Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Liturgice: Postul Adormirii Maicii Domnului

Liturgice: Postul Adormirii Maicii Domnului

Un articol de: Pr. Răzvan George Topală - 31 Iulie 2011

Începând cu data de 1 august, Biserica a rânduit începutul unei noi etape de pregătire duhovnicească prin perspectiva unui post de vară, post aşezat spre cinstirea Născătoarei de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria.

Mai precis, după cum vedem şi în denumirea sa, "Postul Adormirii Maicii Domnului" pregăteşte praznicul închinat Fecioarei Maria la adormirea sau mutarea sa din lumea aceasta.

Momentul adormirii Fecioarei Maria nu este consemnat în Sfânta Scriptură, dar mărturia lăsată de Dionisie Areopagitul lămureşte faptul că Fecioarei Maria i-a fost descoperit momentul morţii - adormirii sale, iar Apostolii care erau în diferite ţări spre a împlini misiunea de propovăduire au fost aduşi pe nori la sicriul Maicii şi, desigur, au săvârşit rugăciuni şi cântări până în momentul îngropării ei în satul Ghetsimani.

Astfel, pe lângă faptul că Biserica a stabilit data prăznuirii Adormirii Maicii Domnului la 15 august, a mai hotărât ca acest eveniment din viaţa religioasă să fie precedat de post.

Postul acesta are în vedere urmarea virtuţilor Născătoarei de Dumnezeu, care şi-a petrecut viaţa în post şi rugăciune şi, desigur, se cuvine ca şi noi să ne pregătim cu înfrânare şi exerciţiu duhovnicesc.

Încă din primele secole, postul acesta nu se ţinea peste tot în acelaşi timp şi în acelaşi fel. Creştinii din Antiohia posteau doar o singură zi, la praznicul Schimbării la Faţă a Domnului. În partea Constantinopolului se postea doar patru zile; doar creştinii din Ierusalim posteau opt zile. Această situaţie a făcut ca Biserica să ia atitudine asupra stabilităţii acestui post.

Astfel, în anul 1166, la Constantinopol a avut loc întrunirea unui sinod prezidat de patriarhul locului respectiv, Luca Chrisoberg, unde s-a hotărât: "Postul acesta să înceapă în ziua de 1 august şi să se termine în dimineaţa zilei de 15 august, când începem sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului".

Chiar dacă are o durată de două săptămâni, după Tipicul şi normele bisericeşti, postul acesta se ţine astfel: "Luni, miercuri şi vineri ajunăm până la ora 9:00 (ora 15:00 după-amiază), când mâncăm mâncare uscată. Marţi şi joi mâncăm hrană fiartă fără untdelemn. Sâmbătă şi duminică, hrană fiartă dreasă cu untdelemn şi bem vin. În ziua de 6 august, la Schimbarea la Faţă a Domnului, mâncăm peşte de două ori pe zi şi bem vin, în orice zi s-ar întâmpla această sărbătoare".

Iată, aşadar, că Postul Adormirii Maicii Domnului are rădăcini încă din primele secole creştine; iar numărul mare al bisericilor ridicate în cinstea acestui eveniment religios presupune comuniune în exerciţiul şi folosul duhovnicesc prin cadrul acestui post.