Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în Biserică: Ce înseamnă botez valid?

Sfaturi practice în Biserică: Ce înseamnă botez valid?

Un articol de: Pr. Răzvan George Topală - 21 Feb 2011

"De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu" (In. 3, 5). Botezul este întâi de toate o lucrare pe care o face Dumnezeu asupra fiinţei umane prin Duhul Sfânt pogorât în apa sfinţită. Taina aceasta se face în numele Sfintei Treimi şi, indiferent de modul în care ea este săvârşită, punctul principal este acela de pomenire şi săvârşire în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.

Chiar dacă protestanţii, metodiştii şi romano-catolicii săvârşesc botezul prin stropire sau printr-o singură afundare ori prin turnarea apei, botezul este valid; deci este acceptat de Biserica Ortodoxă.

Totuşi, regula unui botez corect este aceea de a cufunda în apă, de trei ori, candidatul sau persoana ce va primi botezul cu invocarea Sfintei Treimi (Canonul 50 Apostolic).

Cu ocazia diferitelor întâmplări, cazuri de urgenţă (când un prunc se naşte cu probleme de sănătate şi viaţa îi este în pericol), unde pruncul sau persoana nebotezată este grabnic botezată în numele Sfintei Treimi de un creştin, atunci, acest botez este absolut valid; iar dacă noul botezat va trăi, se va însănătoşi, atunci va trebui continuat şi completat botezul de către preot.

Deci, la nevoie, botezul săvârşit de un creştin laic, bărbat sau femeie, este valid, corect, acceptat; doar că trebuie botezat în numele Sfintei Treimi.

Botezul săvârşit la necesitate de către creştin, monahul simplu sau diacon este corect, după cum afirmă Sfântul Nichifor Mărturisitorul († 818), arătând lucrul acesta în diferite canoane ca îndreptare pentru viaţa creştină (Canoanele: 38, 44, 45).

Aceasta este îngăduiala Bisericii numai în Taina Sfântului Botez, ca nu cumva cineva să piardă lumina prin baia naşterii înnoirii.

Au existat cazuri în care nu s-a ştiut faptul dacă o persoană a fost sau nu botezată. Ce se întâmplă în cazul acesta? Biserica Ortodoxă, ca şi cea Romano-Catolică şi Anglicană, a rânduit iarăşi o îngăduială, ca botezul să se săvârşească cu o formulă condiţională, şi anume: "Dacă nu este botezat".

Nu se mai botează, căci au botez valid, cei care trec la ortodoxie şi care provin din rândul romano-catolicilor, luteranilor, calvinilor, armenilor şi răscatolicilor.

Ereticii vor trece la ortodoxie doar prin botez cu afundare de trei ori în numele Sfintei Treimi.

Orice botez valid nu se mai repetă, căci el se face în închipuirea morţii Domnului, Celui Care a murit şi a înviat o singură dată.

Aşadar, e bine să cunoaştem ce înseamnă botezul valid şi care sunt valenţele sale.