Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă Omenirea a așteptat întru credință și speranță venirea lui Mesia

Omenirea a așteptat întru credință și speranță venirea lui Mesia

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate religioasă
Un articol de: Andrei Butu - 22 Dec, 2019

În Duminica dinaintea Crăciunului, a Sfinților Părinți după trup ai Domnului Iisus Hristos, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” din Reședința Patriarhală, tâlcuind înțelesurile duhovnicești ale Evangheliei rânduite (Matei 1, 1-25), în care este prezentată genealogia Mântuitorului, și a subliniat faptul că Mântuitorul lumii este Dumnezeu Care S-a făcut om. 

În cuvântul de învățătură rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că Evanghelia de la Matei 1, 1-25, care consemnează genealogia Mântuitorului, prezintă rânduiala și înțelepciunea divină care exprimă împreună așteptarea cu speranță a Mântuitorului Iisus Hristos de-a lungul generațiilor și pregătirea în credință a oamenilor pentru venirea Lui. 

„Vorbind despre pregătirea omenirii, mai întâi a poporului evreu și, într-o formă mai restrânsă, a altor popoare pentru venirea lui Hristos în lume ca Fiu al lui Dumnezeu întrupat sau înomenit, Sfântul Evanghelist Matei folosește o împărțire în trei etape sau perioade de pregătire: de la Avraam până la David, de la David până la strămutarea în Babilon, și de la strămutarea în Babilon până la Hristos. Genealogia pe care ne-o prezintă Evanghelia după Sfântul Matei ne arată istoria mântuirii ca fiind împărțită în perioade de pregătire și de aștep­tare a omenirii întru credință și speranță pentru venirea lui Mesia, adică a lui Hristos”, a precizat Preafericirea Sa. 

Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că împărțirea genealogiei Domnului în trei grupe, a câte paisprezece neamuri fiecare, este un simbol al lucrării tainice a Sfintei Treimi pentru venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu. 

„Cele trei grupări de neamuri sau generații, adică de trei ori câte paisprezece, sugerează lucrarea tainică a Sfintei Treimi din generație în generație pentru mântuirea neamului omenesc. Faptul că cifra paisprezece este formată din de două ori cifra șapte, simbol al perfecțiunii pe pământ, ne arată că pregătirea trebuia să fie deplină pe două planuri: credința vie în Dumnezeu și ascultarea smerită de Dumnezeu, vocație sfântă care s-a realizat desăvârșit în Fecioara Maria. Crezând în ceea ce îngerul i-a spus, cu smerenie a ascultat de Dumnezeu și a împlinit cuvântul Lui. În însăși lumea bolnavă de păcat și de moarte, se pregătește o lucrare tainică a lui Dumnezeu de vindecare a lumii, iar Cel Care va fi Mântuitorul Lumii este și vindecătorul și eliberatorul ei, Care vrea să vindece și să elibereze de păcat și de moarte pe toți oamenii”, a arătat Patriarhul României. 

În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Sfânta Evanghelie după Matei (1, 1-25) ne mai arată și modul în care s-a săvârșit zămislirea Mântuitorului Hristos și nașterea Sa. „Îngerul îl înștiințează pe Dreptul Iosif că Cel zămislit în pântecele Fecioarei Maria este de la Duhul Sfânt. Îngerul îi spune lui Iosif, logodnicul Mariei, ceea ce i-a spus și Mariei în Evanghelia după Luca, și anume că pruncul care se va naște din ea va purta un nume ales de Dumnezeu, și anume «Iisus», o transpunere a cuvântului ebraic «Ieșua», care înseamnă «Dumnezeu mântuiește» sau «Dumnezeu este mântuitor». Iisus Hristos este Dumnezeu-Omul Care mântuiește omenirea de păcate și de moarte, dăruindu-i iertare, înviere și viața veșnică. Vedem că Iisus Hristos este Dumnezeu și Om. În El se unesc dumnezeirea necreată și umanitatea creată, se unesc cerul și pământul, veșnicia și timpul pentru ca oamenilor pământeni, viețui­tori în timp, Hristos să le dăruiască viața cerească veșnică”, a reliefat Patriarhul României. 

Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că generațiile enumerate de Sfântul Apostol și Evanghelist Matei sunt compuse nu numai din bărbați, ci și din femei. „În mod surprinzător, enumerarea generațiilor pe linie bărbătească la un moment dat include și pomenirea a patru femei. Ele ne surprind și prin faptul că nu sunt evreice, ci sunt de neam străin: Tamar și Rahab sunt cananeence; Rut, moabiteancă; iar Batșeba este hitită. Prin acestea, Evanghelia ne spune că nu numai poporul evreu este chemat la mântuire, ci și popoare de altă etnie. 

De asemenea, se arată că nu numai bărbații au valoare în fața lui Dumnezeu și în lucrarea Lui mântuitoare, ci și femeile. Prin urmare, Iisus Hristos Cel Unul Sfânt cheamă la sfințenie pe toți bărbații și pe toate femeile, fără deosebire, iar Sfânta Biserică a lui Hristos cinstește deopotrivă pe bărbații sfinți și pe femeile sfinte”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. 

Lucrarea de pregătire a omenirii în vederea întrupării Mântuitorului Iisus Hristos arată iubirea milostivă și răbdarea lui Dumnezeu, precum și respectul față de libertatea persoanelor. „Sfânta Evanghelie de astăzi ne arată că lucrarea dumnezeiască mântuitoare, că izbăvirea omului de păcat și de moarte încep cu înseși zămislirea și nașterea Domnului Iisus Hristos, Cel Ce Se naște veșnic din Tatăl fără să aibă mamă, iar pe pământ S-a născut din mamă fără să aibă tată. Această lucrare de înomenire a Fiului Veșnic al lui Dumnezeu are ca scop îndumnezeirea prin har a omului și înfierea lui în iubirea lui Dumnezeu Tatăl prin lucrarea Duhului Sfânt, pe baza credinței în Iisus Hristos. Duhul Sfânt este prezent și lucrător atât în Taina înomenirii Fiului lui Dumnezeu, cât și în taina îndumnezeirii prin har a omului. Fiul Cel Veșnic Se face om pentru ca oamenii care cred în El și se botează în numele Preasfintei Treimi să devină fii ai lui Dumnezeu după har. Lucrarea de pregătire a omenirii în vederea întrupării Mântuitorului nostru Iisus Hristos arată cât de mari sunt iubirea milostivă și răbdarea lui Dumnezeu, precum și respectul Lui față de libertatea persoanelor și a popoarelor, cărora le propune mântuirea, dar nu le-o impune”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.