Theologica
Utrenia

Utrenia

Utrenia este una dintre cele şapte laude de peste zi care, de obicei, se oficiază dimineața devreme, înaintea Sfintei Liturghii. Cuvântul Utrenie este de origine slavonă (de la Utro - dimineaţă).
Utrenia este slujba prin care se aduce mulţu­mire lui Dumnezeu pentru odihna din timpul nopţii şi cerem ajutorul pentru ziua care începe. Această slujbă ne duce cu gândul la pătimirile îndurate de Mântuitorul de la miezul nopţii până la ziuă, adică aducerea Lui de la Ana la Caiafa, de scuipările, lovirile şi batjocurile suportate de El, după cum arată părintele profesor Ene Branişte. Utrenia ne aduce aminte de cele două mari evenimente: Naşterea şi Învierea Domnului.

În slujba Utreniei se împletesc elemente ale Vechiului şi ale Noului Testament. Spre exemplu, Psalmii profetici despre venirea Domnului sunt urmaţi de cânta­rea Dumnezeu este Domnul, care vesteşte venirea Mântuitorului în lume.

Formula „Slava Sfintei…” constituie binecuvântarea pentru începutul propriu-zis al Utreniei. Ea are caracter trinitar şi afirmă cinstirea lui Dumnezeu Cel în Treime lăudat.

Cântarea Dumnezeu este Dom­nul, care se cântă de patru ori, este o trâmbiţare a veștii venirii Domnului în cele patru laturi ale lumii.

Citirea Sfintei Evanghelii este partea principală a slujbei Utreniei. Duminica se citește una din cele 11 Evanghelii ale Învierii pentru că duminică este ziua închi­nată Învierii. Citirea Evangheliei se face din partea de miazănoapte a Sfintei Mese, preotul închipuind acum pe îngerul care a vestit femeilor mironosiţe Învierea. La sărbătorile din cursul săptămânii, Evanghelia este citită dintre uşile împărăteşti (ca la Liturghie) deoa­rece atunci preotul îl reprezintă pe Mântuitorul vorbind în faţa mulţimilor în timpul activităţii Sale mesianice.

Scoaterea Sfintei Evanghelii în mijlocul Bisericii la Utrenia de duminică închipuie arătarea Domnului după Învierea Sa şi vesti­rea Învierii la toată lumea. De aceea se cântă acum: „Veniți toți credincioşii să ne închinăm Sfintei Învierii lui Hristos…”. Psalmul 50 este folosit încă din vechime în rânduiala Utreniei. El exprimă sentimentele de umilinţă şi smerenie cu care credincioşii Îl întâmpină pe Hristos.

Doxologia sau Slavoslovia sau Imnul îngeresc (deoarece primul ei verset - „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu…” - este imnul cântat de îngeri la Naşterea Domnului) are caracter trinitar şi este alcătuit în cinstea Sfintei Treimi.

Utrenia prin toată structura ei liturgică este o slujbă care ne pre­găteşte pentru Sfânta Litur­ghie.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!