Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Regionale Moldova Celulă de criză pentru ostaticul Ion Aion

Celulă de criză pentru ostaticul Ion Aion

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Moldova
Un articol de: Pr. Constantin Sturzu - 29 August 2017

Am fost rugat, în ultima vreme, de mai multe persoane să-mi spun părerea despre demisia din preoţie a fostului cleric Ilie Toader din Buzău şi despre cartea sa, „Spovedania unui preot ateu“, publicată sub pseudonimul Ion Aion.

Iniţial, am decis să evit a­cest subiect. Am văzut că purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, a oferit un răs­puns cuprinzător, echilibrat şi suficient de lămuritor. Ulte­ri­or, am sesizat că discuţia a luat amploare în agora virtu­ală, formatori de opinie şi scriitori precum părintele Răzvan Ionescu de la Paris sau Mihail Neamţu tratând pe larg afirmaţiile fostului preot buzoian. Şi mi-am zis că este, într-adevăr, acesta un prilej de a clarifica anumite aspecte din viaţa Bisericii, dar şi din mersul acestei lumi, luând ca punct de plecare deci­zia acestui fost cleric ce susţine acum că „Dumnezeul pe care a trebuit să-L slujesc nu există“.

Gestul aşa-zisului „preot ateu“ (oximoron menit să şo­che­ze, dar şi să vândă cartea) vine, cred eu, să demoleze două dintre miturile atât de dragi umaniştilor seculari: 1) „Bise­ri­ca este ca o armată în care nimeni nu mişcă în front“. Iată că mai sunt şi oameni care „de­zer­tează“, şi încă foarte catego­ric şi zgomotos. Mai mult, deşi trecut prin aproape toate instituţiile „sistemului“ – seminar, facultate, parohie, docto­rat –, Ilie Toader îşi permite li­ber­tatea, vorba românului, de a „fluiera în biserică“. Cu nonşa­lan­ţă şi înflăcărare, de ai putea crede că pentru asta s-a antrenat, de fapt, toată viaţa. 2) „Creş­tinismul te îndoctrinează şi nu mai gândeşti cu propria ta minte“. Atunci cum se face că, după vreo două decenii de „în­doc­trinare“ până la cel mai înalt nivel, la prima cercetare a unei biblioteci în Statele Unite ale Americii, nu un simplu cre­dincios, ci un preot cu doctorat în teologie să se poată „trezi“, brusc, la „realitate“? Că doar „spălatul pe creier“ ar trebui să fie treabă serioasă, exersată de vreo două milenii încoace.

Adevărata libertate doar Dumne­zeu ne-o poate oferi

Am citit şi urmărit interviurile acordate de fostul preot Ilie Toader. Nu aduce nimic nou în istoria anticreştină şi anticlericală, sunt frământări şi acuzaţii care şi-au primit cu mult timp în urmă răspunsuri adecvate. Am citit şi un fragment din cartea sa, ce mi s-a recomandat a fi paradigmatic pentru felul în care slujea şi gândea fostul preot. Am fost şocat de comportamentul dual din timpul spovedaniei „babei“ cu numele Filica, de felul urât în care gândea despre o femeie probabil cu multe păcate şi neputinţe (de exemplu: „spur­că­ciu­nea se smucea uşor de sub epitrahil“, „curva satului“ etc.). Este o lipsă de dragoste şi de în­ţelegere pentru slăbiciunile o­meneşti, într-un contrast du­re­ros cu cele clamate prin in­ter­viuri, unde susţine că preţu­ieşte Omul şi că este sedus de dăruirea occidentalilor ce se de­dică „dezinteresat“ proiec­telor sociale. După acest fragment, mi-a pierit orice interes de a citi şi restul cărţii. Aşa sunt eu, e de ajuns să iau o lingură dintr-o mâncare spre a şti dacă e bună de ceva sau nu.

Tind să cred că fenomenul „preotului ateu“ este mult exa­gerat şi că se va stinge ca o fumigenă. Fostul preot Ilie Toa­der nu este asociat nici cu acti­vităţi sociale de amploare, nici nu impresionează prin erudiţie sau originalitate în discursul său. Dacă părintele Nicolae Tănase ar vorbi despre nevoia ca Biserica să se implice mai mult în activităţile filantropice, aş crede că ştie ce spune. Dacă părintele diacon Sorin Mihala­che ar atrage vreodată atenţia asupra unei incompatibilităţi între ştiinţă şi teologie, l-aş asculta cu atenţie. Dacă părintele Constantin Necula ar lansa public dezbateri pe teme din sfe­ra ecleziologiei sau a pastoraţiei, mi-aş scoate caietul cu notiţe. Şi sunt mulţi alţi preoţi cu rezultate notabile şi contri­bu­ţii consistente în diverse do­me­nii bisericeşti sau din societate. Dar la actualul scriitor Ion Aion trebuie să ne rapor­tăm mai degrabă prin prisma experienţei sale de viaţă şi să vedem cum l-am putea ajuta.

În comentariile pe care le-am citit la diverse articole din presă despre fostul paroh din Buzău, cineva amintea că, a­tunci când un cetăţean este luat ostatic, autorităţile se mobilizează şi formează o celulă de criză, care nu se dizolvă pâ­nă nu se rezolvă situaţia. Aşa şi în cazul lui Ion Aion, în Bise­ri­că ar trebui să existe deja o „celulă de criză“ care să se preocupe de acest suflet chinuit şi atât de împovărat. El rămâne, cumva, „de-al nostru“ şi nu trebuie să renunţăm la dânsul, nici să-l abandonăm în mâini vrăjmaşe. E de apreciat faptul că a fost onest şi a renunţat la haina preoţiei, renunţând să mai simuleze credinţa şi să fie „prestator de servicii religioa­se“. Dânsul îşi face iluzii că a­cum ar fi un om liber în gân­dire, nu realizează că a căzut în capcana unor şabloane a­te­ist-umaniste şi că s-a înde­păr­tat, de fapt, de adevărata libertate, cea pe care doar Dumne­zeu ne-o poate oferi. Dragostea şi rugăciunea nu trebuie să lipsească, în acest caz. Dar şi o analiză lucidă a situaţiei sale, cu tot contextul său, spre a în­ţe­lege cum de s-a ajuns aici şi ce se poate face ca, pe viitor, să nu mai cadă şi alţii în mâinile acestor adevăraţi terorişti ai spiritului, numiţi şi „duhuri viclene“.