Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în biserică: Putem săvârşi Botezul mai multor prunci în aceeaşi cristelniţă?

Sfaturi practice în biserică: Putem săvârşi Botezul mai multor prunci în aceeaşi cristelniţă?

Un articol de: Pr. Răzvan George Topală - 29 Mai 2010

Există obiceiul, în special, în marile oraşe unde se impune un program liturgic destul de bogat, să se oficieze slujba Tainei Sfântului Botez mai multor prunci deodată.

De multe ori preoţii primesc solicitări de tot felul, dintre care amintim: "pruncul meu să fie botezat primul"; "să fie botezat separat"; "fetiţa mea să fie botezată într-o altă cristelniţă decât cea a băieţilor" şi altele de felul acesta, dar care nu pot fi întemeiate.

Într-adevăr, pentru pruncii care sunt botezaţi în aceeaşi apă sfinţită sau în aceeaşi cristelniţă se produce o "rudenie spirituală", dar apa sfinţită îşi păstrează aceeaşi putere sfinţitoare pentru toţi pruncii care vor fi cufundaţi în ea, indiferent de vârstă sau sex.

Botezul poate fi săvârşit mai multor prunci în una şi aceeaşi cristelniţă, de aceea pretenţia unora de a fi singurii beneficiari ai Tainei Sfântului Botez nu este întemeiată. Nu contează că sunt mai mulţi prunci, dimpotrivă slujba Botezului este prin excelenţă o slujbă complexă şi frumoasă; pruncii botezaţi primesc o "înrudire spirituală", devin "fraţi ai lui Hristos", se fac împreună "părtaşi şi moştenitori ai împărăţiei lui Dumnezeu". Slujba Botezului mai multor prunci poate constitui o slujbă unitară, una singură, dar comună; o slujbă prin excelenţă a obştii creştine, a participării comunitare.

Dacă băieţii sunt botezaţi împreună cu fetele, întâi vor fi botezaţi băieţii, apoi fetele (dacă se doreşte cumva evitarea unor pretenţii omeneşti, recomandăm ca orice parohie să aibă cel puţin două cristelniţe sau programarea săvârşirii Botezului să se facă şi în funcţie de genul pruncilor).

Dacă pruncii care vor fi botezaţi sunt fraţi de trup, acest lucru nu împiedică săvârşirea Botezului împreună, pentru că ei pot deveni şi "fraţi spirituali". În plus, poate fi un moment special din viaţa unei familii cu mai mulţi prunci care primesc Botezul împreună, la aceeaşi slujbă.

Cu privire la ordinea botezării pruncilor, nu contează din moment ce vor fi părtaşi "vieţii celei noi în Hristos". Nu contează vârsta şi statura pruncului, însă, se poate ţine cont de data naşterii, ca primul născut să fie primul botezat, dar aceasta nu constituie "literă de lege" şi nu are legătură cu rânduiala slujbei.

Să nu uităm că în istoria şi în practica Bisericii creştine primare, Botezul era săvârşit în cadrul Sfintei Liturghii mai multor prunci sau maturi în aceeaşi apă sfinţită şi nu se ţinea cont de diferenţa de vârstă sau sex. Oficierea Tainei Sfântului Botez subliniază faptul că slujbele au rol comunitar şi obştesc, au rol de sfinţire şi binecuvântare.