefan Minovici cu ocazia banchetului anual servit de Restaurantul Enescu a dat preferinţă şampaniei MOTT, dovedeşte cu prisosinţă că acest produs este natural şi superior“.

Iar „numele Cinzano este cea mai bună garanţie că este o băutură sănătoasă din vin natural“, după cum arată ziarul.

Producătorii atrăgeau atenţia publicului că produsele lor, fiind probabil extrem de bune, au fost copiate, contrafăcute: „Feriţi-vă de unii vulpoi“ este o reclamă la un produs farmaceutic, reclama sfătuind cumpărătorii să se ferească de vulpoii care „vă oferă un produs imitat atunci când cereţi adevărata Magnesia S. Pellegrino. Pretindeţi produsul original! Controlaţi marca de garanţie!“, aşa cum se arată în ziarul „Universul“ din 1931.